ניתוח קיצור קיבה מנע עיוורון

(0)
לדרג

נס רפואי: נער בן 15 ניצל מעיוורון לאחר שעבר ניתוח לקיצור קיבה עקב משקל יתר. פרופ' שחר לדוקטורס: "הורי הנער אמרו כי הם קיבלו ילד חדש"

מאת: מערכת zap doctors

ניתוח שרוול קיבה בגישה לפרוסקופית הציל נער בן 15 שסבל מהשמנת יתר קיצונית ומהתדרדרות ראייה. בעקבות הניתוח הנער השיל 50 ק"ג ממשקלו וההפתעה המשמחת היא כי ראייתו חזרה.

פרופ' אלי שחר, מנהל היחידה לנוירולוגיה ילדים ושירות האפילפסיה בביה"ח לילדים מאייר ברמב"ם, טיפל בא', נער בן 15 מאזור הצפון עם השמנת יתר קיצונית (138 ק"ג). כתוצאה ממשקלו של הנער, התפתח אצלו לחץ תוך גולגלתי המפעיל לחץ על עצבי הראייה ויוצר פגיעה קשה ביכולת לראות, מה שעלול להתפתח לעיוורון. "למעשה מדובר בתופעה שמחקה גידול מוחי, מבלי שזה יהיה קיים", אומר לדוקטורס פרופ' שחר. "ההסבר הרפואי הוא שהנער פיתח מצב של לחץ נוזל קיצוני. בדרך-כלל הלחץ הוא בינוני עד גבוה ואז ניתן להוריד את רמתו באמצעות טיפול תרופתי; אך במקרה זה התרופות לא עזרו ובעקבות הלחץ חלה התדרדרות חמורה בראייה ואף פגיעה בראייה ההיקפית וכאמור, נוצרה סכנה להמשך הדרדרות ראייתו".

הספרות מתארת דיווחים ספורים של שיפור ניכר במצבים כאלו לאחר ניתוח לקיצור קיבה. יש לציין כי עד לפני מספר שנים ניתוחי קיצור קיבה נחשבו למורכבים. בעקבות תופעות לוואי לא נעשה שימוש נפוץ בניתוחים הללו כפתרון לבעיה המדוברת, אך בעשור האחרון הפכו ניתוחי קיצור הקיבה לפשוטים ובטוחים יותר. מהסטטיסטיקות עולה שבמקרים של השמנה קיצונית הניתוחים הללו מורידים רמות של סוכרת ולחץ דם (זו הסיבה שהנער לא הגיב לטיפול התרופתי).

קבלת ההחלטה: ניתוח שרוול קיבה

לדברי פרופ' שחר, "השמנת היתר הקיצונית של הנער גרמה ליתר לחץ דם, סוכרת ולקשיים חברתיים קשים. כמו-כן, הייתה החמרה משמעותית בראייה ונראו סימנים של דלקת כרונית של העצב האופטי".

ד"ר אחמד עסליה, סגן מנהל המחלקה לכירורגיה כללית ב' ומנהל כירורגיה פולשנית זעירה ואנדוסקופיה מתקדמת ברמב"ם, חבר לפרופ' שחר וביצע בנער ניתוח שרוול קיבה. זמן קצר לאחר הניתוח חל שיפור במצבו של הנער: כאבי הראש, הבחילות ומצב הרוח הירוד שמהם סבל השתפרו, אך המפתיע מכל הוא שבדיקת עיניים שנערכה כמה שבועות לאחר הניתוח העלתה שהוא חזר לראות בטווח שדות הראייה; כלומר הבעיה נפתרה.

מדובר בפעם ראשונה בארץ שפיתרון זה מיושם בבעיה מסוג זה. "תוך חצי שנה הנער ירד 50 ק"ג", אומר פרופ' שחר. "הוא חזר לחברת ילדי בית הספר, לחץ הדם שלו התאזן, הסוכרת נעלמה והראייה שלו חזרה. הוריו אומרים כי הם קיבלו ילד חדש".

בואו לדבר על זה בפורום פתרונות ניתוחיים להשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום