שיניים רגישות - טיפול ומניעה

(0)
לדרג

כאבי שיניים שנובעים מחום, קור או אכילת מזון מתוק מעידים על נסיגת חניכיים. שמירה על היגיינת פה היא הטיפול המונע היעיל ביותר

מאת: ד"ר נפתלי ברזניאק

האם אתם מרגישים לפעמים כאב בשיניים, בייחוד עקב שתיית משקאות ואכילת מאכלים חמים או קרים, או בעת אכילת דברי מתיקה? אם כן, ייתכן שאתם סובלים משיניים רגישות. מבוגרים רבים חשים מידי פעם רגישות למזון ומשקאות חמים, קרים ומתוקים. כאב הנובע משיניים רגישות אינו תמיד עקבי, אך הוא עלול להתפתח לקבוע ולהיות בעיה רצינית.

הבעיה מתחילה בדרך כלל כאשר החניכיים נסוגים. במצב רגיל החניכיים מכסים את שורש השן, ועוזרים למנוע מגירויים להגיע לנקבוביות הדנטין (השכבה הפנימית של השן). בדומה לשמיכת מגן, החניכיים מכסים את שורשי השן.

כאשר החניכיים נסוגים, שורשי השיניים שמתחתיהם נחשפים. בשיניים בריאות הדנטין מוגן על ידי החניכיים ועל ידי ציפוי האמייל הקשה של השן. כאשר האמייל נפגע, או כאשר החניכיים נסוגים בעקבות צחצוח חזק מידי או שימוש במברשת שיניים קשה, הדנטין עלול להיחשף. הדנטין עשוי ממספר גדול של נקבוביות (צינורות מיקרוסקופיים בשם טובולים) המובילות לעצב שנמצא עמוק בתוך השן. קור, חום וסוכר עלולים לגרות את הדנטין ואת העצב הגורם לרגישות, אי נוחות וכאב.

תוצאה נוספת של חשיפת הדנטין עלולה להיות התפתחות של עששת עמוקה, הדורשת טיפול אצל רופא השיניים. עקב אובדן של אמייל או נסיגת חניכיים, הדנטין נחשף והוא חלק ונקבובי יותר מהאמייל המצפה את השן בדרך כלל. לפיכך, חיידקים מצטברים בקלות רבה יותר ועלולים לגרום לעששת.

מניעת רגישות השיניים

המפתח למניעת רגישות השיניים הוא מניעת נסיגת החניכיים. הפחתת הלחץ בעת הצחצוח עוזרת מאוד. במברשות השיניים החשמליות יש חיישני לחץ שמפסיקים את הצחצוח כאשר לחץ גדול מידי מופעל על המברשת. הוכח כי מברשות שיניים חשמליות בעלות תנועה סיבובית מסירות יותר רובד חיידקים ממברשות שיניים ידניות רגילות.

זאת ניתן לעשות על ידי צחצוח פעמיים ביום למשך שתי דקות באמצעות מברשת שיניים רכה ואיכותית. בקשו מרופא השיניים שלכם להראות לכם את שיטת הצחצוח האופטימלית לצרכים הדנטליים שלכם.

רגישות השיניים עשויה להתרחש בעת נסיגת החניכיים. סימפטום נפוץ של מחלת מיסב השן (החניכיים והעצמות התומכים בשיניים ומחזיקים אותן במקומן נפגעים לצמיתות) הוא חניכיים נפוחים ואדומים שהחלו לסגת לאחור מהשיניים. דבר זה מקושר לרוב עם רגישות השיניים. זכרו כי לאחר שהדנטין החשוף התפתח, הוא ילווה אתכם במשך שארית חייכם, גם אם אינכם חשים בכאב. לכן חשוב לשמור על היגיינת פה טובה, גם כאשר לא חשים בכאב בכדי להימנע מהתפתחות עששת עמוקה.

היגיינת פה טובה המושגת על ידי שימוש במשחת שיניים המכילה פלואוריד יכולה לסייע לשמור על בריאות השיניים והחניכיים שלכם. צחצוח השיניים לפחות פעמיים ביום חשוב ומסייע למנוע חורים בשיניים ומחלות חניכיים.

מחלות חניכיים נגרמות על ידי פלאק - שכבה לבנה, דקה, של בקטריות הנוצרת באופן שוטף על שיניכם - במיוחד הפלאק הקרוב יותר לחניכיים שלכם ולחללים שבין השיניים.

הבקטריות יוצרות תוצרי לוואי העשויים לגרות את החניכיים ולפגוע בשיניים. הדבר יכול להוביל לגינגיביטיס, השלב הראשון של מחלת חניכיים. עם אבחון מוקדם, היגיינת פה נכונה יום-יומית וביקורים סדירים אצל רופא השיניים, ניתן לרפא את דלקת החניכיים בגלל שלא אירע שום נזק קבוע. אם מתעלמים ממנה, דלקת החניכיים עלולה להידרדר לצורה חריפה יותר של מחלת חניכיים שנקראת מחלת מיסב השן, לכן אתם עלולים לאבד את שיניכם. אולי תופתעו ללמוד שמרבית מנפילות השיניים אצל מבוגרים אינן נגרמות בשל ריקבון של השיניים, אלא בשל מחלות חניכיים.

נפילת שיניים בשל מחלת חניכיים אינה חלק בלתי נמנע של הזדקנות. למעשה יש לכם שליטה על הגורל של שיניכם. אם אתם מצחצחים ומשתמשים בחוט דנטלי יום יום, ומבקרים את רופא השיניים שלכם באופן סדיר, אתם תשפרו את הסיכויים לשמור על שיניים וחניכיים בריאים למשך חייכם.

ניקוי נכון של השיניים

ניקוי השיניים שלכם על ידי שימוש במברשת שיניים מסייע להסיר פלאק. לאחר שצחצחתם את השיניים מקדימה, מאחורה ולמעלה, אתם צריכים גם להשתמש בחוט דנטלי של כדי לנקות את האזורים שמחוץ לטווח מברשת השיניים, בין השיניים ומתחת לקו החניכיים. אם אינכם משתמשים בחוט דנטלי, אז אינכם מנקים עד 40 אחוזים משטח הפנים של השיניים שלכם.

איך להשתמש בחוט דנטלי בצורה נכונה - מדריך מהיר

קחו כחמישים ס"מ של חוט דנטלי ולפפו באופן משוחרר את מרביתו על כל אחת מהאמות (לפפו יותר סביב אחת מהן מאשר על השנייה), והשאירו כחמישה ס"מ של חוט דנטאלי ביניהן.

בעזרת האגודלים והאצבעות, החזיקו את החוט הדנטלי מתוח, החליקו אותו בעדינות מטה בין שיניכם, תוך כדי זהירות שלא לפגוע בחניכיים שלכם.

תמיד העבירו חוט דנטלי מאחורי השן האחרונה. שחררו את החוט הדנטלי הנקי בזמן ההתקדמות. העבירו את החוט הדנטלי מסביב לכל שן בצורת "כ" והזיזו אותו בעדינות מעלה ומטה מצידי כל שן, כולל מתחת לקו החניכיים. עברו לחלק חדש של החוט הדנטלי כשאתם עוברים לשן אחרת.

בנו תוכנית ניקוי בין השיניים - בקשו מרופא השיניים שלכם להסביר על האזורים השונים בפיכם בתרשים כך שתוכלו לתת להם תשומת לב מיוחדת.

התועלת משימוש בחוט דנטלי מתחילה מהיום הראשון ומספקת תועלת מרכזית לשיניים ולחניכיים שלכם - ככל שתתחילו מוקדם יותר, כך טוב יותר. לאחר השימוש בחוט דנטלי, השיניים והחניכיים שלכם נקיים יותר משום שהחוט הדנטלי מגיע לאזורים שמברשת השיניים שלכם אינה יכולה להגיע אליהם. הריח בפה יהיה טוב יותר, והבריאות של החניכיים שלכם תשתפר. גם אם הדבר נראה קצת מוזר בהתחלה, המשיכו בכך ובמהרה תחושו בהבדל. הפכו את זה לחלק מההיגיינה היומית שלכם.

אל תדאגו אם החניכיים שלכם ידממו בתחילה - התופעה מוכרת. זה עשוי להיות סימן לכך שיש לכם איזשהו סוג של מחלת חניכיים. לאחר מספר ימים של שימוש בחוט דנטלי, הדימום אמור להיפסק, מכיוון שהחניכיים שלכם יהיו בריאים יותר. אם הדימום ממשיך, היוועצו ברופא השיניים או בשיננית שלכם.

ישנם סוגים שונים של חוט דנטלי (עם שעווה, ללא שעווה, עם טעם). שאלו את רופא השיניים או את השיננית שלכם באיזה סוג של חוט דנטלי אתם צריכים להשתמש. אתם יכולים גם לנסות להשתמש בחוט דנטלי עם ידית. אם יש לכם ברזלים או התקן שיחזור דנטלי (גשר) שמפריע לחוט דנטלי רגיל, אתם יכולים לנסות את החוט הדנטלי המושחל. לחוט דנטלי זה יש קצה מוקשה שמאפשר להשחיל אותו בין השיניים או מתחת לגשר.

מוצרים אחרים לניקוי בין השיניים הם מברשות בין שיניים, קיסמים בין שיניים או התקני שטיפה. מברשות בין שיניים עובדות היטב עבור שיניים עם רווחים רחבים, פלטות, גשרים או שתלים. התקני שטיפה (לשימוש עם מים או עם שטיפת פה) משתמשים בזרם בלחץ כדי לנקות מסביב לקו החניכיים. שאלו את רופא השיניים שלכם אילו מוצרים הם הטובים ביותר בעבורכם.

ד"ר נפתלי ברזניאק הוא מומחה ליישור שיניים, יועץ לחברת Oral-B (מנהל מחלקת ההתמחות ליישור שיניים, המרכז לרפואת שיניים ביה"ח תל-השומר).

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום