בעיות בברכיים: כיצד לטפל בכאבים מגבילים?

(0)
לדרג

סקר חדש מגלה: שליש מן הסובלים מכאבי ברכיים הינם צעירים מתחת לגיל 45. רבים לא מטפלים בבעיה למרות שהכאב מגביל את תפקודם

מאת: מערכת zap doctors

אחד מכל שישה ישראלים סובל מבעיות ברכיים וכשליש מהסובלים מכאבי ברכיים הינם צעירים מתחת לגיל 45. כך עולה מסקר חדש שנערך לרגל השקת ארטריל, תרופת המרשם הראשונה בישראל לטיפול בשחיקת סחוס בצורת מנת אבקה יומית. מנתוני הסקר שנערך לאחרונה בקרב כ-500 נשים וגברים, עולה כי 55.1% מהישראלים מרגישים כי הכאבים מגבילים אותם בפעילות ספורטיבית, 43.2% מהישראלים מתייעצים עם אורטופד לגבי הכאבים, 39.1% נוטלים תרופות נגד כאבים ואילו 33.9% לא מטפלים כלל.

סובלים מכאבים

דלקת מפרקים ניוונית (שחיקת סחוס), הינה מחלת מפרקים כרונית אשר גורמת לכאבים במפרקים, לתחושת נוקשות, למגבלה בתפקוד היומיומי, חוסר יכולת לבצע פעילות גופנית וכתוצאה מכך לפגיעה באיכות החיים.

על פי נתוני הערכה כלל עולמיים כ-40% מבני ה-65 ומעלה סובלים מדלקות מפרקים, אך למרות מה שנהוג לחשוב, צעירים רבים סובלים מהמחלה, בעיקר אלו העוסקים בספורט בצורה אינטנסיבית או בעבודות מונוטוניות.

על-פי הסקר שנערך על-ידי מעבדות רפא, באמצעות מכון המחקר מרקט ווטש, הסתבר כי 15.7% מכלל האוכלוסייה סובלים מכאבי ברכיים כתוצאה משחיקת סחוס, 2.1% סובלים מכאבי גב ו-1.5% סובל מכאבי רגליים. כמו-כן, נשים סובלות יותר מגברים מכאבי ברכיים (18% מהנשים לעומת 13.3% מהגברים) ושיעור הסובלים היה הגבוה ביותר בקרב בני ה-65 ומעלה; כרבע מהם, 23.6% דווחו שהם סובלים מכאבי ברכיים וכ-4.9% מהם מכאבי גב.

בין תושבי האזורים השונים בלטו הבדלים משמעותיים והסתבר כי תושבי השרון וחיפה סובלים מכאבי ברכיים יותר מאשר תושבי הערים האחרות. 21% מתושבי השרון דווחו על כאבי ברכיים, 20.8% מתושבי חיפה והצפון, 14.6% מתושבי תל אביב והמרכז, 11.7% מתושבי באר שבע והדרום ובקרב תושבי ירושלים רק 8.9% דיווחו כי הם סובלים מכאבי ברכיים.

הכאב מגביל בפעילות

כאשר נשאלו המשתתפים לגבי המקרים בהם כאב הברכיים מגביל אותם במהלך התפקוד היומיומי, התגלה כי אחוז גבוה מרגיש פגיעה משמעותית בתפקוד. 30.5% מהגברים אמרו שהם מוגבלים בעבודה לעומת רק 19.8% מהנשים. 61.6% מהגברים אמרו כי הם מוגבלים בפעילות ספורטיבית ואף 50% מהנשים, 6% מהגברים וכ-5.3% מהנשים דווחו כי הכאב מגביל אותם ביחסי המין שלהם.

באשר לפעילות פנאי עם המשפחה, 19.6% מהגברים מרגישים מוגבלות וכ-15.4% מהנשים. מסתבר כי בשונה מהצפוי, סוגיית ההגבלה כתוצאה מהכאב חוצה כמעט את כל הגילאים עם הבדלים קלים. שיעור המוגבלים בזמן פעילות ספורטיבית דומה מאוד בקרב בני 25 ועד 64 ונע סביב 60% וגם שיעור המוגבלים בזמן העבודה זהה בגילאים השונים ונע בסביבות 20%. רק בסוגיה של פעילות עם בני המשפחה בלטו הצעירים בני ה-18 עד 24, אשר כרבע מהם ציינו כי הם מרגישים מוגבלים.

התייעצות נוספת

עוד עולה מהסקר כי כ-90% מאלו הסובלים מכאבים מתייעצים עם גורם נוסף: 43.2% מתייעצים עם אורטופד, 37.3% עם רופא המשפחה, 11.8% עם מכרים ובני משפחה 10.2% לא מתייעצים עם אף אחד, 3.1% עם רופא אלטרנטיבי, עבור 2.5% מהווים פורומים באינטרנט כמקור ייעוץ, 2.4% עם רופא מומחה ו-2.1% מתייעצים עם רופא צבאי.

נשים מתייעצות יותר מגברים - 42.9% מהן אמרו שהן מתייעצות עם רופא המשפחה לעומת רק 30.4% מהגברים שנוהגים כך. בפורומים באינטרנט לעומת זאת מרבים יותר להשתמש הגברים, שכן 5.5% מהם אמרו שהם גולשים בפורומים כדי להתייעץ בנושא הכאבים לעומת הנשים שלא עושות כך. בסוגיית הגלישה באינטרנט בלטו במיוחד הצעירים שכן בקרב בני ה-18 ועד 24 כמעט רבע (24.1%) עושים שימוש בפורומים כדי להתייעץ.

באשר להבדלים הגיאוגרפיים בין המשתתפים בסקר אשר נוהגים להתייעץ, גם כאן בלטו הבדלים מרתקים. כמעט מחצית מתושבי חיפה והצפון מעדיפים להתייעץ עם הרופא לעומת רק חמישית מתושבי תל אביב וגוש דן. עם האורטופד מעדיפים דווקא תושבי ירושלים ואילו את הפורומים באינטרנט מנצלים רק תושבי תל אביב בעוד כל השאר לא דיווחו כי פורומים מהווים עבורם מקור להתייעצות.

לא מטפלים בכאב

בשונה מהנכונות להתייעץ, דווקא בסוגיית הטיפול, הסתבר כי רבים לא מטפלים בכאב שלהם. כאשר נשאלו המשתתפים באילו אמצעים הם מטפלים בכאבים הסתבר כי 39.1% מהישראלים הסובלים מטופלים בתרופות נוגדות כאב ודלקת, 11.9% מטפלים בתוספי תזונה, 18.1% באמצעות טיפולים אלטרנטיביים כגון מעיינות מרפא, דיקור במחטים וכדומה ואילו 33.9% לא מטפלים כלל.

על-פי הסקר, 43.4% מהישראלים מעדיפים לצרוך את הטיפול במנה אחת של אבקה לשתיה ורק 26% מעדיפים ליטול טבלייה פעמיים שלוש ביום. לשאר הנשאלים לא הייתה העדפה.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום