מכשיר החייאה הושתל בתינוקת

(0)
לדרג

ניתוח נדיר בוצע לראשונה בעולם בביה"ח שניידר: חייה של תינוקת בת 4 חודשים ניצלו בזכות מכשיר החייאה פנימי שהושתל בגופה

מאת: מערכת zap doctors

ניתוח נדיר של השתלת דפיברילטור (מכשיר החייאה פנימי) בוצע בביה"ח שניידר בפעם הראשונה בעולם בתינוקת בת 4 חודשים. הניתוח בוצע עקב מצבה של התינוקת אשר סבלה מהפרעות קצב קטלניות כתוצאה ממחלת שריר הלב.

ד"ר רמי פוגלמן, מנהל היחידה להפרעות קצב במכון הלב במרכז שניידר, יחד עם ד"ר עינת בירק, מנהלת מכון הלב בשניידר, החליטו להשתיל בגופה של התינוקת את מכשיר ההחייאה הפנימי על אף משקלה הנמוך של התינוקת, אשר שקלה בעת הניתוח 4 ק"ג. הניתוח בוצע על-ידי ד"ר גבי אמיר מנתח לב בכיר במרכז שניידר וד"ר ג'ורג' פרנקל, מנתח לב בכיר בשניידר.

הניתוח ארך כשעתיים ובוצעה בו השתלה מוצלחת של המכשיר אשר הותאם ותוכנת לגילה וממדי גופה של התינוקת, על-ידי חברת "מדטרוניק", יצרנית המכשיר. השתלת מכשיר זה נושאת בחובה אתגרים טכנים היות ודפיברילטור מותאם לשימוש במבוגרים והוא מסורבל וגדול יחסית לגודלה של התינוקת. המכשיר הושתל בדופן הבטן עם השתלה של שתי אלקטרודות במעטפת הלב וסליל דפיברילטור צמוד לדופן בית החזה, וזאת בניגוד להשתלה המקובלת אצל מבוגרים בהם מושתלות האלקטרודות במעטפת הלב.

המכשיר מנטר את הפעילות החשמלית של הלב ומטפל באופן אוטומטי בהפרעות קצב הלב מסכנות חיים על ידי קיצוב ובמידת הצורך במתן מכת חשמל. המכשיר הפועל כמו א.ק.ג, מזהה פעילות מהירה חריגה של הלב ובאופן אוטומטי נותן שוק חשמלי פנימי להחזרת קצב הלב.

"השתלה מורכבת במשקל כה נמוך"

לפני כארבע שנים בוצע במרכז שניידר ניתוח השתלת דפיברילטור בתינוקת בת 10 חודשים, בפעם הראשונה בארץ, בתינוקת כל כך קטנה. חייה של הילדה ניצלו מאז מספר פעמים הודות למכשיר זה. בעולם ידועים מקרים בודדים בהם בוצע ניתוח השתלה מסוג זה לתינוקות וילדים ששקלו פחות מ-20 ק"ג.

לדברי ד"ר רמי פוגלמן, מנהל היחידה להפרעות קצב במכון הלב במרכז שניידר: "התינוקת אשר אובחנה כסובלת ממחלת שריר הלב, הגיעה לבית החולים לאחר אירוע דום לב והחייאה ממושכת ומוצלחת בבית החולים סורוקה. בעקבות האירוע המלצנו על שימוש במכשיר החייאה חיצוני (דפיברילטור). מדובר בהשתלה מורכבת מאד לתינוקת בגיל כה קטן ובמשקל כה נמוך. לולא ביצוע השתלת הדפיברילטור, התינוקת היתה בסכנת חיים".

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - ילדים ומבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום