בעיות פוריות בקרב גברים

(0)
לדרג

רוב בעיות הפוריות אצל גברים נובעות מווריקוצלה - בעיה בייצור הזרע. אבחון התופעה הינו קריטי לגבי התאמת הטיפול ותוצאותיו

מאת: ד"ר יזהר בן שלמה

היום ידוע כי וריקוצלה (Varicocele) מוגדרת כבעיה המרכזית לחוסר פוריות בקרב גברים. היא מתוארת כתקלה מכאנית הפוגעת בייצור הזרע ואף ניתנת לפתרון באמצעות צנתור מתאים, אך במשך שנים רבות היתה לחידה רפואית בלתי מוסברת שהצליחה לתעתע בעולם המדע.

זרע לקוי

בית החרושת האנושי לתאי זרע ולהורמונים הגבריים הוא האשך. אצל כ-15 אחוזים מן הגברים בגיל הפריון, הזרע לקוי, באופן שפוגע ביכולתם לגרום להריון אצל בנות זוגם. רק במיעוט קטן ממקרי בעיית הפריון בגבר, הסיבה מוכרת כגנטית-תורשתית. ביתר המקרים מדובר בתקלה מכאנית לחלוטין.

האשכים המייצרים את תאי הזרע, מקבלים חומרי עבודה (חמצן) דרך העורקים ופולטים חומרים מיותרים שצריכים להתנקז החוצה דרך הוורידים. כלומר, הדם הוורידי צריך להתנקז כלפי למעלה בניגוד לגרביטציה. כדי לעודד זאת, קיימים בוורידי האשך שסתומים חד כיווניים, שתפקידם למנוע מהדם ותכולתו הבלתי רצויה לחזור אל האשך.

בשל מיקום האשך מחוץ לבטן, ובשל תנוחתו האנכית של האדם (בניגוד להולכי על ארבע), שסתומים אלה נוטים להתקלקל, והוורידים הופכים רחבים ומפותלים. זהו מצב של וריקוצלה. בשל כך מופרעים מאד אספקת החמצן לאשכים ופינוי הפסולת מהם, עד כדי פגיעה ממשית ביכולתם לייצר זרע תקין. התופעה הזאת, שאחראית על רוב מקרי חוסר הפוריות בקרב גברים, מתרחשת כבר מגיל צעיר (מגיל 15 ואילך) והיא הולכת ומחמירה עם השנים. היא עלולה לפגוע גם בגברים שכבר הפכו עם השנים להורים ולהקשות עליהם בהבאת ילד נוסף לעולם, משום שחומרתה מתגברת באופן הדרגתי.

עד לפני מספר שנים הייתה הקהילה הרפואית משוכנעת, שהתהליך של הרס השסתומים בוורידי האשך הוא חד צדדי וייחודי לאשך השמאלי. בשל כך הומצא ניתוח, שמטרתו הייתה לסגור את הווריד המורחב, ועל ידי כך לגרום ליצירת ורידים עוקפים קטנים, שימנעו את בעיית הניקוז; אך מאחר והאיתור היה חלקי - גם הטיפול היה חלקי, ובוצע רק בצד שמאל. לכן, תוצאותיו של הניתוח הסטנדרטי היו חלקיות ומועטות. בשנת 2005 אף סוכמה הספרות הרפואית כבלתי תומכת בביצוע הניתוח.

שיפור ייצור תאי הזרע

בשנת 2004 פורסם בירחון הרפואי הנודע של איגוד הפוריות האמריקאי מחקר שחשף לראשונה את פרצופה האמיתי של הוריקוצלה והוכיח כי היא פוגעת בוורידים של שני צידי האשכים גם יחד ואחראית לרוב המכריע של הגברים הסובלים מאי פוריות. המחקר גילה שהוריקוצלה "מתחבאת" לה גם בצד האשך הימני בדמות מעקפים זעירים אשר לא ניתנים לגילוי באבחון פיזי רגיל, אלא רק באמצעות מכשור מתקדם יותר שלא היה קיים בשנים הקודמות.

על גילוי זה רושמת ישראל את זכות הראשונים, שכן מאחורי המחקר המדובר עמדה קבוצה ישראלית שבראשה ד"ר יגאל גת, מומחה לפוריות הגבר וד"ר מנחם גורן, רדיולוג התערבותי. יתר על כן, בשל התגלית הזאת, החלה הקבוצה בביצוע שיטת צנתור מתוחכמת (הקרויה שיטת גת גורן) המבצעת חסימה מדוקדקת של הוורידים המורחבים באופן דו צדדי, תוך הקפדה על חסימתם של גשרים בין שני הצדדים. התוצאות לא איחרו להיאסף ונרשמו לשיטה מעל 80% אחוזי הצלחה בשיפור ייצור תאי הזרע.

זוגות שהיו בטיפול במשך שנים, ואף עברו מחזורים רבים של הפריית מבחנה, זכו להשיג הריונות, שחלקם אף הופיעו באופן ספונטני, בלי צורך ברופאים. זאת ועוד, בשנתיים החולפות הצטברו עדויות אצל החוקרים הישראלים, שאפילו במצב הקיצוני, שקרוי "תאי סרטולי בלבד", שבו לא נצפית שום פעילות של ייצור זרע באשך בבדיקת ביופסיה, הטיפול בצנתור זה עשוי לגרום להופעת ייצור זרע, המאפשרת תקווה לפריון אצל זוגות שהוגדרו כעקרים לחלוטין.

בדיקה לאיתור וריקוצלה

ניתן לומר, במידה רבה של בטחון, שכאשר גבר סובל מבעיה של אי פוריות, ישנה סבירות גבוהה שהוא סובל ממצב של וריקוצלה דו צדדי שניתן לתיקון. יתר הסיבות המדוברות כגון בעיות גנטיות, מומים מלידה, זיהומים, או מחלות נדירות, מהוות לא יותר מאחוזים בודדים בלבד, ולכן אלו הן חדשות טובות מאוד לכל אותם גברים שאבדו תקווה וחשו שגורלם נחרץ.

לכן, לפני שמתייאשים מאבחנה של כמות או איכות זרע לקויה, חשוב ללכת ולהיבדק - לבצע בדיקה לאיתור וריקוצלה באמצעות אולטרסאונד דופלר צבעוני, המיועד למדידת זרימות דם, בידי מומחה המיומן בכך. ניתן גם לבצע בדיקת טמפרטורה של כיס האשכים, העוזרת לאבחון הוריקוצלה גם בצד הימני.

הצנתור, לשם סגירה מושלמת ומדויקת של כל רשת הורידים הפגומה, מאפשר לגוף לפתח מערכת ורידים עוקפים, המסייעת בניקוז תקין של הדם הוורידי מן האשך, ומאפשרת אספקה מחודשת של חמצן. כעבור שלושה עד חמישה חודשים ניתן לצפות לשיפור משמעותי בייצור הזרע - הן מבחינת הכמות והן מבחינת התנועה והמורפולוגיה; אך יותר מכך, לעתים הריון ספונטאני אצל האישה עשוי להקדים ומנוע את חזרת הזוג לטיפולים המתישים של הפריות לסוגיהן.

טיפול בערמונית

ממצא מעניין נוסף של הקבוצה הישראלית מבשר על לא פחות ממהפכה רפואית. במחקר ראשוני, שפורסם על ידי קבוצתם של ד"ר יגאל גת וד"ר מנחם גורן לאחרונה, הוכח שתיקון הוריקוצלה על ידי הצנתור הוורידי, גורם לנסיגה בגודלה של בלוטת הערמונית (פרוסטטה) אצל גברים הסובלים מכך. ממצאים אלה עשויים לשנות לחלוטין את ההתייחסות העתידית של הרפואה לבעיית ההגדלה של הערמונית בגברים בגיל העמידה. ובוודאי נשמע על כך רבות בעתיד.

ד"ר יזהר בן שלמה הוא מומחה בפריון ומיילדות, עמית מחקר באוניברסיטת מרינלד ופרופסור אורח באוניברסיטת סטאנפורד.

בואו לדבר על זה בפורום פריון הגבר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום