פרוביוטיקה מפחיתה השמנה

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: נשים הרות, הנוטלות תוספים פרוביוטיים החל בשליש הראשון של ההריון, מועדות פחות לפתח השמנת יתר לאחר הלידה

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

שילוב בין שינוי אוכלוסיית החיידקים הפרוביוטיים במעי, יחד עם תזונה מאוזנת, עשוי לשמש כאחד הכלים למניעת השמנת יתר; כך עולה ממחקר חדש שפורסם במגזין "רויטרס בריאות", שעל ממצאיו דווח בחודש מאי 2009 בועידה האירופית להשמנת יתר שהתקיימה באמסטרדם, הולנד. על-פי המחקר, נשים הרות, הנוטלות תוספים פרוביוטיים החל בשליש הראשון של ההריון, מועדות פחות לפתח השמנת יתר מרכזית לאחר הלידה.

המחקר, שנערך על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטת טורקו שבפינלנד, בדק השמנת יתר מרכזית (מסת גוף של 30 או יותר, או היקף מותניים העולה על 80 סנטימטרים) בקרב 256 נשים שנה לאחר הלידה. תוצאות המחקר העלו כי בקרב הנשים שנטלו פרוביוטיקה במהלך ההריון וההנקה, סבלו רק 25% מהשמנת יתר מרכזית, בעוד שבקרב נשים שלא קיבלו פרוביוטיקה, סבלו 43% מהשמנת יתר מרכזית.

"זהו למעשה המחקר הראשון שמראה כי תזונה מועשרת בפרוביוטיקה במהלך ההריון וההנקה משפיעה על רמת השומן בנשים במהלך השנה שלאחר הלידה", אמרה בוועידה ד"ר קירסי לאיטינן, הנמנית עם החוקרים.

ד"ר לאיטינן ועמיתיה החליטו לחקור את יעילות הפרוביוטיקה במניעת השמנת יתר בהריון, מאחר שתקופה זו ידועה כאחת התקופות בחיי אישה שבהן היא מועדת להשמנה.

פרוביוטיקה למניעת השמנת יתר

המחקר בדק, כאמור, 256 נשים הרות: קבוצה אחת קיבלה כמוסות פרוביוטיקה לצד ייעוץ תזונתי, הקבוצה השנייה קיבלה כמוסות פלסבו לצד ייעוץ תזונתי, והקבוצה השלישית - כמוסות פלסבו ללא ייעוץ תזונתי. נטילת כמוסות הפרוביוטיקה, שהכילו לקטובצילוס וביפידובקטריום, נמשכה עד 6 חודשים לאחר הלידה, או עד לזמן שבו הנשים הפסיקו את ההנקה כמקור מזון יחיד לתינוק.

לאחר שנה מיום הלידה היו אחוזי השמנת היתר המרכזית בקבוצות השונות כדלהלן: 25% בקבוצת הפרוביוטיקה + ייעוץ תזונתי; ממוצע אחוזי השומן בגוף היה 28. 43% בקבוצת הייעוץ התזונתי בלבד וממוצע אחוזי השומן בגוף היה 29. ו-40% בקבוצה ללא פרוביוטיקה וללא ייעוץ, ובה ממוצע אחוזי השומן בגוף היה 30.

בהצגת המחקר ציינה ד"ר לאיטינן כי "אחת ממגבלות המחקר הייתה היעדר מדידות התחלתיות של היקף המותניים, שלא היה אפשרי לערוך בנשים הרות".

אחת המסקנות העולות מתוצאות המחקר, לפי לאיטינן, היא כי "שינוי אוכלוסיית החיידקים הפרוביוטיים במעי, יחד עם תזונה מאוזנת, עשוי להצליח כשיטה מעשית ובטוחה, בעלות סבירה, שתשמש, לצד גורמים אחרים הקשורים לאורחות החיים, למניעת השמנת יתר". אולם, אומרת לאיטינן, "יש צורך במחקרים נוספים כדי לאשש ממצאים אלה".

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל במתחם אסותא החדש.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הריון ולידה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום