הריון קייצי: מניעת התייבשות

(1)
לדרג

התייבשות במהלך ההריון עלולה להיות מסוכנת לאם ולעובר. במיוחד בקיץ חשוב להקפיד על שתייה מרובה ולשמור על היגיינה למניעת זיהומים

מאת: ד"ר חיים דוד

את בהריון. כבר כמעט והתרגלת לכל התופעות הנלוות לכך - נפיחות ברגליים, בחילות, עייפות מוגברת, צרבות והפרידה הזמנית מהג'ינס. ואז הוא בא - הקיץ. במלוא עוצמתו הוא מוסיף לך ולעוברך תופעות נוספות, שהן תוצר נילווה של מזג האוויר היוקד. במיון יולדות בהלל-יפה מגיעות בין שתיים לשלוש נשים ביום עם סימנים של התייבשות. התייבשות שגורמת לא רק לעייפות, כאבי ראש, בחילות וסחרחורות, אלא גם מתבטאת בהופעתם של צירים בשלב בהריון שבו הם לא אמורים להופיע. במצב זה, החשש הוא כניסה לתהליך לידה מוקדם מהצפוי, שהשלכתו היא לידת פג על כל המשמעויות והסיבוכים שעלולים להופיע.

למאזן הנוזלים בגוף ישנה חשיבות רבה מאוד בתקופת ההריון ולכן מן הראוי להקפיד הקפדה יתרה על נושא השתייה. התייבשות וחוסר נוזלים מביאים למצוקה מטאבולית של האם ושל העובר. זה יוצר שינוי בתכולת המלחים בגוף וגירוי של בלוטת יותרת המוח להפרשת הורמונים שונים, ביניהם הפיטוצין, האחראי להיווצרות התכווצות של הרחם, ובעצם להתהוותם של צירים מוקדם מהצפוי.

החזרת נוזלים לגוף

הטיפול במצבים אלו הוא זהה, פחות או יותר, לטיפול הניתן במקרים רגילים של התייבשות בהתאם לדרגת חומרתם: התייבשות קלה, המתבטאת בהרגשת צמא, בחילה קלה, סומק של העור, עצבנות ודופק מהיר - ההוראה היא פשוט להרבות בשתייה. התייבשות בינונית וקשה, מתבטאת בחולשה, סחרחורות, כאבי ראש משמעותיים, חוסר בנוזל רוק, דופק מהיר וכמובן הופעת צירים מוקדמים - רצוי לגשת לקבלת טיפול רפואי שיכלול מתן נוזלים ומלחים וביצוע ניטור של העובר.

אצל אישה שסובלת מהתייבשות, נוצרת כמות גבוהה של אצטון בשתן, שהוא הגורם לבעיה המטבולית בעיקר אצל האם. בנוסף, בעת התייבשות, כמויות הנתרן והאשלגן אצל האישה חריגות. לכן, מתן נוזלים דרך הווריד פותר, לרוב, בעיות אלו בצורה טובה. חשוב לציין שמצב של התייבשות הוא בהחלט הפיך ולא אמור לגרום נזק לעובר, במידה וניתן טיפול של החזרת נוזלים בזמן. לעניין זה, ולשם מניעה, על האישה להקפיד על שתייה מרובה של בין 3 ל-4 ליטר מים ביום, גם אם תחושת הצמא אינה משמעותית (אפשר להתייבש גם משהייה ממושכת בחדר ממוזג).

תופעת לוואי נוספת של ההריון היא לחץ תמידי על שלפוחית השתן ועל צינורית השתן (בשל הרחם המתרחב והולך). התוצאה של השינוי הפיזי הזה גורמת לעיתים להתרוקנות לא מלאה של השלפוחית, דבר שמוביל להצטברות שתן, המשמש במיוחד בקיץ כקרקע טובה להתרבות חיידקים ולהתפתחות זיהומים באזור הנרתיק. גם לכך הטיפול המונע הוא שתייה מרובה בצירוף של הימנעות מהתאפקות במתן שתן.

שלשולים והקאות

תופעת הזיהומים בקיץ שכיחה גם בכל הקשור למזון ומשקאות, מאחר ולמזג האוויר החם יש נטייה להתסיס ולקלקל בתדירות גבוהה יותר. תוצאה אפשרית ומוכרת של אכילת מזון מקולקל היא שלשולים והקאות. גם אלו, במידה שמתרחשים, עלולים להביא את האישה ההריונית להתייבשות, אי איזון במלחים, ובעיקר איבוד אשלגן. כל אלו, כפי שהוזכר לעיל, פוגעים בתפקוד האישה ובעקיפין גם בעובר. ההשפעה על העובר ואמו היא בהקשר של התוצאה של מחלת המעיים והגעה לכדי התייבשות. גם כאן, שתייה מרובה, הקפדה על תזונה נכונה, שטיפת ידיים בתדירות מספקת, שמירה על היגיינה ותנאי קירור נכונים של מזון ומשקה הן דרכי המניעה הטובות ביותר להתמודדות ומניעה.

חודשי ההריון פרושים על פני עונות מתחלפות שונות, כאשר לכל עונה יש היתרון והחיסרון שלה בהקשר זה. מהבחינה הזו, הקיץ עלול להוות אמנם כר פורה להיווצרותן של תופעות שעשויות להיות בעלות השלכות בריאותיות לאם ולעובר. אך, עם זאת, פעולות פשוטות של שמירה על כללי היגיינה פשוטים ושתייה מרובה יסייעו בהתמודדות ובמניעה בצורה קלה וחלקה עד לזמן הלידה.

ד"ר חיים דוד הוא גניקולוג בכיר ואחראי חדר הלידה במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום