הפחתת הסיכון לסרטן הערמונית

(0)
לדרג

מחקר ישראלי חדש: סוכרת או סינדרום מטאבולי מפחיתים סיכון לסרטן הערמונית. בעקבות הממצאים ייערכו מחקרים נוספים אשר ישפיעו על הטיפול במחלה

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מהמרכז הרפואי שיבא, בראשות ד"ר יעקב לורנס, בדקו את הקשר בין הסינדרום המטאבולי, סוכרת וסרטן הערמונית. המחקר התאפשר באמצעות מלגת מחקר של האגודה למלחמה בסרטן. לצורך כך עקבו אחרי כ-13 אלף איש עם מחלת לב לאורך 12 שנה באמצעות רישום סרטן הלאומי של משרד הבריאות הישראלי.

מתוצאות המחקר עולה כי סוכרת או סינדרום מטאבולי מפחיתים סיכון לסרטן הערמונית. לדברי ד"ר לורנס, "המחקר - פרי שיתוף פעולה בין חוקרי המשנה ד"ר אופיר מורג מהמכון האונקולוגי בשיבא, הסטטיסטיקאית ד"ר ולנטינה בויקו מהעמותה הישראלית למנע התקפי לב והאגודה למלחמה בסרטן - מהווה דוגמה למחקר איכותי וזוכה להערכה בין לאומית".

כ-11% מהאוכלוסיה המבוגרת בארה"ב סובלים מסוכרת ו-22% מאוכלוסיה זו סובלים מהסינדרום המטבולי (קבוצה של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם). ישנם מספר קריטריונים: מידת היקף מותניים, לחץ דם ממעל 135/85, מעל 100% מ"ג סוכר בדם לאחר צום של 8 שעות וכמות כולסטרול טוב (LDL) נמוכה. די שיימצאו שלושה מתוך הקריטריונים הללו - והאדם ייחשב לבעל תסמונת מטבולית. התסמונת נפוצה בעיקר בקרב אנשים בגילאי 60-50. בגילאים הללו כ-40% מאובחנים כסובלים מהתסמונת.

כ-2,200 ישראלים מאובחנים מדי שנה כחולים בסרטן הערמונית ולמעלה מ-400 ישראלים נפטרים בכל שנה מהמחלה.

מניעת סרטן הערמונית

"מדובר במחקר ראשוני שתוצאותיו מעניינות", מסביר ד"ר מורג "בהמשך העבודה המחקרית נרצה לבדוק את הקשר בין כל אחד ממאפייני הסינדרום המטבולי, לסרטן הערמונית. לתוצאות יכולות להיות השלכות על דרכי פעולה רפואיים בעתיד ואולי לגלות אמצעים למניעת סרטן הערמונית".

ד"ר יעקב לורנס זכה ב-MERIT Award מטעם האיגוד האונקולוגי האמריקאי (ASCO) על המחקר ומקבל הכרה על כך בכנס השנתי של הארגון באורלנדו פלורידה. מדובר בכינוס, בהשתתפות כ-25 אלף אונקולוגים מרחבי העולם.

"תוצאות המחקר וזכייתו בפרס מאשררות את החלטת ועדת המחקר של האגודה למלחמה בסרטן להעניק את המלגה ובכך לקדם את חקר הסרטן ומניעת סרטן בישראל", אומר פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן הערמונית
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום