מתן טיפול רפואי ללא הסכמה

(0)
לדרג

יולדת סירבה לקבל טיפול רפואי, למרות שנשקפה סכנה לה ולעובר. ביהמ"ש פסק כי במקרה זה מותר לצוות הרפואי לבצע כל בדיקה או טיפול ביולדת, אף בהעדר הסכמתה

מאת: מערכת PsakDin.co.il

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה על מתן טיפול רפואי ללא הסכמה ליולדת אשר סירבה לקבל כל טיפול רפואי, למרות שנשקפה סכנה הן לה והן לעובר.

היולדת הגיעה בשעות הבוקר לבית החולים עם צירים. בבדיקה הוגינלית האחרונה שנערכה לה, נצפתה פתיחה של 4 ס"מ, וכן בוצע ניטור עוברי. מאז, סירבה היולדת לכל התערבות, לרבות ניטור עוברי על מנת לדעת מה מצב העובר. לדעת הרופא המטפל, בשלב בו התבקשה התערבות בית המשפט, התקיימה סטייה במהלך התקין של הלידה, והמצב הוגדר מבחינת העובר כמצב חירום. ראש המחלקה אף טען, כי לא רק שלעובר נשקפה סכנה, אלא אף ליולדת, עקב חשש לקרע ברחם.

היולדת לא הפעילה שיקול דעת

לדעת פסיכיאטרית ששוחחה עימה, היולדת לא היתה מסוגלת להביע דעה ולהפעיל שיקול דעת. בעלה ואימה של היולדת ביקשו אף הם מבית המשפט להורות מיידית על ניתוח קיסרי. אימה סיפרה, כי היולדת נמנעת כל השנים מלקבל טיפול רפואי חודרני.

השופטת יעל וילנר שוחחה אף היא עם היולדת מספר פעמים, והסבירה לה את משמעות סירובה, אך היולדת סירבה לכל הצעה בעניין. נקבע, כי בנסיבות אלה, משנשקפת סכנה ליולדת, וסכנה מיידית לעובר, הרי שמתקיימים התנאים המפורטים בחוק זכויות החולה על מנת להורות על מתן טיפול רפואי ללא הסכמה.

השופטת הורתה לצוות הרפואי לבצע כל בדיקה או טיפול רפואי ביולדת, אף בהעדר הסכמתה, כפי שיידרש, כולל הרדמתה, ויילוד העובר בכל דרך, כולל בניתוח קיסרי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה ומשפט
פורום הריון ולידה

לקריאת פסק הדין - לחצו כאן

לאתר המשפט הישראלי - הקלידו כאן

למידע נוסף:
בקרו בערוץ זכויות החולה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום