על דלקת מפרקים שגרונית

(0)
לדרג

סקר שנערך בישראל מגלה שהמודעות הכללית בציבור לדלקת מפרקים שגרונית היא נמוכה. נשים, החשופות למחלה הרבה יותר מגברים, גילו מודעות גבוהה יחסית

מאת: מערכת zap doctors

מה המשותף לצייר הדגול רנואר, לשחקנית ההוליוודית קתלין טרנר ולמשתיל הלב הראשון, ד"ר כריסטיאן ברנארד? מה הישראלים והישראליות יודעים על מחלה השכיחה יותר בקרב נשים? מה הם יודעים על הרופא המטפל בה? המשותף לכל הדמויות המוזכרות לעיל הוא שכולם סבלו מדלקת מפרקים שגרונית - מחלה הגורמת לנכות ולפגיעה קשה במפרקים, ופוגעת ביותר מ-21 מיליון איש ברחבי העולם, ובלמעלה ממיליון בני אדם בארצות הברית לבדה.

דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה אוטו אימונית, התוקפת את מערכת החיסון, ומאופיינת בתהליך דלקתי הגורם לכאב, נוקשות, נפיחות, הגבלה בתנועה, ובשינוי בצורת המפרק ותפקודו. בנוסף, מתבטאת המחלה בעייפות ובחולשה. במקרים שבהם המחלה אינה מאובחנת ומטופלת בזמן, יכולה להיגרם נכות קשה עקב הנזק הבלתי הפיך אשר נגרם למפרקים.

סקר ישראלי חדש* בדק את המודעות למחלה בקרב הציבור הישראלי. ממצאי הסקר מראים כי למרות שהמחלה תוקפת בעיקר נשים (פי שלושה מאשר גברים), אך גם ילדים וצעירים, רק כמחצית מן הנסקרים (53%) שמעו על המחלה, ורק כ-25% ידעו לפרט עליה, מתוכם כ-40% מסרו כי מדובר ב"מחלה הגורמת לכאבים". תיאור נוסף שנמסר היה, כי זו מחלה "המקשה על ההליכה" (8%) ו-"מחלה כרונית" (7%).

פרופ' מיכאל אהרנפלד, ראומטולוג בכיר מהמרכז הרפואי שיבא, תל השומר: "דלקת מפרקים תוקפת כ-0.5% עד 1% מן האוכלוסייה ופי שלושה נשים מאשר גברים. לא מפתיע לראות כי מרבית הנשאלים סבורים שמדובר במחלה של "קשישים", כאשר אנו רואים יותר ויותר ילדים וצעירים חולים במחלה. חשוב לציין שבניגוד לעבר, יש כיום תרופות ביולוגיות חדשניות, שחלקן מצויות כבר בסל התרופות וחלקן עתידות להגיע בעתיד הקרוב, המאפשרות לחולים, צעירים ומבוגרים כאחד, אורח חיים נורמלי וסדר יום פעיל".

תוצאות הסקר

נשים מודעות יותר וגם חולות יותר מגברים: אולי בשל העובדה שדלקת מפרקים שגרונית שכיחה פי שלושה בקרב נשים, גילו הנשים מודעות גבוהה יותר למחלה: 60% מהן גילו מודעות, לעומת 45% מהגברים. מרבית הנסקרים (42% מתוך אלו שהביעו דעה) ציינו כי זו "מחלה שתוקפת בעיקר נשים". כמחצית מהנשים מסרו כי נשים חולות יותר במחלה לעומת כשליש מהגברים. 82% מהמרואיינים מסרו כי חייבים לטפל במחלה - מרביתם נשים.

גם הצעירים חולים: רוב הציבור (58%) סבור שדלקת מפרקים שגרונית היא בעיקר מחלה של "מבוגרים" בגילאי 60-46, כאשר רק 14% ידעו כי המחלה תוקפת גם צעירים עד גיל 17. המודעות למחלה בקרב צעירים בגילאי 34-18 נמוכה, אך עולה עם הגיל.

הסיבות לדלקת מפרקים שגרונית: הסיבות למחלה אינן ידועות, ואכן 55% מן הנסקרים לא ידע להשיב על השאלה. המחלה היא מחלה כרונית מתקדמת, והנזק המצטבר בלתי הפיך ומוביל לאובדן ניידות ואף לנכות. חוקרים משערים כי מדובר בשילוב של גורמים, ביניהם פעילות לא סדירה של מערכת החיסון הפועלת נגד הגוף (תגובה אוטו-אימונית), נטייה תורשתית וגורמים סביבתיים או ביולוגיים כגון זיהומים ויראליים או שינויים הורמונליים. מתוך אלו שענו, ציינו 14% "תורשה וגנים" כגורם מחלה, ועוד 7% ציינו "גיל" כגורם.

האם דלקת מפרקים שגרונית ניתנת לריפוי? 52% ממשתתפי הסקר סבורים שמדובר במחלה ש"אינה ניתנת לריפוי", אך "קיים טיפול מסוים להקלה על הסימפטומים". 13% ממשתתפי הסקר מאמינים כי המחלה ניתנת ל"ריפוי מוחלט". יותר נשים מסרו כי המחלה אינה ניתנת לריפוי, אך ניתן להקל על הסימפטומים.

פרופ' אהרנפלד: המחלה אינה ניתנת לריפוי, אך ניתן לבלום את התקדמות הנזק המבני למפרקים, כך שהטיפול חשוב ביותר הן כדי להקל על הכאבים והסבל של החולים, והן כדי למנוע את התקדמות הנזק המפרקי.

~~מיהו ראומטולוג? 57% מקרב המשתתפים לא ידעו לענות על שאלה זו. רק 23% מסרו שמדובר ברופא המטפל בבעיות מפרקים ובכאבי פרקים. 52% מהנשים מסרו כי הן יודעות מהו ראומטולוג, לעומת 34% מהגברים. ניכרה מודעות נמוכה בגילאים הצעירים (24-18) לעומת מבוגרים יותר (45+).

* הסקר נערך בחודש אפריל 2009, על ידי מכון מותגים, עבור חברת רוש, יצרנית התרופות אקטמרה ומבטרה לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, בהשתתפות 500 מרואיינים בוגרים (גילאי 18 ומעלה, 49% גברים; 51% נשים) המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת דוברת העברית.

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום