רפואה מונעת: הסרת שד

(0)
לדרג

מחקרים חדשים בארה"ב מראים: יותר ויותר נשים המאובחנות בסרטן שד, בוחרות לבצע הסרה מניעתית של השד השני במטרה להקטין את הסיכון למחלה

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה בארה"ב מצביעים על עלייה בשיעור הנשים המאובחנות בסרטן שד בשלב מוקדם ביותר, המחליטות לעבור הסרה מניעתית בשד השני על מנת לצמצם את הסיכון לחלות שוב.

המחקר בדק את המגמה בקרב כ-50 אלף נשים שאובחנו בסרטן שד הממוקם בצינוריות החלב (DCIS) בין השנים 1998-2005.

לדברי החוקרים, הממצאים מפתיעים מפני שההסרה המניעתית של השד השני אצל נשים אלו לא משפרת את שיעור ההישרדות הגבוה ממילא של החולות בסרטן שד מוקדם הממוקד בצינוריות החלב.

על פי הממצאים, שיעור הנשים שעברו טיפול ניתוחי מסוג כלשהו בשד אחד ובחרו לבצע הסרה מניעתית בשד השני עלה מ-2% ל-5%. שיעור הנשים שעברו הסרה מלאה ללא ניתוח שחזור בשד אחד ובחרו לבצע הסרה מניעתית בשד השני עלה מ-6.4% ל-18.4%.

שינויים אלו מעידים על עליה שבין 148%-188% בשיעור ניתוחי ההסרה הדו-צדדית בקרב נשים שאובחנו בסרטן שד הממוקם בצינוריות החלב. בין הגורמים המשפיעים על הנטיה לבצע את הניתוח המניעתי היו: גיל צעיר, מוצא לבן, אבחון בתקופה האחרונה, גודל גידול גדול ודרגת התמיינות גבוהה של הגידול.

הדרך הטובה להתמודד עם הדאגה

במחקר אחר, המתפרסם בכתב העת Cancer, נבדקו עמדותיהן של נשים כלפי הסרה מניעתית של השדיים על מנת להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד. החוקרים, ממרכז הסרטן מ.ד. אנדרסון בארה"ב, ראיינו 312 נשים, מתוכן 86 נשים נמצאו נשאיות של המוטציה בגן BRCA המעלה את הסיכון של האישה לחלות בסרטן השד.

70% מהנשאיות טענו שהסרה מניעתית היא הדרך היעילה ביותר להקטין את הסיכון לחלות במחלה. לעומתן, רק 40% מהנשים שאינן נשאיות ביטאו עמדה דומה. כ-65% מהנשאיות חשבו שהסרה מניעתית היא הדרך היחידה להתמודד עם הדאגה והחשש מפני המחלה. מקרב הנשים שאינן נשאיות רק 34% חשבו כך.

כמו כן מצאו החוקרים שכ-80% מהנשים, שראו בהסרה מניעתית את הדרך היעילה ביותר להקטין סיכון ולהתמודד עם הדאגה, אכן החליטו בסופו של דבר לבצע את הניתוח. מסקנת החוקרים היתה שעמדת האישה כלפי הסרה מניעתית הושפעה במידה רבה מהיותה נשאית של המוטציה בגן.

המחקרים פורסמו במקור באתר אחת מתשע.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום