לחץ דם: חשיבות הבדיקה התקופתית

(0)
לדרג

43% מהאוכלוסייה לא בודקים את רמת לחץ הדם שלהם. לרגל יום לחץ הדם הבינלאומי - הכל אודות המחלה המלחיצה

מאת: מערכת zap doctors

כ-57% מהישראלים נוהגים לבדוק את רמת לחץ-הדם שלהם לפחות פעם בשנה, כ-8% מהם בודקים זאת על בסיס יומי, כ-16% מהם בודקים זאת על בסיס שבועי וכשליש מהם על בסיס חודשי. ואילו כ-43% מהאוכלוסייה לא טורחים כלל לבדוק את רמת לחץ-הדם שלהם. כך עולה מסקר שנערך לרגל יום לחץ-הדם הבינלאומי שחל היום (א') על-ידי חברת כמיפל, המשווקת את מדי לחץ-הדם של Microlife ו-And, בשיתוף מכון גיאוקרטוגרפיה.

תוצאות בדיקת לחץ דם

הסקר בדק גם את המקומות בהם נוהגים אנשים לבדוק את רמת לחץ-הדם שלהם. כ-40% מהמשיבים העידו שהם עושים זאת באמצעות מכשיר לחץ-דם ביתי המצוי ברשותם. לעומתם, כ-46% בודקים זאת במרפאה או בהגעה לבית-החולים. פרופ' ראובן ויסקופר, יו"ר הפורום הישראלי ללחץ-דם, טוען שדווקא במקומות אלה, תוצאות הבדיקה יט?ו לרעתם בגלל הלחץ או החרדה שאנו מרגישים בעת בדיקה שמבצע בנו איש רפואה.

לדברי ד"ר דב גביש, מנהל פנימית א' בבית החולים וולפסון וחבר הנהלת החברה ליתר לחץ-דם בישראל, "תסמונת 'החלוק הלבן' היא המצב שבו בבדיקות לחץ-דם על ידי הרופא או האחות מתקבלים ערכים גבוהים מהנורמה, כאשר בבדיקה ביתית או בבדיקה של ניטור לחץ הדם ל-24 שעות הערכים הינם תקינים. מצב זה קיים בכ-15 עד 20 אחוזים מהנבדקים שאין להם בהכרח יתר לחץ דם המצריך טיפול תרופתי והסיכון לאירועים בעתיד אינו גבוה".

מצב מסוכן יותר מצוי בקרב כ-10% מהנבדקים, ומוגדר "לחץ-דם ממוסך", כלומר: בדיקה תקינה אצל הרופא או האחות ולא תקינה בבדיקה ביתית או בניטור ל24 שעות. זה מצב מסוכן העשוי לגרום לתת טיפול לא נכון. במצב זה הסיכון הוא גבוה ולרוב אינו מזוהה בזמן.

רק 3.5% מהמשיבים העידו שהם בודקים את רמת לחץ-הדם שלהם במקום העבודה. הדבר מעיד, לטענתו של פרופ' ויסקופר, על מספר מצומצם של מקומות עבודה, אשר מכירים בחשיבות של בדיקות אלה על בסיס קבוע. "קיום מכשירי מדידה עצמית אמינים במקום העבודה יאפשר לעובדים לבדוק בזמנם החופשי את לחצי הדם שלהם גם אם אין ברשותם מכשיר ביתי. מדידה עצמית במקום העבודה יעילה כמו מדידה עצמית ביתית בתנאי שתבוצע בצורה הנכונה".

המודעות לבדיקות תקופתיות

ד"ר גביש אומר כי "חשוב להבין מהם הגורמים המרכזיים לבעיות כלי-דם ולב, הכוללים רמה גבוהה של שומנים בדם, היקף מותניים רחב, חוסר בפעילות גופנית והיסטוריה תורשתית". פרופ' ויסקופר מוסיף: "הסיכון גדל בקרב ילדים ונוער, אשר לא בודקים את רמת לחץ-הדם שלהם על בסיס גבוה, מכיוון שמדובר באוכלוסייה שצורכת מזונות עתירי נתרן (מלח) במקביל לפעילות גופנית מועטת עד בכלל-לא".

עוד עולה מהסקר, שהמודעות לצורך בבדיקה תקופתית, על בסיס קבוע, גבוהה יותר בקרב נשים (59% לעומת 54%), והמודעות עולה באופן-כללי עם הגיל (כ-60% בקרב גילאי 35-55 בודקים לפחות פעם בשנה, לעומת כ-86% מעל גיל 55). כמו-כן, נמצא שדווקא אלה המשתכרים פחות מהמשכורת הממוצעת בשוק (66%), נוהגים לבדוק את רמת לחץ-הדם שלהם יותר מאשר אלה המשתכרים מעל 10,000 ש"ח בחודש (52%). ואילו חילוניים (62.1%) מכירים בחשיבות הבדיקה הרבה יותר מדתיים-חרדים (כ-38%). האזור עם המודעות הנמוכה ביותר ל?צורך בבדיקה תקופתית הוא ירושלים (כ-39%), לעומת תושבי הצפון והדרום (כ-66% בממוצע).

"חשוב לציין כי לחץ-דם גבוה מעלה תחלואה ותמותה בשיעור מוערך 7%-10% לכל 2 מילימיטר כספית. הורדת לחץ-הדם בשיעור הנ"ל מפחיתה סיכון. לכן חשוב לדעת מהו לחץ-הדם ובהתאם לעשות שינוי אורח החיים ולטפל בבעיה במידת הצורך" אומר ד"ר גביש.

לחץ דם תקין

בסקר שנערך בתחילת אפריל על-ידי דוקטורס בשיתוף חברת שילוב, עולה כי 75% מהאוכלוסייה מאמינים שלחץ-דם גבוה עלול להוביל לתמותה, למרות שרק 30% מהמשיבים ידעו לציין מהו לחץ-דם תקין. מהפורום הישראלי ללחץ-דם נמסר כי לחץ דם תקין אידיאלי נחשב ל-120/80 מ"מ כספית, כשהטווח המרבי יכול להגיע עד 135/80 מ"מ כספית. כמו-כן, חשוב לוודא שהפער בין הערך העליון לתחתון עומד בטווח של 30-60 מ"מ כספית.

"הטווח המרבי יכול להגיע עד 130/85 וערכים בין 130/85- 140/90 נחשבים כטרום יתר לחץ דם", אומר פרופ' ויסקופר. "אנו יודעים שבמצב זה, נגרמת החשת התהליך של הסתיידות כלי הדם, במיוחד אצל אנשים עם שלושה גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם. בנוסף, עלול להיגרם נזק באברי המטרה, (במוח, בלב, בכליות, ובכלי הדם היקפיים -בגפיים). ניטור לחץ דם בבית, באופן סדיר חשוב גם לאנשים עם סוכרת או טרום סוכרת, עם וללא השמנת יתר או אנשים עם סיפור משפחתי של מחלות לב וכלי דם".

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום