מה הסיכוי לפתח שברי מאמץ?

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש, הממומן על-ידי הצבא האמריקני, יבדוק האם ניתן לאתר מראש חיילים בסיכון גבוה לפתח שברי מאמץ על רקע גנטי

מאת: מערכת zap doctors

האם יהיה ניתן לאתר בעתיד חיילים שהם בסיכון גבוה לפתח שברי מאמץ בשל רקע גנטי? מחקר חדש, הנעשה בשיתוף פעולה בין המרכז הרפואי "שיבא" ליחידה לפיזיולוגיה צבאית, עשוי לאפשר פיתוח תוכניות אימון ייחודיות לחיילים שהם בסיכון גבוה לפתח שברי מאמץ בשל רקע גנטי.

המחקר מבוצע על-ידי מנהל היחידה האונקו-גנטית במרכז הרפואי שיבא, פרופ' איתן פרידמן, וד"ר דני מורן. במחקר, אשר ממומן על-ידי הצבא האמריקני, ישתתפו כ-500 חיילים ואזרחים. החוקרים יבדקו את התרומה של גורמים גנטיים להתפתחות שברי מאמץ באופן כוללני ובשימוש בטכניקות חדשות של ביולוגיה מולקולארית, המאפשרות זיהוי מהיר של עשרות של גנים בבדיקה אחת.

הבנת הסיבות לתופעה

שברי מאמץ עדיין מהווים חלק ניכר מהתחלואה האורתופדית ביחידות לוחמות בצה"ל. גורמים רבים דווחו כקשורים לסיכון לפתח שברי מאמץ, אך התרומה של הגנטיקה מעולם לא נבדקה באופן מעמיק.

במחקר מושוות התבניות הגנטיות של כמה עשרות גנים העשויים להיות מעורבים בתהליך של שברי מאמץ בקבוצה גדולה של חיילים עם שברי מאמץ (קבוצת המחקר הכוללת עד 250 חיילים), בהשוואה לקבוצה זהה בגודלה של חיילים ללא שברי מאמץ. בנוסף, ישווה הפרופיל הביוכימי של הדם בקבוצת המחקר לזו של קבוצת הביקורת בקביעת הרמה של כמה מדדים הקשורים לתחלופת סידן ושמירה על שלמות העצמות.

שימוש בתוצאות המחקר יאפשר הבנה עמוקה יותר של המנגנונים הבסיסיים של שברי מאמץ. במישור היישומי, הוא יאפשר איתור של חיילים שהם בסיכון גבוה לפתח שברי מאמץ בשל רקע גנטי, לא על מנת להפלותם לרעה ולמנוע מהם שירות קרבי, אלא כדי שהמודעות בקרב המפקדים תהיה גבוהה יותר ואולי יותאם להם סרגל אימונים ייחודי.

בנוסף, אפיון הרקע הביוכימי של שברי המאמץ יאפשר בעתיד למצוא משלב של מדדים ביוכימיים שיאפשרו אבחון באופן בלתי פולשני וללא שימוש בקרינה את שברי המאמץ.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה - בעיות כף רגל וקרסול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום