סטרס: על מה הלחץ?

(0)
לדרג

מצבי לחץ הפכו לחלק משגרת חיינו, וכשאנו חווים אותם בעוצמה רבה הם עלולים לפגוע בבריאותנו. עצות ללחוץ המתמיד

מאת: ד"ר יעקב פוגלמן

מתח (סטרס) אינו מחלה אך הוא זרז להתפרצות והחמרה במחלות. בעיות בריאות מתחילות, רק כאשר מערכות ההגנה והתחזוקה של הגוף נפגעות או נחלשות. מי מאיתנו לא חווה לחצים בבית, בעבודה, משפחה? אנו חווים טלטלות רגשיות ומנטאליות במהלך חיינו. הסטרס והמתח בחיינו עלולים לגרום לתשישות הנפש ועליה בשכיחות תחלואים שונים.

חיינו ארוגים ברצף אינסופי של לחצים פיזיים, מנטאליים, רגשיים ונפשיים: לחצים בעבודה, בבית עם הילדים, בן הזוג, הורים מתבגרים, המצב הביטחוני, המצב הכלכלי ואפילו מזג האוויר מלחיץ. אנו חווים מתח וטלטלות מנטאליות ורגשיות. בלי שנתכוון לכך אנו מתנהלים מתוך פסימיות, חרדה, כעס, דאגה, ביקורתיות, שפיטה וחוסר סיפוק. מצבי לחץ הפכו לחלק משגרת חיינו.

לחץ פוגע בבריאות

לא ניתן לדמיין חיים נטולי מתח לחלוטין, אך מתח ברמות גבוהות, מתח מתמשך ורגשות שליליים עלולים על-פי מחקרים רבים להזיק. הסטרס פוגע בכל מערכות הגוף ויכול לבוא לידי ביטוי בסימפטומים רבים, כגון: בעיות עיכול (עצירות, שלשולים, תסמונת המעי הרגיז, כיב קיבה), בעיות נשימה, אלרגיות, עייפות, חוסר ריכוז, כאבי ראש, נדודי שינה, דיכאון וחרדות. בנוסף, סטרס לאורך זמן מחליש את מערכת החיסון ועלול לגרום או להחמיר מחלות שונות, כגון: מחלות דלקתיות של מערכת העיכול, מחלות פרקים, לחץ-דם גבוה, מחלות-לב וכלי דם, סוכרת סרטן ועוד.

הסטרס הוא בעצם מנגנון עתיק של הגוף שאמור בעיקרון לסייע לנו כשהוא ברמה סבירה. בימי האדם הקדמון אנשים היו צריכים להתמודד עם מתח וסכנת קיום ביומיום. הם ניזונו מצייד והיו צריכים להתמודד עם חיות טורפות, תנאי אקלים קשים וסכנות קיום אמיתיות.

בזמן סטרס מופרשים בגוף הורמונים מסוימים שגורמים להתעוררות מערכת העצבים הסימפתטית, הגורמת לדפיקות לב מואצות, נשימה מהירה, זרימת דם מוגברת לפריפריה (לידיים ורגליים) ופחות לאיברים הפנימיים (תפקודם נפגע כתוצאה מכך). מצב זה נוצר בגוף על מנת לאפשר לנו לברוח או להילחם (למרות שפעמים רבות לא מדובר בסכנת קיום אמיתית ואין לנו אפשרות לברוח ולהילחם ואנחנו נשארים עם התחושות האלו בגוף).

שיפור אורח החיים

אז מה באמת אנחנו יכולים לעשות על מנת להפחית את הסטרס ולהימנע ממחלות כאלו בתקופה מטורפת כמו היום ובכלל? כולנו יודעים שישנן דרכים פשוטות ויעילות שאנו יכולים לעשות למען עצמנו, על מנת להפחית רמת סטרס; כך למשל פעילות גופנית ותזונה בריאה. תזונה מומלצת, כזו המזינה ופחות שומנית, כגון: פירות, ירקות , סיבים תזונתיים ופחות בשר אדום. מומלץ להרבות בדגנים מלאים (שיבולת שועל, חיטה מלאה, דוחן, קינואה, כוסמת, גריסי פנינה, אורז מלא ותירס), חלבונים ממקור צמחי (קטניות, אגוזים, שקדים), זירעונים (דלעת, חמניות), שמנים צמחיים (בלתי רווים - שמן זית) דגים ועוד. תזונה בריאה מאפשרת הרגשת חיוניות.

^^ עצות להפחתת הלחץ:^^

1. הידוק קשר זוגי - מחקרים מראים כי אנשים בזוגיות בריאים יותר מאשר בודדים. למעשה, נמצא כי לאנשים בזוגיות יש סיכון קטן יותר לחלות, לעבור תאונה ואפילו למות, אז הדקו קשרים.

2. לבלות זמן איכות עם חברים - יחסים חברתיים אינם רק כיף; הם חשובים לבריאות נפשית טובה. כאשר המשאבים הפנימיים שלנו בירידה, הקרבה לחברים יכולה להפחית מתח ודאגות, תחושת החברותא נותנת תחושה טובה של סיפוק וקרבה, והתמיכה המוראלית והנפשית מסייעת בהתמודדות עם קשיי היום יום.

3. להיות רוחניים יותר - אנשים המשתייכים לדת או לקבוצה רוחנית כלשהיא מאמצים גישות רוחניות המפחיתות סטרס על-ידי אימוץ גישות של סבלנות סלחנות, תקווה והבנה.

4. אימוץ חיית מחמד - מחקרים מראים כי אנשים שבבעלותם חיות לא רק שחיים יותר, אלא מאושרים ומסופקים יותר.

5. לפתח תחביב או עניין חדש - סטרס מתפוגג תוך כדי עיסוק בתחביב מענג. ריטואל קבוע של פעילות מקל על מתח, וציפייה לאירוע מיטיבה עם הגוף והנפש.

6. חשיבה מחוץ למסגרת הרגילה - לעיתים שינוי בדרך החשיבה על דברים ויצירתיות בדרך ההסתכלות יכולים להפחית לחץ. לדוגמא, שינוי באופן הגעה לעבודה או הפחתת ומניעת גורמים לסטרס מסיבות אחרות, יכולים לגרום לחשיבה על דברים בצורה שונה. אם מקור הלחץ נובע מסביבתך מומלץ לבצע שינויים בהתאם.

7. תרגלו את אומנות המדיטציה והרגעה - מחקרים מצביעים על כך כי אנשים הלוקחים פסק זמן לצורך עיסוק זה מפחיתים את לחץ הדם ומפחיתים סיכון למחלות לב. לשליטה מקסימאלית בסטרס עוזרת בעיקר אופטימיות. אם מתעקשים להיזכר בטעויות עבר מומלץ להעריכן בדרך חיובית. החיים כמו בית ספר - לעיתים אירועים שליליים הם הלמידה הטובה ביותר.

8. חייכו - מדענים מצאו שיש קשר בין שרירי פנים מחייכים לבין האזור במוח המשחרר נוירוכימיקלים הנותנים תחושה נעימה. חיבוק ונשיקה יגרמו לתחושה דומה.

9. תקשורת ברורה - על ידי שיפור מיומנויות תקשורת ניתן להפחית ברמת הסטרס והכעס. לא נעים לקבל ולתת מסרים כפולים. חשוב גם לדעת להקשיב. לדבר מנקודת מבט אישית ולעזור לאחרים להבין מה המסר אותו רצינו להעביר.

10. פעילות גופנית והפסקת עישון - פעילות גופנית מורידה רמות חרדה אך גם מפחיתה רגשות דיכאון ודימוי עצמי נמוך. פעילות גופנית היא מהפעולות היותר חשובות בתוכנית להפחתת סטרס. הפסקה מיידית של עישון תגרום לשיפור מצב הבריאות. כמו-כן, הפסקת עישון תגרום לשיפור בתפקודי הריאות תוך ימים, הפחתה לסיכון מחלות לב תוך שנה והפחתה לסיכון לפתח סרטן תוך שלוש שנים.

11. כל אחד מאיתנו חווה כישלונות ותבוסות. זכרו כי אלמנט המפתח להפחתת סטרס הוא לא לתת לתבוסות אלו להשתלט על חיינו ולגרום לנו דימוי עצמי נמוך.

ד"ר יעקב פוגלמן הוא רופא מרחבי בקופת חולים לאומית בחיפה.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום