סרטן העור: סכנת קרני השמש

(0)
לדרג

הקיץ בפתח: לקראת שבוע המודעות למניעת סרטן העור ופתיחת עונת הרחצה, דוקטורס מציג מיתוסים על שיזוף מלאכותי, אמצעי הגנה וחשיפה לשמש

מאת: מערכת zap doctors

על-פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן שיעור הגילוי המוקדם של סרטן העור עלה פי 10. לדברי ד"ר דיאן לוין, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום בריאות בכללית "מודעות לבריאות העור ומעקב אחר השינויים המתחוללים בעור, כולל נגעים, הינה בעלת חשיבות באיתור מוקדם ומניעה של סרטן העור". לדבריה, "חשוב לבצע את הבדיקות והמעקב במהלך כל השנה.

מיתוסים על סרטן העור

^^מיתוס: שיזוף מלאכותי במיטות שיזוף בטוח ואינו מגביר סיכוי לחלות בסרטן העור^^

לא נכון. השיזוף המלאכותי משמעותו חשיפה לקרינה אולטרה-סגולה, בדומה לקרינת השמש, ולכן גם הוא עלול להגביר את הסיכון לסרטן העור הממאיר מלנומה ולסוג סרטן עור נוסף (סרטן תאי קשקש). המחקרים מצאו קשר בין שיזוף מלאכותי להופעת מלנומה, ובנוסף גם להזדקנות מוקדמת של עור הפנים, כתמים וקמטים. אין שיזוף בטוח, מכיוון שעצם השיזוף מעיד על כך שהגוף נחשף לקרינה מוגזמת והוא מנסה להגן על עצמו, אך זוהי אינה הגנה מספקת.

^^מיתוס: שהייה באיזור מוצל ו/או מתחת לסככה נותנת הגנה מלאה מפני קרני השמש^^

לא נכון. ההגנה לא מלאה, מפני שקרני השמש מוחזרות ממשטחים שונים כמו חול, מים, קירות, ולכן יכולות לחדור גם מתחת לסככות, לכן חשוב להשתמש באמצעי הגנה נוספים כגון: כובע, משקפי שמש, ביגוד מתאים ותכשיר מסנן קרינת שמש. בנוסף, חשוב לזכור שהצל זז במהלך שעות היום וחשוב לזוז יחד איתו.

^^מיתוס: כאשר השמים מעוננים אין צורך לנקוט באמצעי הגנה מהשמש^^

לא נכון. חלק מהקרינה האולטרה סגולה חודרת גם מבעד למעטה העננים.

^^מיתוס: כאשר נמצאים במים הגוף אינו נחשף לקרינה האולטרה סגולה^^

לא נכון. הקרניים מסוגלות לחדור גם מבעד למים עד לעומק של חצי מטר, וכאשר נמצאים במים הקרינה מוחזרת ממשטחי המים ועוצמתה מוגברת.

כללי בטיחות בשמש

חשוב להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש בשעות 10:00-16:00.

יש לנקוט באמצעי הגנה בעת חשיפה לשמש: חבישת כובע רחב שוליים, הרכבת משקפי שמש מסנני קרינת UV, מריחת העור בתכשיר מסנן קרינה בעל מקדם הגנה 15 לפחות, לבישת חולצה עם שרוולים גם בים ובבריכה, שהייה בצל ככל הניתן ושתייה מרובה.

הטוב ביותר הוא לשלב בין כל אמצעי ההגנה יחד.

במקרה של הופעת שלפוחיות על הגוף, סימני התייבשות (חום גבוה/כאבי ראש), ובכל מקרה של הופעת שומות או נגעי עור חדשים, שומות קיימות המשנות את צבען או צורתן ופצע שאינו נרפא - יש לפנות לרופא.

הסכנות שבחשיפה לשמש: הזדקנות מוקדמת של העור, כתמים ונגעים קדם סרטניים, סרטן העור, קטרקט והיווצרות אבני כליות.

לרגל שבוע המודעות למניעת סרטן העור וגילויו המוקדם שיצוין בתאריכים 10-15 במאי, 'שירותי בריאות כללית' תקיים בדיקות לאבחון סרטן העור ביותר ממאה מרפאות ברחבי הארץ. יש לתאם מראש מועד לביצוע בדיקת האבחון באמצעות פנייה למוקד 2700*. בנוסף יעבירו מומחים לרפואה תעסוקתית של קופת החולים הרצאות בנושא מניעת נזקי שמש במפעלים ברחבי הארץ.

בשבוע המודעות שנערך בשנת 2008, נבדקו בנקודות הבדיקה שהפעילה ה'כללית' כ-2,500 אנשים, מתוכם אותרו 77 אנשים עם חשד לסרטן תאי בסיס, 14 אנשים עם חשד לסרטן תאי קשקש ו-15 אנשים עם חשד למלנומה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום