מחלה פילונידלית - טיפול חדשני

(0)
לדרג

בבי"ח השרון מטפלים במחלת פילונידלית - כיס שערות מתחת לעור בחריץ העכוז, בשיטה מהפכנית: ניתוח באמצעות ניקוב, ולא כריתה רחבה של האיזור. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

מחלה פילונידלית (Pilonidal Disease) הוא שמה הרפואי של תופעה מוזרה, שכיחה ומאוד לא נעימה של כיס שערות המתהווה מתחת לעור בחריץ העכוז. השיער בכיס התת-עורי, שגודלו עשוי לנוע בין מילימטרים לסנטימטרים ספורים, מהווה גוף זר בגוף ומעורר תגובה דלקתית שמתבטאת בנפיחות ובליטה מקומית, כאב וקושי בישיבה, הפרשות מוגלתיות ודמיות בשקע העכוז, ולעיתים מורסה שמחייבת ניקוז דחוף.

כריתה רחבה

הטיפול המקובל בארץ ובעולם הוא כריתה רחבה של האזור הנגוע, המבוצעת בדרך כלל בהרדמה כללית ובאישפוז, וכרוכה בתקופת החלמה קשה וארוכה.

שיטת הנקבים

ד"ר משה גיפס מומחה קופ"ח הכללית ורופא בכיר במחלקה כירורגית ב' בבי"ח "השרון"- מרכז רפואי רבין, מקבוצת שירותי בריאות כללית, פיתח שיטה ניתוחית מהפכנית, בה הוא משתמש במנקב לכריתה נקודתית של כל אחד מהפתחים בעור בנפרד. במהלך עבודתו, דרך הנקבים החדשים, מבוצע ניקוי של כל החלל התת-עורי מהשיער והריקמה הדלקתית שהצטברו בו.

^^יתרונות השיטה^^

התהליך כרוך בהרדמה מקומית בלבד.
אין צורך באישפוז.
כריתת הריקמה היא פחותה, ללא תפרים וללא עיוות של אזור העכוז.
החלמה קלה וחזרה מהירה לפעילות רגילה.
ניתן לחזור על הטיפול הנקודתי ככל שיידרש עד השגת ריפוי מלא (יש סיכוי להישנות בשיעור של כ-20% גם בכריתות הרחבות).

ד"ר גיפס פיתח את שיטת הנקבים על בסיס ניסיון רב שצבר בעת שנתקל, בשירותו במילואים, במרפאה כירורגית בצה"ל, בחיילים רבים הסובלים מהתופעה בהיותה שכיחה בצעירים בגיל העשרה והעשרים שלהם. לאורך השנים ניתח ד"ר גיפס למעלה מ-1,300 מטופלים שסבלו ממחלה פילונידלית.

יחד עם חבריו למחלקה - ד"ר ידידיה מלכי, ד"ר ראובן וייל וד"ר ליאון סאלם ועם פרופ' זקלין סולקס מהיחידה האפידמיולוגית בבי"ח "ביילינסון", סיכם ד"ר גיפס את נתוני הטיפול והמעקב במאמר מקיף אשר פורסם לאחרונה במגזין רפואי בינלאומי מוביל בתחום, והיכה הדים. שיטת הניקוב מיושמת כשיגרה במחלקתו, כירורגית ב' בבי"ח "השרון", וכן במחלקות כירורגיות אחרות בארץ. עם הפרסום הבינלאומי יש לצפות להתרחבות יישום שיטה זו בארץ ובחו"ל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פרוקטולוגיה וכירורגיה של המעי
פרוקטולוגיה, כירורגיה קולורקטלית ומחלות מעי דלקתיות
כירורגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום