טיפול בכאבי ברכיים לשיפור תפקוד הברך

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: מכשיר מיוחד לחולים שסובלים משינויים ניווניים במפרק הברך. כך תוכלו לשפר את תפקוד הברך

מאת: ~~ד"ר רון ארבל ~~

אוסטאוארתריטיס של הברך הינה מחלה ניוונית של סחוסי הברכיים המתפתחת לאורך השנים עם העליה בגיל. בסחוס הבריא מתקיים איזון עדין בין תהליכי שחיקת הסחוס ובנייתו. אובדן האיזון מביא לתהליך ניווני במהלכו הסחוס הולך ונשחק. בתחילה באיזורים נושאי המשקל בברך ובהמשך התהליך מתפשט לכל חלקי הברך ומלווה בכאבים והגבלה תפקודית.

הפתרונות הרפואיים הקיימים כוללים טיפולים פיזיותרפיים, תרופות להפחתת הכאבים, תרופות להפחתת התהליכים הדלקתיים, זריקות קורטיזון וחומרי סיכה לברך. בשלב בו כל הטיפולים מיצו יכולתם לסייע לחולה נותרת האופציה הניתוחית הכוללת החלפה חלקית של מפרק הברך או החלפה מלאה.

השפעת הטיפולים השונים חלקית ומטרתם העיקרית הינה התמודדות עם הכאב וההגבלות בתנועה תוך רצון לדחות את הפתרונות הניתוחיים ככל שניתן.

במהלך השנים האחרונות נחקרה אופציה טיפולית שמטרתה החזרת האיזון בין תהליכי השחיקה לתהליכי בניית הסחוס לשם עצירת התהליך הניווני בברך להפחתת הכאבים וההגבלות בתנועה. המחקרים נערכו באוניברסיטאות ובמרכזים רפואיים מובילים בארה"ב ובבסיסם עמדה תאוריה לפיה קיים בסחוס הברך שדה חשמלי שתפקידו לבקר את תהליכי בניית הסחוס.

במחקרים נבדקה השפעת אות חשמלי מוגדר על תהליכים הקשורים לבניית סחוס. המחקרים הדגימו כי אות חשמלי ספציפי מסוגל להשפיע על תהליכי השחיקה של הסחוס בבע"ח, לעצור אותם ואף להביא להתחדשות הסחוס.

מערכת ה-BIO 1000TM של חברת ביוניקר עושה שימוש באותו אות חשמלי והיא פרי פיתוח של מחקר מדעי ורפואי באוניברסיטאות מובילות בארה"ב - ג'ון הופקינס, פנסילבניה ואחרות.

מחקרים רפואיים בבני אדם עם מערכת הביוניקר הראו שטיפול של 6 שעות ביום לברך הביא לשיפור משמעותי בתפקוד הברך. אצל חולים רבים הרגשת השיפור החלה כשבועיים עד חודש לאחר תחילת הטיפול. השיפור כלל קיצור משך הגבלת התנועה בבקרים וכן הטבה ביכולת התפקוד של הברך.

מחקרים נוספים הראו כי השיפור תלוי במשך הטיפול. משך הטיפול שנבדק היה בין 10-6 שעות ביום כאשר השיפור המשמעותי ביותר נמצא לאחר 750 שעות.

מחקר אחר שנמשך 4 שנים הראה, כי טיפול במערכת של 11 חודשים בממוצע בחולים שנזקקו לניתוח להחלפת מפרק הברך, איפשר ל-62% מהם לדחות את הניתוח להחלפת מפרק הברך, לעומת 7% בלבד מהחולים בקבוצה ללא הטיפול.

המכשיר מיועד לחולים עם שינויים ניווניים במפרק הברך, שאינם יכולים מבחינה רפואית לעמוד בניתוח להחלפת של הברך, לחולים שאינם רוצים מסיבות שונות לעבור ניתוח ולחולים צעירים הנזקקים לניתוח ומעוניינים לדחותו. אין בשוק מכשירים דומים מבחינת מנגנון הפעולה.

המכשיר משווק בארץ על-ידי חברת ביוניקר ישראל ומאושר על-ידי משרד הבריאות. בארה"ב הוא אושר על-ידי ה-FDA ונמצא ב"סל הבריאות האמריקאי".

ד"ר רון ארבל הוא אורטופד מומחה, מנהל המרכז לרפואת ספורט במרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) בתל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום החלפות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום