תזונה נכונה: ברזל לילדים

(0)
לדרג

ברזל הכרחי בתזונת ילדים, כדי לסייע בתהליך גדילתם. ניתן לצרוך את הכמות הרצויה באמצעות סוגי מזונות מסויימים או בעזרת תוספת תכשיר ברזל

מאת: ד"ר דורון כרמי

ברזל הוא מרכיב תזונתי חיוני בבני אדם. רובו קשור להמוגלובין, המרכיב את כדורית הדם האדומה ומיוגלובין בשריר, והשאר מצוי במחסני הברזל בגוף. חלק קטן ממנו קשור לאנזימים שונים שהם קריטיים לתפקוד הגוף. מחסור בברזל גורם לפגיעה בתפקודי הגוף. בתינוקות וילדים נמצא כי חוסר בברזל גורם לפגיעה בגדילה והתפתחות פסיכומוטורית ועל כן למניעתו של חוסר זה, חשיבות רבה.

על-פי הקונצנזוס הקיים היום ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, רופאי הילדים רושמים לכל התינוקות הבריאים בישראל תכשיר ברזל החל מהחודש הרביעי לחיים; ולפגים החל מהחדש השני ועד גיל שנה. כמו כן קיימת הנחיה לביצוע ספירת דם סביב גיל שנה. הנחיה זו נמדדת כמדד איכות רפואית בקופות החולים.

סיוע בתהליך הגדילה

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים הגדירה אנמיה אצל תינוקות בגיל שנה, כאשר רמת המוגלובין הנמצאת בדמם הינה מתחת ל-11 מ"ג/ד"ל. על-פי הגדרה זו ועל-פי מדיניות ארגון הבריאות העולמי יש להוסיף תכשיר ברזל, גם לתינוקות בגיל שנה שרמת ההמוגלובין שלהם נמוכה מ-11 .

תינוקות וילדים זקוקים לכמות משמעותית של ברזל בתזונה שלהם, כדי לסייע בתהליך הגדילה ולגדילת השרירים. תינוקות בגיל שנה עד 3 שנים נוטים לפתח אנמיה לאור העובדה שהכלכלה שלהם בגיל זה אינה עשירה דיה בברזל.

תינוקות רבים סובלים מאנמיה

מקורות הברזל בתזונה הם בשר ודגים, כאשר בשר הבקר והחלקים הפנימיים כגון כבד עשירים יותר בברזל. גם בשר הודו עשיר יותר מבשר עוף. הברזל שמקורו בבשר זמין יותר מהברזל שמקורו בירקות. כמו כן, ויטמין C מגביר את ספיגת הברזל בעוד חלב ומוצריו, כמו גם תה, מפחיתים את ספיגת הברזל במעי.

במחקר שנערך בארץ והתפרסם בעיתון היוקרתי של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים, נמצא שאחוז ניכר מהתינוקות בישראל בגיל שנה סובלים מאנמיה. מחקרים אחרים הראו שגם רמה תקינה של המוגלובין אינה שוללת קיום חסר של ברזל שכאמור נמצא ברקמות אחרות וחיוני לתפקוד הגוף וגדילת התינוקות. למעשה אחוז ניכר מהתינוקות להם המוגלובין תקין סובלים מחוסר בברזל ועליהם לקבל טיפול בתכשיר ברזל או להעשיר את כלכלתם במזון עשיר בברזל.

לסיכום, הורים לתינוקות צריכים להיות מודעים להשפעת הברזל על התפתחות ילדיהם, להקפיד על מתן תכשיר ברזל עד גיל שנה ולבצע מעקב אחר רמת הברזל בדם אצל ילדיהם.

ד"ר דורון כרמי הוא מומחה באנדוקרינולוגיה וברפואת ילדים ויועץ לכצט יצרנית פריפל 3 מסדרת טיפטיפות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אנדוקרינולוגיה והפרעות בגדילה בקרב ילדים
פורום רפואת ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום