לילה טוב: טיפול בנחירות

(0)
לדרג

נחירות והפסקות נשימה בשינה פוגעות מאד באיכות החיים. הפחתת משקל, התקן דנטאלי או ניתוח יכולים להקל על תופעות אלה

מאת: ד"ר יצחק ברוורמן

נחירות ודום נשימה בשינה הן תופעות שכיחות יחסית אשר גורמות לשינה לא יעילה ולכן לעייפות כרונית בשעות היום. התופעה שכיחה יותר בקרב גברים בגילאי 40 ומעלה, ויותר בקרב הסובלים מעודף משקל, בעיקר משומן המתרכז באזור הבטן.

גורם סיכון למחלות

אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה, חווים הפסקות מחזוריות בנשימה במהלך השינה, שגורמות ליקיצות קצרות ורבות בלא שיהיו מודעים לכך, לעיתים עשרות ומאות פעמים במהלך הלילה. על כן הסובלים מדום נשימה בשינה נמצאים בסיכון מוגבר לתאונות דרכים ועבודה בגלל ערנות בלתי מספקת. בנוסף לעייפות כרונית, הסובלים מנחירות והפסקות נשימה בשינה נוטים לסבול מחוסר ריכוז, ירידה בתפקוד, עצבנות ואף דיכאון.

למרות שקולה הרועם של הנחירה גורם לגיחוך ולצחוק, נחירה יכולה להוות סימן למחלות חמורות יותר. קיים סיכון גבוה יותר ליתר לחץ דם ולמחלות לב, זאת במידה וקיים גם דום נשימה בשינה. בזמן שיש הפסקות בנשימה, המלוות בירידה ברמת החמצן בדם, גדל הסיכון למחלות לב וכלי דם, לרבות התקפי לב ושבץ מוחי.

לעיתים מגיעות הנחירות לעוצמת רעש גבוהה בדרגה כזו שמפריעה לבן\בת הזוג בשינה, בצבא, בטיול, בטיסה וכדומה, עד כי הרעש הטורדני פשוט מבריח את הסובבים. לעיתים הנחירות מפריעות לבני הזוג בשנת הלילה, עד כדי כך שאחד מבני הזוג עובר ללון בחדר אחר. כאשר הנחירה מהווה מטרד חברתי או הפרעה היוצרת סכסוך בין בני הזוג, מחפשים פתרון וטיפול.

חסימה בדרכי האוויר

נחירה היא רעש הנוצר מרעידה רעשנית של רקמה רפה בלוע בזמן שינה וקשורה להיצרות מסוימת בנתיב זרימת האוויר מן האף כלפי הריאות. חסימה חלקית בדרכי האוויר עם רפיון שרירים זמני בזמן שינה עמוקה, גורמים ליצירת הרעש החזק הנוצר בלוע ובגרון. ונחירה יכולה גם להמשך לזמן ארוך יותר ולגרום לדום נשימה בשינה.

חסימה בדרכי האוויר יכולה לנבוע ממספר גורמים, ביניהם: חסימה אפית, ענבל מוגדל, שקדים גדולים, חיך רפוי, לשון גדולה, צוואר קצר ושמן, וכן לסת תחתונה שקועה. הנחירה מצביעה על מאמץ בזמן נשימה וכאשר נתיב האוויר נחסם באופן משמעותי, כאמור מתקיימות גם הפסקות נשימה בשינה.

מעבדת שינה

חשוב לבצע הערכה נכונה של הבעיה ולכן רצוי שכל חולה עם נחירה קשה יעבור בדיקה במעבדת השינה, בה ישן כשהוא מחובר למספר מכשירים הבודקים את יעילות השינה, זאת על מנת לבדוק באיזו מידה קיימת פגיעה בנשימה ובשינה.

במעבדת השינה נבדקים שלבי השינה השונים במשך שנת לילה והאם באותם שלבי שינה הנבדק ישן בצורה טובה ועמוקה או שהוא סובל מהפסקות שינה שקוטעות את רצף השינה ופוגעות באיכותה. במידה ונמצא כי יש הפסקות נשימה בשינה עם ירידה ברמת החמצן בדם, מדרגים את חומרת דום הנשימה לפי אינדקס הכולל: מספר הפסקות הנשימה בשעה וחומרתם. בהתאם לדרגת החומרה מפנים את הנבדק לטיפול המתאים. רק לאחר הערכה זו ניתן לתכנן תכנית טיפולית מתאימה.

דרכי טיפול

אם המטופל סובל מעודף משקל, אפשר להתחיל בטיפול בהפחתת משקל מבוקרת. לעיתים הפחתה במשקל של קילוגרמים בודדים מפסיקה את הנחירות ואת הפסקות הנשימה. אפשרות נוספת היא להשתמש במהלך הלילה במסכת CPAP, המאפשרת הזרמת אויר דחוס בלחץ חיובי, או להשתמש בהתקן דנטאלי, המונע את צניחת הלשון ודוחף את הלסת התחתונה קדימה, במטרה לפתוח את נתיבי האוויר.

במקרים בהם הנחירה נובעת מחסימה אפית ועודף רקמה בחך הרך ובענבל, ניתוח יכול לפתור את בעיית הנחירה. כך גם אצל ילדים, אשר בדרך כלל סובלים מדום נשימה בשינה ונחירה חזקה בגלל שקדים גדולים וחוסמים. בעבר במקרים אלה בוצע ניתוח כירורגי רגיל ולמרות שבמקרים רבים התוצאות מוצלחות, הניתוח כולל חיתוך של עודף רקמה מהאף ומהלוע ולכן כרוך בדימום ובכאבים לאחר הניתוח.

כיום, בזכות ההתפתחות הטכנולוגית, ניתן להקטין את נפח הרקמה העודפת, ללא חיתוך וסילוק קטעי הרקמה, אלא באמצעות גלי-רדיו, בשיטה הנקראת COBLATION. שיטה ניתוחית זו נחשבת למדויקת ומהירה יותר ובדרך כלל ניתן לעבור ניתוח זה במרפאה עם הרדמה מקומית בלבד והחולה חוזר לביתו זמן קצר לאחר הטיפול.

טכנולוגיה זו ייחודית מאחר שהיא מצליחה להשיג התכווצות הרקמה ללא גרימת חימום יתר או שריפה של רקמה בריאה. התוצאה מושגת בצורה הדרגתית בתהליך ריפוי עדין ושימור רקמה בריאה. עבור אלה הסובלים מנחירה קשה ומדום נשימה בשינה, ניתוח בשיטה זו הינו פתרון טיפולי טוב וללא ניתוח אגרסיבי בלתי הפיך.


ד"ר יצחק ברוורמן הוא מנהל מרפאת SLEEP CLINIC בביה"ח אלישע ומנהל יחידת אף אוזן גרון וכירורגיה של ראש צוואר במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה, נחרה ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום