האם השמנת יתר מדבקת?

(0)
לדרג

תירוץ נוסף: מחקר חדש מגלה כי קיים קשר בין השמנת יתר לוירוס ההצטננות. לאנשים שמנים יש סיכוי גדול יותר להידבק בנגיף

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

האם השמנת יתר יכולה להיות מחלה מדבקת? מתברר שכן. מחקר חדש שפורסם על ידי אוניברסיטת לואיזיאנה בינואר 2009 מוכיח כי נגיף אדנו-וירוס-36, הגורם בדרך כלל לשיעול וכאבי גרון, גורם גם להשמנת יתר. אם יתעטש לידכם אדם הנושא אותו, יש סיכוי שתידבקו.

במשך 10 שנים חקר ד"ר ניחיל דורנדהאר ממרכז פנינגטון למחקר ביו-רפואי שבלואיזיאנה את התנהלות הנגיף, תחילה בבעלי חיים ואחר כך בבני אדם. יחד עם צוות החוקרים שלו, תיעד דורנדהאר כ-1,000 בני אדם הסובלים מהשמנת יתר שנמצא כי נדבקו בנגיף ה-AD-36.

הצוות מצא גם כי לאנשים שמנים יש סיכוי גדול יותר להידבק בנגיף, עד לפי שלושה. ד"ר דורנדהאר טוען כי למעשה כ-33% אחוזים מהבוגרים הסובלים מהשמנת יתר נדבקו בנגיף בזמן כלשהו בחייהם, ואילו רק 11% מהרזים נחשפו לנגיף זה.

נדבקים בנגיף ומשמינים

עד לאחרונה היו שיעול, כאב גרון, שלשול ודלקת הלחמית תסמיניו המוכרים והיחידים של AD-36, אולם מחקריו של ד"ר דורנדהאר מראים עתה כי אותו נגיף מעודד גם התרבות של תאי שומן, וכתוצאה מכך גורם לעלייה במשקל.

מחקריו של ד"ר דורנדהאר מראים כי הנגיף שוהה בגוף עד שלושה חודשים טרם ההתפרצות, ובתקופה זו הוא מרבה את תאי השומן ומדביק אנשים אחרים. "כעת אנו יודעים שהנגיף הזה מגיע לריאות ומתפשט לאיברים שונים, כגון הכבד, הכליות, המוח ורקמות שומן", הוא אומר.

דורנדהאר מסביר כי "כאשר נגיף זה נודד לרקמת שומן, הוא משתכפל, יוצר עוד ועוד עותקים של עצמו, ומגדיל בתהליך את מספר תאי השומן החדשים. זה מסביר מדוע רקמת השומן מתרחבת ומדוע אנשים משמינים כשהם נדבקים בנגיף זה".

מחקרו של ד"ר ניחיל דורנדהאר החל כבר לפני למעלה מעשור, בשנת 1997, אז הבחינו ד"ר דורנדהאר ועמיתתו למחקר בקשר האפשרי של AD-36 להשמנת יתר. מחקרם של השניים הוצג בכנס שנתי של ביולוגיה ניסויית, והראה כי מתוך 199 נבדקים שהשתתפו במחקר, נמצאו נוגדנים לנגיף בכ-15% מהם. הימצאות הנוגדנים היא עדות עקיפה לכך שהנבדק נחשף לנגיף מתישהו בעבר.

בשנת 2007 העלה מחקר נוסף שבדק את הנגיף AD-36 כי הוא יכול להפוך תאי גזע שנלקחו מרקמת שומן של אדם בוגר לתאי שומן ממש. "אין אנו אומרים שהגורם היחיד להשמנת יתר הוא נגיף, אך מחקר זה מביא ראיות מוצקות יותר לכך שבחלק ממקרי השמנת היתר מעורב בתהליך זיהום נגיפי", אמרה אז מגדלנה פסאריקה, עמיתתו של דורנדהאר באוניברסיטת המדינה של לואיזיאנה.

לאכול פחות ולהתעמל יותר

השמנת היתר נחשבת כיום למגיפה עולמית. כשישית מאוכלוסיית העולם סובלים מעודף משקל מתוכם כשליש סובלים מהשמנת היתר. גם בישראל המצב אינו טוב, מתברר כי כ-60% מהתושבים סובלים מעודף משקל, כאשר הגברים "מובילים", עם כ-66% לעומת 59% מהנשים הסובלות מעודף משקל. בממוצע, סובל גבר ישראלי ממשקל עודף של 7 ק"ג, ואילו הנשים מ-8 ק"ג עודפים.

אולם, למרות המחקר והממצאים המעניינים, עדיין טוענים חוקרים רבים כי הסיבה העיקרית להשמנת יתר היא סביבתית, ונגזרת בדרך כלל מתזונתו של האדם. טוני בארנט, פרופ' לרפואה מאוניברסיטת בירמינגהם, מבהיר: "הממצאים האלה אולי שופכים אור נוסף על בעיית השמנת היתר, אבל מסיטים את תשומת הלב מהמסר הבסיסי, שכולנו צריכים להתעמל יותר ולאכול קצת פחות".

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הרזיה ללא דיאטה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום