סוכרת: טיפול במצבי היפוגליקמיה

(0)
לדרג

במצבים מסוימים רמת הסוכר בדמם של חולי סוכרת עלולה לצנוח לכדי היפוגליקמיה. הכרת סימני האזהרה, היערכות וטיפול מתאים יאפשרו התאוששות מהירה

מאת: ד"ר שמואל לויט

צניחה פתאומית של רמת הסוכר בדם נקראת היפוגליקמיה. מצב זה יכול לנבוע מכמה מצבים חולניים: הפרשת יתר של אינסולין אצל אדם בריא בדרך כלל (היפוגליקמיה ראקטיבית); מחלה של הלבלב המתבטאת בייצור עודף אינסולין; בעיות הורמונליות, כמו אי ספיקה של בלוטת יתרת הכליה או פגיעה בבלוטת ההיפופיזה, ועוד. הסיבה השכיחה ביותר לצניחות סוכר היא מחלת הסוכרת המטופלת בתרופות או באינסולין. מאמר זה מתייחס לאירועי היפוגליקמיה אצל חולי סוכרת.

אירועי היפוגליקמיה עשויים להיגרם על ידי מגוון גורמים, וביניהם שימוש במינון יתר של אינסולין או כדורים לטיפול בסוכרת, ויתור על ארוחה או עיכוב בארוחה, פעילות גופנית ללא צריכת חטיפים או ללא הפחתת כמות התרופות, מחלה (כגון: דלקות, הקאה, שלשול), צריכת אלכוהול, פעילות מינית, מזג אוויר חם, נטילת תרופות מסוימות אחרות. ישנם מקרים שבהם לא ניתן למצוא סיבה להיפוגליקמיה. אם חוויתם אירוע של היפוגליקמיה ואינכם יודעים מדוע, מומלץ לברר עם עצמכם מה עשיתם באופן שונה באותו יום. ייתכן שתוכלו לזהות את הגורמים להיפוגליקמיה ולהימנע מהם בעתיד.

טיפול נכון באירוע של היפוגליקמיה, קרי, איזון רמות הגלוקוז בדם במהירות, בדרך כלל יביא להתאוששות והאירוע יחלוף. חשוב לדעת לזהות אירוע של היפוגליקמיה ולדעת איך לטפל בו, במיוחד אם ידוע לכם שאתם נוטים לאירועים כאלה. בעוד רוב אירועי ההיפוגליקמיה מתונים וקלים לטיפול, אירועי היפוגליקמיה חמורים עלולים לגרום לאיבוד ההכרה.

היערכות למצב היפוגליקמיה

תסמיני ההיפוגליקמיה משתנים מאדם לאדם, ולכל אחד "סימני האזהרה" האישיים שלו. במצב של היפוגליקמיה אתם עלולים לחוש מתח או התרגשות, עייפות רבה, סחרחורת או חוסר יציבות, הזעה, פעימות לב מהירות (דפיקות לב), רעב, בחילה, כאב ראש, עקצוץ סביב הפה, טשטוש ראייה.

לעתים ייתכן שכלל לא תבחינו שאתם חווים אירוע של היפוגליקמיה, אך כאשר רמות הגלוקוז בדמכם ימשיכו לרדת, ייתכן שאנשים מסביבכם יבחינו שאתם מתנהגים באופן שונה, ואז אתם יכולים להיראות חיוורים, מבולבלים, חסרי ריכוז, מוטרדים.

כאמור, אם ההיפוגליקמיה לא מטופלת בזמן והאירוע ילך ויחמיר, אתם עלולים לאבד את ההכרה. לכן, חשוב ביותר להקשיב לגופכם ולידע את הסביבה - משפחה, חברים ועמיתים לעבודה - שאתם סובלים ממצבים של היפוגליקמיה, ולהסביר להם לאילו סימנים עליהם לשים לב ומה עליהם לעשות כדי לעזור לכם. עליכם לשאת איתכם, בכל עת, מלאי גלוקוז וכרטיס המסביר שאתם חולי סוכרת.

העלאת רמת הגלוקוז בדם - היו מוכנים תמיד לפעול במהירות כדי להעלות את רמות הגלוקוז בדמכם. אם מתאפשר לכם, בדקו את רמת הגלוקוז בדמכם - אם היא עומדת על 65 מ"ג או פחות, או אם אינכם יכולים למדוד אותה, נקטו בצעדים הבאים: קחו שני כדורים של גלוקוז או בקבוקון של גלוקוז לשתייה (ניתן להשיג בכל בית מרקחת ללא מרשם רופא). אם אין לכם כדורים או בקבוקון, ניתן לעשות את הדברים הבאים:

אכלו דבר מה עשיר בגלוקוז, כגון 5-3 ממתקים המכילים גלוקוז, 2 כפיות סוכר או משקה ממותק כגון קולה (לא משקאות דלי קלוריות או משקאות דיאטטיים).

אם תתחילו להרגיש טוב לאחר חמש דקות, עליכם לאכול דבר מה עשיר בפחמימות (עמילן), כגון כריך, כמה פירות, או את ארוחתכם הבאה.

אם לא תרגישו טוב יותר לאחר חמש דקות, עליכם לאכול עוד סוכר, ואם מתאפשר לכם, בדקו שוב את רמת הגלוקוז בדמכם.

עזרה מהסביבה - כאמור, ייתכנו מקרים שבהם לא תזהו את הסימנים המוקדמים של ההיפוגליקמיה. לשם כך, חשוב שאנשים בסביבתכם ידעו כיצד להתנהג: אם אתם בהכרה, עליהם לתת לכם משקה ממותק כגון לימונדה או קולה (לא משקאות דלי קלוריות או משקאות דיאטטיים). בשלב זה ייתכן שתהיו מבולבלים, וייתכן שיהיה עליהם לשכנע אתכם לצרוך את הגלוקוז. כאשר תרגישו טוב יותר, נסו לאכול דבר מה עשיר בפחמימות.

איבוד הכרה - במצב של איבוד הכרה כתוצאה מאירוע של היפוגליקמיה, חשוב שאיש לא ינסה לגרום לכם לשתות או לאכול שום דבר, מכיוון שאתם עלולים להיחנק. יש להזעיק אמבולנס מייד. אם אתם סובלים ממצב של היפוגליקמיה חמורה, בקשו מהרופא שלכם גלוקגון להזרקה, שאותו תוכלו לשאת עמכם. גלוקגון הוא הורמון המעלה את רמת הגלוקוז בדם. אם אתם נושאים עמכם זריקת גלוקגון, ודאו שבני משפחתכם, חבריכם ועמיתיכם לעבודה יודעים כיצד להשתמש בה. אם אינכם מרגישים בטוחים באשר לאופן השימוש בזריקה, בקשו פרטים נוספים מהרופא או מהאחות.

חשוב לציין, כי לאחרונה, בזכות התקדמות הרפואה הופיעו תרופות ואינסולינים מודרניים שונים אשר מקטינים את הסבירות לאירוע היפוגליקמיה למינימום.

ד"ר שמואל לויט הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, מנהל המרפאה האנדוקרינולוגית ב"אסיא מדיקל", ורופא חוקר במכון האנדוקריני-מטבולי ב"שיבא".

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום