'חסרים 20%-30% מרדימים נוספים'

(0)
לדרג

8 שנות מאסר לרופאה שהורשעה בהריגת ילדה לאחר שנרדמה בזמן ניתוח. מנהל מחלקת הרדמה ב'כרמל': "תורנות של מרדים נמשכת 24 שעות ובד"כ אין לו זמן לישון"

מאת: מערכת zap doctors

בית המשפט המחוזי בת"א גזר עונש של שמונה שנות מאסר על ד"ר סווטלנה רוסו-לופו. הרופאה שנרדמה בזמן ניתוח עיניים שעברה נטע-לי בורוסקי בת הארבע, הורשעה בהריגה. המנתח, ד"ר חיים סטולוביץ', ירצה ארבעה חודשי עבודות שירות.

ביוני 2005 עברה הילדה ניתוח עיניים לתיקון פזילה בבית החולים אסותא. מסתבר כי בתחילת הניתוח הזריקה המרדימה לילדה מינון גבוה מחומר ההרדמה ולאחר מכן הנמיכה את עוצמת הקול של המוניטור ונרדמה. כחצי שעה לאחר תחילת הניתוח נטע-לי הפסיקה לנשום בשל הזרמת כמות קטלנית של חומר ההרדמה לגופה, אך אף אחד לא הבחין בכך.

ממשרד הבריאות נמסר כי "לאחר הגשת כתב האישום כבר ב-2007, משרד הבריאות נקט הליך מזורז לפי סעיף 44 א' לפקודת הרופאים שהיו חלק מהטיפול. ביוני 2007 התנהל הליך מזורז נגד הרופאים; מדובר בהליך זמני שאמור לברר אם יש מקום לנקיטת צעדים זמניים עד לסיום ההליך הפלילי (הכירורג, המרדימה ומנהל מחלקת הרדמה). ועדת המשמעת החליטה לא לנקוט צעדים נגד הכירורג עד לסיום ההליך הפלילי. באשר למרדימה, הוחלט להגביל את עיסוקה בכל צורה שהיא עד לסיום ההליך הפלילי".

24 שעות ללא שינה

"איגוד המרדימים פועל נמרצות במשך 6 שנים כדי להעלות את המודעות למחסור הגדול שיש בכמות המרדימים בארץ", אומר פרופ' ראובן פיזוב, מנהל מחלקת ההרדמה, טיפול נמרץ ורפואת כאב בביה"ח כרמל. "מערכת הבריאות זקוקה לעוד 20%-30% מכמות המרדימים כיום. בכל שנה צריך לגייס 30 מתמחים חדשים, אך בפועל מצטרפים לתחום כמות קטנה יותר של מרדימים".

יש לציין כי על-מנת לשפר את המצב הוחלט כי מרדימים יקבלו תוספת מיוחדת של 8% במשכורת בהשוואה לרופא מתחום אחר, על-מנת לגרום לסטודנטים תמריץ לבחירת תחום ההתמחות. "סטודנטים צעירים לרפואה לא רוצים להתמחות במקצועות ייחודיים לבתי חולים, כמו הרדמה, מכיוון שזו עבודה קשה ולא מתגמלת", מסביר פרופ' פיזוב. "תורנות של מרדים נמשכת 24 שעות ולעיתים קרובות אין לו זמן לישון במהלך המשמרת. כיום מודעים יותר לחשיבות ערנותו של המרדים ונותנים לו הפסקות במהלך המשמרת, אך עקב מצוקת מרדימים ניתוחים שאינם דחופים, נדחים".

לדברי פרופ' פיזוב, "בחלק מהניתוחים המסובכים שאמורים להיות בהם שני מרדימים, יש רק מרדים אחד ולמרות שמשרד הבריאות מודע לכך, לא נעשה דבר. כמו-כן, ישנם בתי חולים שיולדת מחכה לאפידורל זמן ממושך יותר מכיוון שהמרדימים עסוקים. גם מחלקות נוספות נפגעות מהמחסור - חולים אשר צריכים לקבל טשטוש מקבלים זאת על-ידי רופא במקום מרדים, ובכך רמת הטיפול נמוכה יותר".

עוד הוא מוסיף: "בביה"ח כרמל ישנם 12 חדרי ניתוח, אך רק עשרה מהם מאוישים על-ידי מרדימים ולכן בשניים הנותרים מבצעים טיפולים בהרדמה מקומית בלבד עקב מחסור במרדימים".

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום