אנטי אייג'ינג: בדיקת עקה חמצונית

(2)
לדרג

העקה החמצונית, חוסר איזון בין רדיקלים חופשיים לנוגדי חמצון, גורמת להזדקנות. בדיקת דם מיוחדת אומדת את רמת העקה ומאפשרת טיפול מתאים

מאת: ד"ר רני וייסבורט ודורית גרינברג

תהליך ההזדקנות מוגדר כתהליך טבעי של ירידה הדרגתית בתפקוד הביולוגי של הרקמות ומערכות הגוף. במהלך ההזדקנות חלה ירידה בגמישות כלי הדם, הידלדלות מסת העצם, ירידה בגמישות העור, ירידה בשמיעה ובראייה, ירידה בכושר המיני והמערכת החיסונית נחלשת.

כתוצאה מהיחלשות מערכת החיסון, הגוף הופך פגיע יותר למחלות - הן מחלות הקשורות בגיל, כמו טרשת עורקים, שבץ לב או שבץ מוחי, סוכרת ולחץ דם, והן מחלות זיהומיות. גם שיעור המחלות האוטו-אימוניות עולה. מחלות אוטו-אימוניות הן מחלות הנובעות מחיסול רקמות בגוף על ידי המערכת החיסונית של הגוף, שטועה ומאבחנת את רקמות הגוף כרקמות זרות, תוקפת ומשמידה אותן.

ישנן שתי סיבות עיקריות להזדקנות הגוף:

שינויים הורמונליים - במהלך תהליך ההזדקנות ישנה ירידה בכמות ההורמונים בגוף. הירידה גוברת ככל שעולה הגיל. אצל נשים הירידה היא חדה, אצל הגברים הירידה איטית יותר. ככל שכמות ההורמונים המופרשת קטנה, הגוף מתבלה, נעשה חלש יותר, מתפקד פחות טוב ונעשה רגיש יותר לזיהומים. ישנן מחלות תלויות גיל שנובעות באופן ישיר מהפרעות הורמונליות.

נזק חמצוני - הנזק החמצוני נגרם כתוצאה מהיווצרות מולקולות הרסניות בגוף, הקרויות רדיקלים חופשיים. הרדיקלים החופשיים פוגעים בתאי הגוף וגורמים להם נזק. הזדקנות הגוף, העור ומגוון רחב של מחלות, כגון סוכרת, אלצהיימר, פרקינסון, שבץ, דלקות פרקים, השמנת יתר ואפילו סרטן, עלולות להיגרם עקב מצב עודף של רדיקליים חופשיים.

עקה חמצונית ומשמעותה

חשוב להכיר שני מונחים יסודיים בתורת ההזדקנות: גיל כרונולוגי, הוא הגיל האמיתי של האדם, הנקבע על פי תאריך הולדתו, עליו אין לנו שליטה, והוא הולך ומתקדם עם התבגרותו של האדם. גיל ביולוגי מוגדר כגיל שהגוף נמצא בו פיזית מבחינה תפקודית ומבחינת הבלאי של הרקמות והמערכות השונות. את הגיל הביולוגי מגדירים באמצעות בדיקות רלוונטיות. לעיתים הגיל הכרונולוגי חופף לגיל הביולוגי, ולעיתים הגיל הכרונולוגי מקדים את הביולוגי, ולהיפך.

על הגיל הביולוגי בהחלט ניתן לשלוט. ראשית, יש צורך באבחון מתאים, הכולל ביצוע בדיקות ייחודיות, כגון בדיקת רדיקלים חופשיים בדם ובדיקת נוגדי חמצון. לאחר מכן בונים תוכנית טיפול הכוללת התאמה ספציפית של תוספי תזונה ותרופות. מטרת הטיפול להרחיק את הגיל הביולוגי מהגיל הכרונולוגי ולשפר את תפקוד כל מערכות הגוף.

בדיקות עקה חמצונית מהוות פריצת דרך בתחום הרפואה המונעת, מפני שעקה חמצונית היא גורם סיכון משמעותי לתחלואה בתחומים שונים - סוכרת, השמנת יתר, אלצהיימר טרשת עורקים ועוד. הבדיקה מאפשרת מעקב יעיל בתחום הרפואה המונעת אחר אוכלוסיה בריאה. בדיקת העקה החמצונית מאפשרת ניטור ומעקב טיפולי במצב פתלוגי, וכן מעקב אחר יעילות הטיפול בתחום הרפואה המשלימה.

סיבות מגוונות גורמות לעקה חמצונית, שמשמעותה רמות גבוהות של רדיקלים חופשיים ורמות נמוכות של נוגדי חמצון. הגורמים כוללים: חשיפה לרעלנים ופתוגנים מעישון, זיהום אוויר וכדומה; תוצרי מטבוליזם בגוף שלא נוטרלו על ידי נוגדי חמצון; פעילות גופנית מוגברת ולא מבוקרת; חרדות, מתח וחוסר שינה; תזונה לא בריאה.

מכיוון שעקה חמצונית נובעת מחוסר איזון בין רמות של רדיקלים חופשיים לבין רמות של נוגדי חמצון, ניתן להניח שירידת רמות הרדיקלים החופשיים מגדילה באופן יחסי את רמות נוגדי החמצון, ולחילופין, עליית רמות הרדיקלים החופשיים מקטינה באופן יחסי את רמות נוגדי החמצון. למרות שההנחה הגיונית, המציאות הקלינית אינה בהכרח פועלת בהתאם.

מה מספרת טיפה אחת של דם?

ניתוח תוצאות של בדיקות העקה החמצונית מתבסס על ניסיון של שנים רבות, החל מ-1990, ועל מחקר קליני רב תחומי בכל העולם. פרשנות התוצאות וההמלצות אינן מחליפות דיאגנוזה והמלצות רפואיות נוספות. עקה חמצונית היא מצב חסר סימפטומים קליניים, שמהווה גורם סיכון משמעותי לאיכות החיים ואף עלול לגרום לתחלואה. טכנולוגיתFORM פותחה על מנת לאפשר בדיקה אמינה, מהירה וידידותית לקביעת עקה חמצונית מטיפת דם אחת. הבדיקה מבוצעת במרכזים רפואיים בכל העולם באוכלוסיה שכוללת את כל הגילאים. המערכת בודקת את רמת הרדיקלים החופשיים בדם, free radicals attack - FORT, ואת רמת נוגדי החמצון, total antioxidant capacity - FORD. בדיקות אלו מאפשרת לקבוע את יעילותם והתאמתם של ויטמינים, מינרלים ותוספי מזון מקבוצת נוגדי החמצון. במצב של עקה חמצונית, הלקוח חייב לקבל גם ייעוץ רפואי מקצועי מרופא מומחה בתחום. הרופא יכול להמליץ על דיאטה ותזונה נכונה, תוספי מזון ועל חזרה על הבדיקות לשם מעקב. חשוב להקפיד לבצע את הבדיקות בתנאים זהים ולא אחרי ארוחה, פעילות גופנית מאומצת או טיפול תרופתי.

מסתבר שישנם מצבים קליניים המאופיינים בערכים גבוהים מאוד של עקה חמצונית, למשל: הריון,
נטילת טיפולים הורמונליים משלימים, נטילת גלולות למניעת הריון, שינויים הורמונליים, לאחר פעילות גופנית מאומצת, טיפולים באנטיביוטיקה וטיפול אונקולוגי, דלקות, עישון, דיאטה לא מאוזנת.

ד"ר רני וייסבורט הוא מומחה לפתולוגיה ובעל הסמכה מהאקדמיה האמריקאית לטיפולי אנטי אייג'ינג; דורית גרינברג היא ביולוגית, מנכ"ל מ.ד.ס פארם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה מונעת כאורח חיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום