כירורגיה והרזיה: מעקף תריסריון

(0)
לדרג

ניתוח להקטנת נפח הקיבה ועקיפת התריסריון, מגביל את כמות המזון ומצמצם את ספיגתו. זהו פתרון למי שסובל מהשמנת יתר חמורה במיוחד

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

ניתוח מעקף תריסריון מתאים לאנשים עם BMI גבוה מאוד, או כאלו שניתוח שרוול קיבה לא מספיק עבורם. ההליך מתבסס על ניתוח שרוול קיבה, אך מעלה את יעילותו על ידי תוספת גורם המפחית את ספיגת הקלוריות, בצורת מעקף של התריסריון ומרבית המעי הדק.

ניתוח מעקף תריסריון כולל שני שלבים. השלב הראשון, שרוול קיבה - מסירים בחתך אנכי כשמונים אחוזים מן הקיבה. החלק הקטן שנותר, שצורתו כשרוול, משמר את היציאה המקורית אל המעי וממשיך לפעול באופן דומה מאוד לקיבה רגילה קטנה. מטרת שרוול הקיבה היא פשוט להגביל את כמות המזון שהאדם יכול לאכול, ובכך לצמצם את מספר הקלוריות שהוא צורך. חלק זה של הניתוח אינו הפיך.
בחלקו השני של הניתוח יוצרים מעקף של התריסריון ומרבית המעי הדק, שתפקידו להגביל את יכולתו של הגוף לספוג קלוריות מהמזון העובר במערכת העיכול. פעולה זו היא סוג של ניתוח "להפחתת הספיגה", ובניגוד להליך יצירת השרוול, הליך זה הוא בדרך כלל הפיך.

פחות אוכל ופחות ספיגה

התריסריון, שאורכו כ-25 עד 30 ס"מ, הוא הקטע הראשון והקצר ביותר של המעי הדק, והוא מחבר אליו את הקיבה. הפירוק הכימי של המזון מתרחש ברובו בתריסריון. אורכו של המעי הדק 7-4 מטרים. לאחר הפירוק הכימי של המזון בתריסריון, מתרחשת במעי הדק ספיגת חומרי ההזנה אל תוך זרם הדם.

בהליך יצירת מעקף תריסריון חוצים את המעי הדק לשניים, וחלקו המרוחק משמש ליצירת מעקף מהתריסריון אל נקודה בקרבת סוף המעי הדק. כך נעקף רובו של צינור העיכול, והמזון העובר במעי מתערבב במיצי עיכול רק בקטע הסופי הקצר של המעי. בצורה כזו, למיצי העיכול יש זמן מועט ביותר לעכל את המזון ולספוג את הקלוריות ממנו אל הגוף.
גורם הפחתת הספיגה של מעקף תריסריון דומה מבחינות רבות לזה שבניתוח מעקף קיבה המקובל, אך מעקף תריסריון עוקף חלק גדול הרבה יותר של המעי ומאפשר להפחית את הספיגה במידה רבה הרבה יותר.

יתרונות: המנותחים נהנים ממגוון גדול יותר של מזון, כי הקיבה, גם אם הצטמצמה מאוד בנפחה, עדיין ממשיכה לעבוד כמו קודם, במידה רבה הודות לשימור הפתח המקורי, השוער, אל המעי. הודות לשימור השוער גם נמנעת תסמונת ההצפה. בניתוח זה סכנת כיבי קיבה נמוכה יותר מאשר במעקף קיבה. מעקף תריסריון הוא הפיך במידה מסוימת, לתועלת מנותחים שהספיגה הלקויה גורמת להם לבעיות של חוסר חלבונים. מעקף תריסריון יעיל במיוחד במקרים של מדד מסת גוף (BMI) גבוה במיוחד. במקרים מסוימים ניתן לבצע את הניתוח באופן לפרוסקופי. הניתוח מוביל לירידה של כ-80% מעודף המשקל.

חסרונות: הפחתת הספיגה הניכרת עשויה לגרום לאנמיה, לחסר חלבונים ולמחלת עצם מטבולית. יש סבירות גבוהה יותר לשלשול כרוני אצל המנותחים. הניתוח הוא המורכב ביותר מכל הצורות האחרות של ניתוחי ההרזיה, ומנתחים רבים סבורים שהוא כרוך בסיכון גבוה מדי. רשימת הסיבוכים האפשריים של ניתוח זה כוללת דליפה מהקיבה, דליפה מהתריסריון, דימום לאחר הניתוח, חסימה של ההשקה בין התריסריון למעי הדק, חסימת המעי הדק, פקקת בוורידים העמוקים, תסחיף ריאתי לא קטלני, תסמונת מצוקה נשימתית חריפה ודלקת ריאות.

למרות הסכנות, מעקף תריסריון הוא עדיין אופציה ניתוחית יעילה מאוד, בייחוד לבעלי מדד מסת גוף גבוה מאוד, או לכאלו שלאחר ניתוח שרוול קיבה לא הצליחו לרדת מספיק במשקל.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום השמנת יתר - כירורגיה ותזונה
פורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום