לבן על לבן: מגוון מקורות החלב

(0)
לדרג

חסידי חלב הפרה מזכירים את חשיבות הסידן, אבל מתעלמים מקיומם של חומרים נוספים, לא כולם בריאים. ענת גרינשטיין על היתרונות בחלב ממקורות אחרים

מאת: ענת גרינשטיין

דווקא חלב הפרה הנפוץ טומן בחובו מוקשים בריאותיים רבים. אז מה יש במקום, למי שכבר נגמל מחלב האם? חלב עזים, חלב כבשים וחלב נאקות מציעים יותר ערכים תזונתיים ופחות חומרים זרים ופוטנציאל לחולי. הכתבה שלפניכם מפרטת את תכונותיהם העיקריות של סוגי החלב השונים שנצרכים בישראל.

חלב פרה

חלב פרה מכיל 3.5 גר' חלבון, 3.9 גר' שומן, 118 מ"ג סידן ו-0.94 מ"ג ויטמין C. חלב הפרה עשיר בסידן, זרחן, דל בברזל, אבץ וויטמין C ומכיל ויטמינים מקבוצת B.

חלב הפרה מכיל כמות גדולה של חלבון הקרוי קזאין, המעורר תגובה אלרגית המתבטאת בשלשול כרוני ובפריחה עורית, בעיקר בקרב תינוקות.

חלב פרה מאיץ ייצור ליחה במערכת הנשימה, דלקות אוזניים, סינוסיטיס ונזלות.

כמעט שני שלישים מכלל האוכלוסייה בעולם מסתדרים ללא חלב לאחר גיל שנתיים.

אצל 70% מכלל השחורים, הילידים האמריקאים והיהודים באמריקה, ויותר מ-80% מאוכלוסיית המזרח יש קושי בעיכול סוכר החלב (לקטוז).

מעל גיל 40 כמות הלקטאז, האנזים שמפרק את סוכר החלב, הולך ומתמעט, על כן בקרב חלק מהאוכלוסייה מתעוררים סימפטומים כמו שלשול, גזים, נפיחות וכאבי בטן.

בקרב תינוקות יש קושי בעיכול חלב פרה המכיל מולקולות גדולות, משום שמערכת העיכול שלהם עדיין אינה מפותחת.

חלב פרה מכיל שומן רווי, כולסטרול, הורמונים, כימיקלים, אנטיביוטיקה ותרופות שבהן מאכילים את הפרה.

חלב אם

מכיל 1 גר' חלבון, 4.4 גר' שומן, 32 מ"ג סידן ו-5 מ"ג ויטמין C. בנוסף, חלב האם מכיל אימונוגלובולינים (מולקולת חלבון שפועלת במערכת החיסון) ולוקוציטים (תאי דם לבנים וכדוריות דם לבנות שגם הם חלק מהמערכת החיסונית) המחזקים את מערכת החיסון, המוח, מערכת הנשימה ומערכת העיכול.

יונקי שד סובלים פחות מאלרגיות ומבעיות עיכול כמו גזים ושלשולים, ומבעיות נשימה כמו דלקות אוזניים, נזלות ועוד.
תינוקות יונקי שד רזים יותר מאלו שאינם יונקים.

ספיגת הוויטמינים והמינרלים אשר בחלב האם טובה יותר. יתרון נוסף הוא לאם, שההנקה מאפשרת לה ירידה מהירה יותר במשקל וכווץ מהיר יותר של הרחם.

חלב עזים

חלב עזים אינו אלרגני או קשה לעיכול בשל העובדה שהוא מכיל מעט מאוד קזאין, וכדוריות השומן שבו קטנות יותר מאשר חלב פרה.

חלב העזים מכיל 3.3 גר' חלבון, 4 גר' שומן, 130 מ"ג סידן ו-1.3 מ"ג ויטמין C, אשלגן, זרחן, יוד, ברזל, פלואור, אלבומין וגלובולין, שהם חלבונים החשובים לחיזוק מערכת החיסון.
חלב עזים מרפא כיבי פה ולשון כאשר נלקח ישירות מהעטינים.

חלב כבשים

אינו מיועד לשתייה, ובעיקר משמש בתעשיית הגבינות הקשות.

חלב כבשים סמיך ומוצק, ואחוז השומן בו גדול פי שניים מזה שבחלב עזים או בקר, ואחוז החלבון פי 1.5. בנוסף, הכמות של ויטמין C היא פי שלושה מאשר בחלב פרה, ויש בו פי שניים ברזל וסידן מאשר בחלב פרה.

חלב הכבשים עשיר בשומנים חד ורב בלתי רווים. כמות השומן 7.5 גר', חלבון 5.8 גר', סידן 200 מ"ג וויטמין C.

חלב נאקות

חלב נאקות מכיל 2 גר' שומן, 3.2 גר' חלבון, ויטמין B2 B6 , B12. חלב זה נחשב נוגד חמצון, הוא בעל תכונות אנטי בקטריאליות ואנטי ויראליות. הוא מכיל פי שלושה סידן וויטמין C מאשר חלב פרה.

חלב נאקה מכיל קזאין, יכול לשמש תחליף במצבי אלרגיות לחלב וכתחליף לחלב אם.

חלב נאקות יכול לסייע בחיזוק מערכת החיסון, אימפוטנציה, פסוריאזיס, בעיות עור, הרפס, בעיות כבד, סוכרת, דלקות מעיים ובעיות נשימה.

ענת גרינשטיין היא ראש המגמה לנטורופתיה במכללת מהות לרפואה משלימה, בחסות מרכז ההשתלמויות של אוניברסיטת בר אילן.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום