מניעת דום נשימה בשינה

(0)
לדרג

מחקר חדש: יעילות קוצב חדשני המונע את תסמונת דום הנשימה בשינה תיבחן במרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

המרכז הרפואי "בני ציון" בחיפה יהיה ביה"ח הראשון בארץ שייבחן את יעילותו של קוצב חדשני שיושתל במטופלים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. לדבריו של מנהל מחלקת פנימית ב' במרכז הרפואי "בני ציון", פרופ' אריה אוליבן, "כ-5% מהאוכלוסייה סובל מתסמונת דום נשימה בשינה, שנובעת מרפיון שרירי הגרון בזמן שינה, דבר הגורם ללשון לצנוח לגרון ולחסום את הנשימה. תופעה זו גורמת לאדם הלוקה בתסמונת להתעורר משנתו עשרות פעמים, וכתוצאה מכך הוא סובל מנדודי שינה הגורמים לעייפות מתמדת, עם פגיעה באיכות החיים וביכולת לתפקד, לעבוד ולנהוג".

המכשיר החדשני, שהינו דמוי קוצב לב, נועד להפעיל את שריר הלשון ועל-ידי כך לפתוח את הגרון בעת השינה ולמנוע את הפסקות הנשימה. הקוצב מושתל מתחת לעור ויוצאת ממנו אלקטרודה המוליכה גירוי חשמלי לעצב הלשון. המטופל יפעיל את הקוצב לפני השינה על ידי שלט-רחוק ולא ייאלץ לסבול יותר מהפרעות שינה בלילה ועייפות וישנוניות מתמדת ביום. המכשיר כבר נוסה בנבדקים בודדים ונמצא יעיל מאד.

פרופ' אוליבן: "נמצא כי הנטייה להירדם כל העת גורמת לתאונות דרכים ולתאונות עבודה. בנוסף, בעיקר בקרב גברים בגילאי 40-50, תסמונת דום נשימה בשינה מהווה גם גורם סיכון להתפתחות יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי הדם". לדבריו, "כיום ניתן לטפל בתסמונת כמעט רק באמצעות שיטה אחת בלבד, והיא מכשיר הנקרא CPAP . החולה צריך לחבוש בלילה מסיכה המהודקת לפנים באמצעות רצועות סביב הראש והמסיכה מחוברת בצינור למכשיר דמוי קומפרסור המפעיל לחץ אוויר לפתיחת הגרון. הטיפול יעיל, אך אינו נוח; הוא מטריד ואינו נסבל על ידי רוב האנשים הלוקים בתסמונת, הנותרים מסיבה זו ללא טיפול. לכן, ברור הצורך להמציא מכשיר שיטפל בבעיה מבלי לפגוע באיכות החיים של המטופל".

יצוין כי פרופ' אוליבן בעל שם עולמי בתחום המחקר של השפעת השרירים על דרכי הנשימה העליונות. הוא חקר נושא זה תקופה ארוכה, תחילה בחיות מעבדה ובהמשך באנשים בריאים ובחולי תסמונת דום נשימה בשינה, והוכיח את יעילות הגירוי החשמלי של הלשון בשיפור זרימת האוויר. מסיבה זו הוא נבחר על-ידי החברה האמריקאית שפיתחה את קוצב הלשון לשמש כחוקר הראשי במחקר, הנעשה בשיתוף עם ביה"ח רמב"ם. מטרת המחקר היא להוכיח את יעילותו של המכשיר החדשני, השומר על "ערנות" הלשון גם בעת השינה, במספר גדול של נבדקים הסובלים מדום נשימה בשינה ומעוניינים בפיתרון יעיל ונוח.

בואו לדבר על זה בפורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה, נחרה ודום נשימה בשינה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום