שירותי הבריאות לתלמיד נפגעו

(0)
לדרג

ועדת הבריאות קוראת להחזרת שירותי הבריאות לתלמיד לידי המדינה. הסיבה - התקציב וכוח האדם קוצצו במידה ניכרת וכתוצאה מכך איכות השירות ירדה

מאת: מערכת zap doctors

איכות שירות הבריאות לתלמיד, מאז הופרט ב-2007 נפגעה באופן משמעותי בשנים האחרונות, כך עולה מדיון בנושא שערכה היום ועדת הבריאות. שירות הבריאות לתלמיד ניתן על-ידי האגודה לבריאות הציבור. עד סוף חודש יוני צפוי משרד האוצר לפרסם את המכרז להפעלת שירות זה לשנת הלימודים הבאה.

פחות חיסונים ובדיקות

בדיון הוצג מחקר שערך בנושא המרכז למחקר ומידע של הכנסת, ממנו עולים הנתונים הבאים: ירידה מתמדת בשיעור החיסונים, על אף העלייה במספר התלמידים בישראל. כמו-כן, התקציב וכוח האדם קוצצו במידה ניכרת: 73 ש"ח הוצאה לתלמיד ב-1998 לעומת 54 ש"ח ב-2007. עוד עולה מהבדיקה, כי לא נוספו חיסונים חדשים לתלמידים, מספר בדיקות הראייה לתמיד ב-12 שנות לימוד ירד מארבע לשתיים, בדיקות עור שנעשו בעבר לא נעשות כיום ובנושא חינוך לבריאות חלה ירידה ניכרת.

סוזי אליה, אחות בבית ספר סיפרה על המתרחש כיום בבתי הספר: "אני מתביישת ביחס לתלמידים. מי שדורש מאחות לבצע 70 חיסונים ביום גורם להתמוטטות של אחיות. אין היום חדרים לאחיות". עוד היא הוסיפה, כי "בדיקות שיכולות להיות מביכות נעשות לעיני תלמידים אחרים, והחמור ביותר, בתנאים כאלו, לא ניתן לאבחן מחלות קשות אצל תלמידים. מדובר בהפקרות ממש".

חברי הכנסת שנכחו בדיון, הביעו כולם את מורת רוחם על איכות שירותי הבריאות שמקבלים היום תלמידי ישראל וקראו להחזרת שירות זה לידי המדינה.

"צריך להחזיר את השירות למדינה"

ח"כ דב חנין אמר בדיון, "כעת משהסתיים החוזה עם האגודה לבריאות הציבור, צריך להחזיר את השירות למדינה, זו אחריותה. שירותי הבריאות כיום לתלמידים נמוכים בהרבה ממה שהיה קיים לפני 10 שנים".

לדברי ח"כ שלי יחימוביץ, "החברה שנותנת היום את השירותים היא חברה פרטית, שמסתכלת רק על תפוקת האחיות, לא על האיכות ולא על היחס לתמידים. האחיות נאלצות לבצע עשרות בדיקות וחיסונים ביום. מאחיות הן הפכו לשפחות, הכל כדי לרצות את המעסיק. השירות צריך לחזור למשרד הבריאות".

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, "מה שנעשה היום בתחום זה לתלמידים הוא פשע מאורגן. מחר כדי לחסוך יותר בעלויות גם יחליפו את האחיות בחובשים. השירות כיום קטסטרופאלי והוא יהיה אפילו גרוע יותר אחרי המכרז החדש". מנכ"ל האגודה לבריאות הציבור, יהודה כהן אמר בדיון: "אנחנו עושים את הכול במסגרת התקציב כדי לתת שירות לכמה שיותר תלמידים".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה עוקבת בדאגה אחר המגמה המתמשכת של הירידה בהיקף מתן שירותי הבריאות לתלמיד. הוועדה תובעת שבתנאי המכרז ייקבעו סטנדרטים חדשים שיבטיחו את איכות השירות לתלמידים, את היקפו הראוי תוך מתן דגש על האיכות ולא על גודל התקציב". עוד הוא הוסיף, כי "הוועדה קובעת כי משרד הבריאות הוא הגוף שצריך לספק את שירותי הבריאות לתלמיד בעצמו שכן הפרטת השירות פוגעת באיכות השירות".

לדעת הוועדה אחיות בריאות הציבור אף הן צריכות להיות עובדות של משרד הבריאות, וכל זאת על מנת להבטיח את איכות הטיפול ושמירה על מעמדן וזכויותיהן.

הוועדה תובעת לראות את תנאי המכרז בטרם פרסומו לקראת סוף חודש יוני ותתכנס לדיון נוסף בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום