האם גופנו זקוק לחלב?

(0)
לדרג

החלב מונע אוסטיאופורוזיס או גורם למחלות? לקראת חג שבועות דוקטורס בדק מהו טיבם של מוצרי החלב השונים והאם יש הבדל ביניהם

מאת: מערכת zap doctors

מנהג אופייני לחג השבועות הוא אכילת מאכלי חלב. אך גם במהלך השנה רובנו נוטים לשלב בתפריט היומי חלב, קוטג', גבינות, יוגורטים ומעדנים שונים. כל ילד יודע שבחלב יש סידן ולכן חשוב לצרוך מוצרי חלב, אך האם המיתוס הזה נכון?

"קיים חשד שחלב פרה גורם לרשימת תחלואים וביניהם בריחת סידן (אוסטיאופורוזיס), סוגי סרטן שונים, בעיקר הורמונליים ושל המעי גס, דימומים במעיים ועקב כך אנמיה ודלקות מעיים", אומר גיא הרדוף, אירידיולוג ומומחה ברפואה שלמה. "בנוסף, לחלב יש השפעה שלילית על המחזור החודשי ועל פריון, הן אצל נשים והן אצל גברים, החמרת מחלות עור תורשתיות, דיכאון, סוכרת נעורים ועוד".

לאור הנתונים המדאיגים, הרדוף מסביר כי מרבית הנתונים הוסקו מתצפיות על אוכלוסיות כגון אלה בסין וביפן, שבהן צריכת החלב נמוכה עד חוסר צריכה טוטאלי. "אוכלוסיות אלו נבדקו פעמיים: בפעם הראשונה בארץ מוצאם, שם ישנן השפעות נוספות חוץ מהשפעת מוצרי החלב, כך שיש פתח לגורם נוסף ולא ניתן לומר בביטחון גמור (עדיין) שהחלב או חוסר החלב הוא זה שתורם לבריאותם היחסית מול אנשי המערב; ופעם שנייה - בארה"ב, שם המעבר לתזונה מערבית כלל גם מוצרי חלב". לדבריו של הרדוף שכיחות המחלות הנדונות עלתה אצל תושבי ארצות הברית ממוצא סיני או יפני והשתוותה לזו של אנשי המערב. בדיקה זו כמעט ומוכיחה שנשלל הרקע הגנטי. "בדיקות אלו אינן מושלמות וקשה לבסס רק עליהן את המסקנות, אך הן בהחלט פותחות פתח לחשד", מוסיף הרדוף.

תזונה בתבונה

"מה שידוע לנו ברפואה הקונבנציונאלית ועל בסיס עבודות מבוקרות, הוא שמוצרי חלב הם מקור מצוין לאנרגיה ולחלבון איכותי, במיוחד בתקופת הינקות והילדות, אצל אלו שלא ינקו, שההרגלים והיכולות שלהם לאכילת מוצקים לא התבססו דיין, ולאור זה שמוצרי חלב גם זמינים ומצויים בשפע ברוב העולם ", אומר ד"ר הינו ביאן, מומחה ברפואת ילדים וגסטרואנטרולוגיה ילדים במחלקת ילדים בביה"ח זיו בצפת". כמו כן, הוא מוסיף, "מוצרי חלב נחשבים מקור מצוין לסידן הנדרש למסת עצם אופטימאלית בתקופת הבגרות ובהמשך".

ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית, אומרת שחשוב לאכול כל דבר במידה וכך גם מוצרי חלב. היא ממליצה יותר על יוגורטים וגבינות עזים ופחות על חלב, מכיוון שביוגורטים ובגבינות העזים יש חומרים מרוכזים יותר ולכן הם מתעכלים טוב יותר במערכת העיכול.

לדבריה, "כאשר בוחנים דיאטה ים תיכונית, הכוללת אכילת יוגורטים וגבינת פטה פעמיים-שלוש בשבוע, רואים כי האנשים המתבססים על תזונה זו הם בעלי אחוזי התמותה והתחלואה הנמוכים בעולם".

הרדוף, לעומת זאת, טוען כי שככל שעולה צריכת החלב, כך עולה גם מספר החולים במחלות הנ"ל. "סטטיסטיקה נוספת נבדקה על אוכלוסיות פרגוואי ואורוגוואי, שביניהן הנתונים דומים - המטען הגנטי, התזונה, האקלים וכו'. ההבדל העיקרי הוא שבפרגוואי צריכת החלב דומה לצריכת החלב בישראל ואילו באורוגוואי לא צורכים חלב כלל. נמצא הבדל מובהק של 40% יותר בשכיחות סרטן המעי הגס".

אלרגיה לחלב

"לגבי אלרגיות, ידוע שחלבון חלב הפרה יכול להיות אלרגני עבור 3%-1% מאוכלוסיית הילדים, ולכן לא מומלץ בתקופת האלרגיה לתת לילד חלב פרה", מסביר ד"ר ביאן.

ד"ר ביאן מוסיף: "מעטים האנשים שכתוצאה מהפרזה באכילת מוצרי חלב סובלים מכאבי בטן ושלשולים כביטוי לאי סבילות ללקטוז (סוכר החלב), לכן אנו ממליצים על כמויות גדולות של מוצרי חלב ניגר או גבינות כדי לקבל את כמות הסידן המומלצת, שרוב האנשים לא מגיעים אליה מעבר לגיל הינקות".

חלב, סויה או קטניות אחרות?

ומה לגבי תחליפים לחלב? "בשביל לענות על הצורך במשקה לבן לקפה או כדי שיהיה מה למרוח על הלחם, ניתן להשתמש במוצרי הסויה, אורז וחלב השקדים", אומר הרדוף. "הם בעלי טעם שונה ואינם מהווים תחליף בשום צורה מלבד צבעם ומרקמם. מעבר לכך, סויה היא אלרגן ידוע שלא מתאים לכל האוכלוסייה. בנוסף, הסויה מכילה פיטו-אסטרוגן שעלול להשפיע לרעה על התפתחותם של בנים צעירים ולהאיץ התפתחות מינית של בנות צעירות. כך שגם את המוצר הזה לא מומלץ לצרוך בכמויות גדולות וקבועות ולא לכל אחד".

ד"ר אבל אומרת כי "ישנם תחליפים כגון קטניות, טופו, סויה, דגים, אגוזים, ירקות ופירות". היא מוסיפה: "היוונים אוכלים מעט מאוד מוצרי חלב וכמעט שאין להם בעיות של אוסטיאופורוזיס, מכיוון שהם צורכים תחליפים לחלב".

"לא נתקלתי באדם שלא הרוויח מהפסקת צריכת מוצרי חלב", אומר הרדוף. "ההשפעה של הפסקת צריכת חלב ומוצריו היא אינדיבידואלית; בדרך כלל רואים השפעה מיידית בהפחתה של ליחה, טחורים, כאבי מחזור ועוד. כמו כן הסיכוי לחלות במחלות שהיו עלולות להתפתח עקב צריכת חלב ומוצריו פוחת".

הגיל שאפשר להתחיל

רוב הילדים צורכים מוצרי חלב שונים - החל משוקו או קורנפלקס עם חלב וכלה במעדנים וגבינות. ד"ר אבל אומרת כי מעדנים הם מקור טוב לחלבון, אך אינם מומלצים מהסיבה שהם כוללים כמות רבה של סוכר. גם שתיית שוקו היא בעייתית, מכיוון שבשוקו יש הרבה סוכר. לגבי קורנפלקס עם חלב בבוקר, ד"ר אבל ממליצה לאכול את סוגי הקורנפלקס המכילים דגנים מלאים עם החלב כדי להפחית את כמות הסוכר.

ד"ר ביאן אומר כי לתינוקות החלב האידיאלי ביותר הוא חלב אם. "ההמלצה לא לחשוף תינוקות למוצרי חלב לפני גיל תשעה חודשים נובעת מהיותם דלים בברזל ולא עקב האלרגיה, כפי שחשבנו עד כה. עד גיל זה כדאי להתבסס על מזונות אחרים עשירים בברזל בנוסף למתן ההנקה או פורמולות מועשרות בברזל; ורק מגיל תשעה חודשים לחשוף את התינוק למוצרי חלב".

ד"ר ביאן מציין עוד כי "חלב פרה הוא הטוב ביותר לאדם מכיוון שהוא הנחקר ביותר בעולם והכי זמין. אין לחלב עזים או כבשים יתרון עליו, במיוחד בנושא אלרגיה, ולגבי חלב עזים נמצא שיש בו חסר בוויטמין D ובחומצה פולית".

ד"ר אבל, לעומת זאת, ממליצה להתחיל לתת לתינוקות חלב רק בגיל שנה ושלושה חודשים, מכיוון שהמערכת החיסונית של התינוק לא מספיק מפותחת.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גסטרואנטרולוגיה - הלל יפה
פורום תזונה קלינית
פורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום