בריאות: לתושבי הצפון קשה לשלם

(0)
לדרג

ישראל 2009: מתרחבים הפערים בנגישות לשירותים רפואיים בין יישובים בפריפריה ליישובים המבוססים. 10% מהתושבים מוותרים על טיפולים רפואיים מסיבות כלכליות

מאת: מערכת zap doctors

הפערים בנגישות לשירותים רפואיים בין יישובים ברמות סוציו אקונומיות נמוכות לבין יישובים מבוססים הולכים ומתעמקים, כך עולה מסקר שערכה ההסתדרות הרפואית באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה במרץ 2009.

הסקר נערך טלפונית בקרב 950 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה שפנתה בשנה האחרונה לרופא בשירות הציבורי.

על-פי הסקר עולה כי 26% מתושבי הפריפריה הצפונית ו-18% מהאוכלוסייה ביישובים, בעלי רמה סוציו אקונומית נמוכה, ויתרו על ביקור אצל רופא; זאת לעומת 11% מכלל האוכלוסייה ולעומת 6% באוכלוסיות המבוססות.

עוד עולה מהסקר כי 20% מתושבי הצפון וחיפה ו-17% מהאוכלוסייה ביישובים בעלי רמה סוציו אקונומית נמוכה ויתרו על רכישת תרופות, לעומת 13% שוויתרו על תרופות בכלל הציבור. הסקר מצביע על העמקת הפערים בשנה זו: אחוז הנאלצים לוותר על רכישת תרופות ביישובים בעלי רמה סוציו אקונומית נמוכה עלה בשנה זו באופן מובהק בהשוואה לשנה קודמת (17% בשנת 2008 לעומת 13% בשנת 2007).

מוותרים על שירותים רפואיים

21% מהתושבים באיזור הצפון ו-15% מהאוכלוסייה ביישובים בעלי רמה סוציו אקונומית נמוכה נאלצו לוותר על שירות רפואי עבור הילדים, בהשוואה ל-9% בכלל האוכלוסייה ול-4% באוכלוסייה המבוססת. בנוסף, שיעור המוותרים על שירות רפואי להורים מבוגרים בצפון גבוה (24%) לעומת שיעור המוותרים מכלל האוכלוסייה (12%).

בהשוואה בין יישובים ברמה סוציו אקונומית נמוכה ליישובים המבוססים במרכז הארץ בולטת ההעמקה בפערים: 18% מהמתגוררים ביישובים בדירוג סוציו אקונומי נמוך נאלצו לוותר על שירותים רפואיים להוריהם המבוגרים, לעומת 11% בשנת 2007. לעומת זאת, ביישובים החזקים חלה ירידה במספר המוותרים על שירות רפואי להורים.

כצפוי, חלה הידרדרות במצב הבריאות: 49% מאלו שנאלצו לוותר על טיפול רפואי דיווחו על כך שחלה הרעה במצבם בשל הוויתור על טיפול רפואי. לשם השוואה, בשנת 2007 דיווחו 37% על הידרדרות במצבם.

פערים בקבלת תרופות

על-פי הסקר, 16% מהציבור לא קיבלו תרופה בקופת חולים בתואנה שהתרופה אינה נמצאת בסל הבריאות וגם לא ניתן להשיגה דרך הביטוחים המשלימים. רק 3% התעקשו וקיבלו את התרופה לאחר מאבקים. ביישובים ברמה סוציו אקונומית נמוכה עומד אחוז החולים שלא קיבלו תרופה כיוון שאינה בסל על 22%.

63% מהחולים שלא קיבלו תרופה כיוון שלא היתה בסל קנו את התרופה בכספם. ביישובים ברמה סוציו אקונומית נמוכה בולט מאוד שיעורם של אלה שלא קנו או לא השתמשו בתרופה (52%), ואילו ביישובים המבוססים בולט חלקם של אלה שיכלו להרשות לעצמם לקנות את התרופה (82%).
שליש מכלל הציבור דיווח כי בשנה האחרונה שילם יותר מבעבר על שירותים רפואיים. ביישובים המבוססים עמד שיעור התושבים שציינו שהם משלמים היום יותר בהשוואה לעבר על 40%.

68% מהציבור סקפטיים מאוד לגבי פעילות הממשלה להרחבת סל התרופות והכנסת טיפולים חדשים. 62% מהציבור מודאגים שהנטל הכלכלי של ההוצאות על תרופות וטיפולים חדשים ייפול עליהם. שיעור זה גבוה אף יותר בקרב השכבות המבוססות (71%).

בואו לדבר על זה בפורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום