אין להשאיר שדה זה ריק. אין להשאיר שדה זה ריק.

חלב עזים: רכיבים ויתרונות תזונתיים

לחלב עזים, שתמיד היה חלק מהתזונה הים תיכונית, יש יתרונות מוכחים: הוא מנטרל חיידקים ווירוסים, משפר ספיגת סידן ומתעכל בקלות

מאת: לימור בן חיים, 28/05/09

מחקר חדש, שנערך במחלקה לביוכימיה באוניברסיטת אוסקה שביפן, קבע לאחרונה כי חלב עזים מסייע בהגנה מפני דלקות וזיהומים. המחקר בחן את הקשר שבין רכיבים ייחודיים הקיימים בחלב העזים לבין השפעתם על המערכת החיסונית בגוף האדם. מדובר ברכיבים שומניים ייחודיים הנקראים גנגליאוזידים, המצויים בסוגי חלב שונים וידועים בתרומתם לחיזוק המערכת החיסונית, הודות ליכולתם לנטרל את ההשפעה המזיקה של חיידקים ולהגן מפני דלקות וזיהומים. רכיבים ייחודיים אלו נקשרים לקולטנים של רעלנים המופרשים מהחיידקים ועל ידי כך מנטרלים את פעילותם המזיקה על מערכות שונות בגוף האדם.

מנטרל חיידקים

במהלך המחקר המורכב, אשר התנהל במעבדה כימית ביפן, נבדק לראשונה הריכוז של רכיבים שומניים בדגימות של חלב עזים, חלב אם וחלב פרה. נבחנה השפעתם של הרכיבים על נטרול פעילות הרעלנים של חיידקים מזן ויבריו - כולירה ובוטולינום - העלולים לפגוע במערכות שונות בגוף, כגון מערכת העיכול ומערכת העצבים המרכזית וכתוצאה מכך לגרום לנזקים נוירולוגים קשים, אשר עשויים להביא לזיהום, הרעלה ובמקרים קשים אף לשיתוק ומוות.

מניתוח תוצאות הבדיקות הצטיירה תמונת מצב אופטימית, אשר הצביעה על כך שחלב העזים הוא היחיד שלו יכולת השפעה המנטרלת את חיידק הבוטולינום. מעבר לכך, חלב העזים הראה יעילות של 100% בנטרול חיידק הויבריו-כולירה, לעומת חלב האם שגילה יעילות של 93% בלבד.

מסקנת החוקרים היא כי לחלב העזים תרומה משמעותית ביותר נגד חיידקים העלולים לגרום לנזק עצבי, לדלקות ולזיהומים, בהשוואה לחלב אם וחלב פרה, וכי יכולתו להגן מפני דלקות וזיהומים הוכחה עתה במחקר מדעי.

המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי לביוכימיה ומטבוליזם Glycoconjugate Journal, היוצא בארצות הברית ומצטרף לשורה של מחקרים נוספים אשר מצביעים על תרומתו של חלב העזים לבריאות ועל יכולתו להשפיע על חיזוק המערכת החיסונית.

קוטל וירוסים

לפני שנסקור מחקרים נוספים, חשוב לדעת כי חלב עזים שימש בעבר כמקור תזונה משמעותי באזור המזרח התיכון והמדבר, אולם, נראה כי בשל המודרניזציה המתפתחת נשכחה תרומתו המשמעותית כמקור תזונתי והיותו אבן יסוד בתזונה הים תיכונית, הידועה כתורמת לבריאות ואריכות ימים.

אחת העובדות הידועות ברפואה העממית לגבי חלב עזים, היא יכולתו המפתיעה לרפא פצעים בפה (אפטות), במיוחד בקרב תינוקות וילדים. הדבר עבר, ככל הנראה, מדור לדור, כתרופת סבתא עתיקה, וכיום הוא נתמך במחקר מעבדה, שנערך בישראל על ידי המרכז הרפואי בילינסון, משרד הבריאות ואוניברסיטת תל-אביב. החוקרים לקחו תאים אנושיים, הדגירו אותם יחד עם הווירוס הגורם לפצעים ממשפחת ההרפס. לאחר מכן, הם חשפו את התאים הנגועים לחלב עזים, במטרה לבדוק האם הוא משפיע על התרבות הווירוס או גורם להרס שלו. ניתוח התוצאות חשף כי כ-60% מהווירוס נהרסו. נמצא, שהחומר הפעיל בחלב תוקף את הווירוס באופן שחוסם את מעברו לתאים אחרים, והווירוס מת. החוקרים בדקו בנוסף אם ההשפעה מוגבלת לחלב המגיע ישירות ללא פסטור. הם השתמשו בחלב עזים מפוסטר ומצאו כי תהליך הפסטור כלל לא משנה את ההשפעה על הווירוס. השפעה דומה של חלב העזים נמצאה גם על וירוסים נוספים, אך לא בחלב פרה. במקביל עלה, כי חלב עזים גם מעורר את המערכת החיסונית. החוקרים חשפו לימפוציטים, תאי דם לבנים, של בני אדם לחלב עזים ומצאו, כי הוא גורם לתאי חיסון אלו להפריש חומרים המשפיעים על מערכת החיסון.

מדובר במחקר ראשוני והתחלתי, אשר שופך אור על ההיבט הבריאותי של חלב העזים ומספק סיבות טובות לעולם הרפואי להמשיך לחקור ולצבור חומר למחשבה, לגבי גיוון צריכת החלב הקבועה גם בחלב עזים.

יתרונות תזונתיים

לחלב עזים יש גם את היכולת לתרום, באופן משמעותי, לעלייה בצריכת הסידן ולבניית העצמות בקרב ילדים, ולמנוע הידלדלות של העצמות, אוסטיאופורוזיס, בקרב מבוגרים. שכן, חלב העזים מכיל לפחות 10% יותר סידן מאשר חלב פרה. חשוב לדעת, כי כוס חלב עזים מספקת כ-30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים. מנתונים של מחקרים ראשוניים חדשים נמצא שיעילות ספיגת הסידן טובה יותר מחלב עזים לעומת חלב פרה, וכן, לספיגתם המיטבית של מינרלים נוספים.

תהליך העיכול של חלב עזים מושפע מהרכבו. בזכות העובדה שלחלב עזים כדוריות שומן קטנות יותר, המכילות יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות מאשר בחלב פרה, מתנהל תהליך העיכול בצורה קלה יותר. הדבר יכול להשפיע על הרגשה טובה ועיכול נוח, במיוחד בקרב אנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות.

חלב העזים הוא מקור מיטבי לחלבון בעל ערך ביולוגי גבוה, החשוב לבניית רקמות הגוף ולגדילה תקינה של ילדים ובני נוער. בכל תזונה מאוזנת חשוב לכלול מקור חלבוני בכל ארוחה ומוצרי חלב עזים יכולים, כאמור, לספק גיוון טעים ובריא בבחירת מוצרי החלבון לארוחות השונות. חלב עזים מכיל הרכב חלבונים אשר פירוקם בקיבה קל, מהיר ונוח יותר. המעבר המהיר בקיבה הוא יתרון לפעוטות, ילדים, קשישים ולאנשים הסובלים מבעיות עיכול שונות. אולם, במקרים של אלרגיה לחלבון החלב, מחקרים מדעיים שנערכו לא מצאו ירידה באלרגיה לחלבון חלב עזים, בהשוואה לחלבון חלב פרה.

ואם ברגישות עסקינן, ראוי להתייחס לציבור הסובלים מרגישות ללקטוז, התלויה ברמות הלקטאז, האנזים המפרק את הלקטוז במעיים. כידוע, שלשולים, גזים וכאבי בטן הם חלק מהתסמינים שמופיעים כתוצאה מצריכת לקטוז. חשוב לדעת, כי בחלב עזים יש קצת פחות לקטוז מאשר בחלב פרה, על כן, במקרים מסוימים, יתכן ושלדבר יתרון עבור ציבור הרגישים ללקטוז. אכן מבוגרים, וכן אמהות לילדים, מדווחים על תגובה טובה יותר לחלב עזים מאשר לחלב פרה.

מוצרי חלב וגבינות עזים היו ידועים כמזון אנין, אך גם בעל ערך קלורי ואחוזי שומן גבוהים, מקור דאגה לאנשים השומרים על תזונה בריאה. נכון להיום המצב שונה, וקיים מגוון של מוצרי חלב עזים בעלי כמות שומן ונתרן נמוכות. הדבר מאפשר גם לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם והשמנה, בעלי גורמי סיכון למחלות לב ולתמותה להוסיפו לתזונתם הקבועה, לדוגמה, חלב עזים מלא המכיל 3.5% שומן בלבד, גבינות עזים מגוונות כמו לבנה, פטה, גבינה צפתית ועוד, ב-3 עד 5 אחוזי שומן בלבד, יוגורטים של 1 עד 3 אחוזי שומן בלבד ועוד. לתזונה מגוונת במוצרי חלב דלי שומן, יחד עם העשרת התפריט בירקות ופירות וצריכת בשר עוף ודגים דלי שומן, ישנה חשיבות רבה בהשפעה על הפחתת ערכי לחץ דם.

חלב וגבינות עזים הם מיסודות הדיאטה הים תיכונית, הידועה כיום ממחקרים כתורמת לבריאות ולאריכות חיים. חלב עזים הוא מקור תזונתי טוב לרכיבים חיוניים, כמו חלבון, סידן, ויטמין B2, מגנזיום ועוד. בישראל, בכל רשתות השיווק והמכולות, ניתן למצוא מגוון גדול של חלב עזים ומוצרי עזים. מומלץ לגוון את התפריט היומי ולשלב גם מוצרים מחלב עזים לבריאות מיטבית.

לימור בן חיים היא תזונאית קלינית, המתמחה בטיפול בחולים ובמניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.




שתף את הכתבה ב:
פורום תזונה טבעית

חיפוש מתקדם
הודעה\מחבר
תאריך ושעה
  מחסור בויטמין B12    טבעוני עם התלבטויות 
02/09/14 15:36
  אבל לא ענית לי על השאלות    טבעוני עם התלבטויות 
02/09/14 18:00
02/09/14 14:05
  RE: השפעות לקיחת שמן קוקוס    טובה בר- שאן  
02/09/14 17:26
  אכילת דבש    מרווה 
01/09/14 15:21
02/09/14 08:55
  חצילים    סיוון 
28/08/14 15:47
02/09/14 08:45
  דיאטה    דנה 
27/08/14 23:59
02/09/14 08:38
  אורגני עד הבית    יעקב 
27/08/14 19:02
  הרפגו    דנה 
27/08/14 18:36
02/09/14 08:34
  פישתן    פישתן 
26/08/14 23:03
02/09/14 08:31
  נבטים של גרעיני דלעת    אילנית 
26/08/14 18:25
  שמן קצח    דודו 
25/08/14 21:02
30/08/14 18:03
  ירקות אורגניים    יעקב 
24/08/14 18:53
  אורגני    יעקב 
24/08/14 21:23
  ויטמינים בקפה    אלי 
24/08/14 12:19
  קפה    אלי 
02/09/14 14:04
  פלפל חריף    דפנה 
24/08/14 11:27
24/08/14 20:50
23/08/14 18:58
25/08/14 09:39
25/08/14 11:38
  סודה טבעית - הדס    אלי 
24/08/14 12:14
  איזה מצחיקה    דינדין 
01/09/14 16:49
409 408 407 406 405 404 403 402 401 400 399     הקודם    
חיפוש מתקדם