סרטן השד אצל נשים צעירות

(0)
לדרג

סרטן השד אינו שכיח בקרב נשים צעירות, אבל הסכנה קיימת. הכרת גורמי הסיכון ומעקב אחר שינויים יאפשרו טיפול יעיל וריפוי מהיר

מאת: ד"ר מיכל רביד

נשים צעירות בדרך כלל אינן רואות את עצמן שייכות לקבוצת הסיכון שעלולה לחלות בסרטן השד. ואכן, רק 5% מכלל מקרי סרטן השד מתרחשים לפני גיל 40. יחד עם זאת, סרטן השד יכול להתפתח בכל גיל, ונשים צריכות להיות מודעות לגורמי סיכון אישיים. סרטן שד אצל נשים צעירות עלול להיות אגרסיבי יותר ולהגיב פחות לטיפול.

ישנם מספר גורמים שמעמידים את האישה במצב של סיכון יתר ללקות בסרטן שד:
סיפור אישי של סרטן או מחלת שד בעבר
סיפור משפחתי של סרטן שד, במיוחד אצל אמא, בת או אחות
סיפור עבר של הקרנות (טיפוליות) לאזור בית החזה
מוטציות גנטיות ספציפיות, BRCA1/BRCA2 - נשים נשאיות של מומים אלה נמצאות בסיכון גבוה לפתח סרטן שד
וסת ראשונה בגיל מוקדם
לידה ראשונה בגיל מאוחר

אין תמימות דעים לגבי השפעתה של נטילת גלולות למניעת הריון על הגברת הסיכון לחלות בסרטן שד בהשוואה לנשים שלא נטלו גלולות.

כשהנשים צעירות

קושי באבחנה - האבחנה של סרטן שד אצל נשים מתחת לגיל 40 קשה יותר מאשר אצל נשים מבוגרות כי, בדרך כלל, רקמת השד שלהן דחוסה יותר. עד שגוש הופך מורגש, לוקח יותר זמן והמחלה מתגלית בשלב מתקדם. בשל חוסר מודעות לאפשרות לחלות בסרטן שד, נשים צעירות נוטות להתעלם מסימני אזהרה כמו גוש לא רגיל בשד, הפרשה לא שגרתית מהפטמה. גם אנשי צוות רפואי נוטים לפטור נשים צעירות המגיעות לבדיקה בשל גוש, בלא כלום. יש נטייה לומר שמדובר בציסטה בלבד או לנקוט בגישה של "נחכה ונראה". נשים שמתגלה אצלן סרטן שד בגיל הצעיר, הן בדרך כלל נשאיות של המוטציות בגניםBRCA1 או BRCA2.

חשיבותו של גילוי מוקדם - אי אפשר למנוע סרטן שד אצל נשים צעירות, אבל גילוי מוקדם בהחלט מגדיל את סיכויי ההישרדות וההחלמה, עד ל-90% ומעלה. לכן, מודעות לאפשרות של סרטן שד בגיל הצעיר, הן בקרב האוכלוסייה והן בקרב הצוות הרפואי, חשובה ביותר, וכמו כן חשובה הפתיחות לדון בנושא.

באופן רגיל, לא מומלץ לבצע בדיקות ממוגרפית לסיקור שד לפני גיל 40, בשל העובדה שמדובר בבדיקה המערבת קרינה מייננת (קרני X), בקרב אוכלוסיה עם סיכוי מאוד נמוך לפתח סרטן שד. אולם, כשמדובר באוכלוסיית סיכון, ההמלצה היום היא להתחיל בבדיקות סיקור כבר בגיל 30, וכמובן להשלים את הממוגרפיה באולטרה-סאונד. אצל נשאיות מוכחות למוטציות בגנים BRCA1 או BRCA2, ממליצים גם על בדיקת MRI עם חומר ניגודי להשלמת הבירור והמעקב.

איגוד הסרטן האמריקאי ממליץ לנשים מגיל 20 ומעלה לבדוק עצמן מדי חודש, ורצוי יום לאחר סיום הווסת. יש להכיר את המראה והתחושה במישוש ולהיות ערים לשינויים. בדיקת רופא מתחת לגיל 40 מומלצת לפחות אחת לשלוש שנים מגיל 20. מגיל 40 יש לבצע ממוגרפיה ובדרך כלל גם אולטרה סאונד אחת לשנה. נשים בסיכון גבוה צריכות להתייעץ עם הרופא שלהן לגבי מדיניות הבדיקות והמעקב במקרה הספציפי שלהן.

דרכי הטיפול - דרכי הטיפול מותאמות לגופו של כל מקרה ותלויות בסוג הגידול, גודלו, האם יש גידול בבלוטות לימפה בבית השחי, האם יש גרורות מרוחקות, ובבריאותה הכללית של האישה.

האפשרויות הטיפוליות כוללות ניתוחים, הקרנות, טיפולים תרופתיים כימותרפיים, טיפולים תרופתיים הורמונליים. ניתוח יכול להיות מקומי או נרחב, ועד לכריתה מלאה של השד. ניתוח יכול לכלול בחלק מהמקרים גם ניתוח של בלוטות לימפה בכניסה לבית השחי או בבית השחי.

הטיפול לאישה ספציפית יכול להיות מורכב מאפשרות אחת מאלה שצוינו לעיל או משילוב של כמה מהן.

סרטן השד והטיפול בו בגיל הצעיר מהווים אתגר רפואי, שכן יש לקחת בחשבון שינויים במיניות, פוריות והרצון בהריון לאחר סיום הטיפול.

סרטן השד איננו מחלה אופיינית לגיל הצעיר, אולם הוא קיים מתחת לגיל 40. שכיחות המחלה הולכת ועולה, והגילאים הולכים ויורדים. מודעות לאפשרות הן בקרב האוכלוסייה והן בקרב הצוות הרפואי, בדיקה עצמית ושימת לב לשינויים בשד חשובים במיוחד לאבחון מוקדם, המאפשר טיפול יעיל וריפוי של המחלה.

ד"ר מיכל רביד היא מנהלת מכון רביד לממוגרפיה, אולטרה-סאונד ובריאות האישה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום בריאות השד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום