בריאות הגב: מניעת כאבים

(0)
לדרג

כאבי הגב מוכרים לרבים, אך יש דרכים פשוטות לטפל בהם לפני שפונים למשככי כאבים. טיפים להרגלים בריאים ולתנועה נכונה

מאת: ד"ר זיו בר

יש סיבות רבות לכאבי גב, אך אחת הנפוצות בהן היא נטייתנו לישיבה שאינה נכונה והיעדר תנועה מספקת. הכאב הוא דרכו של הגוף להתריע בפנינו שמשהו אינו כשורה כדי שנוכל למנוע גרימת נזק לעצמנו. חשוב לא להתעלם מהכאב ולא לנסות "להשתיקו" פעם אחר פעם עם משככי כאבים, אלא לבדוק את הסיבה להתעוררותו ולטפל בה.

אחת הסיבות הנפוצות לכאבי גב היא מתח והרגלי תנועה וישיבה מוטעים. גורמים נוספים להופעת כאב גב הם חולשה תורשתית (גנטית) של הגב, מבנה עקום או לא סימטרי מולד של עמוד השדרה, נעליים לא מתאימות, פגיעות תוך כדי פעילות ספורטיבית, חוסר סימטריה במבנה הגוף, הרגלי תנועה לא בריאים ומאמצים בעבודה פיזית. שמונה מתוך עשרה בני אדם יסבלו בחייהם מכאבי גב תחתון, ואחוז הסובלים מכאבי גב תחתון בקרב נשים וגברים הוא שווה.

על מנת להקל על כאבי גב ועל המתחים הגורמים לכאבים אלו, מומלץ לנסות גם שיטות טיפול מתחום הרפואה המשלימה, כגון כירופרקטיקה, עיסוי, שיאצו וטווינא. מומלץ לשלב את הטיפולים יחד עם תרגול בשיטת פלדנקרייז ושיטת אלכסנדר, שכן אלו יעילות במיוחד במניעה של כאבי גב. מדובר בשיטות לימודיות המקנות הרגלי תנועה נכונים יותר. מומלץ להתייעץ עם רופא שיתאים עבורכם תוכנית טיפולים משלימים היעילה והבטוחה ביותר עבורכם. במידת הצורך, הרופא ידע גם להפנות אתכם לבדיקות ולבירורים במסגרת הרפואה הקונבנציונלית.

טיפול בכאבי גב: עשו זאת בעצמכם

לפניכם כמה טיפים לאימוץ הרגלים קבועים, קלים לביצוע, אשר יסייעו לשמירה על גב בריא:

בעת ישיבה ממושכת, כדאי לקום ולהימתח לפחות פעם בשעה, ולהניע את האברים השונים של הגוף. בכל מנוחה כזו, התהלכו מספר דקות ובצעו מספר תרגילים למתיחת שרירי הגב והצוואר.

תנוחת הישיבה הנכונה היא על כסא שגובהו כגובה הברכיים. יש להצמיד את הגב למושב וממומלץ להוסיף משענת קמורה שתתמוך בשקע הגב התחתון.

תנוחת הצוואר בישיבה ממושכת: הצוואר אמור להימשך כלפי מעלה כאילו חוט מושך את הקודקוד, והסנטר מוכנס פנימה לכיוון עצם החזה. יש להימנע מהתנוחה האופיינית שבה מורם הסנטר כלפי מעלה.

בישיבה מול מחשב מומלץ למקם את המסך בגובה העיניים. חשוב לשבת בגב זקוף כאשר שתי הרגליים נשענות על הרצפה. ניתן להשתמש בדרגש או במדרגה לצורך הגבהה. יש להתאים את גובה הכיסא לשולחן כך שהישיבה תהיה נינוחה - לא מתוחה כלפי מעלה ולא כפופה מטה.

בעמידה ממושכת: מומלץ להשתמש בשרפרף מתחת לאחת הרגליים ולשמור על גב זקוף. מומלץ להימנע מנעילת נעלי עקב ולהשתמש בנעלי ספורט טובות בעלות בולמי זעזועים.

חשוב להקפיד על פעילות גופנית מתונה - ריקודים, טיול בחיק הטבע ועבודה בגינה הם סוגי פעילות גופנית מאוזנת ומהנה, שקל להתמיד בהם והם תורמים רבות לשמירה על גב בריא. פעילות גופנית מסייעת במניעת כאבי גב על ידי חיזוק השרירים התומכים בעמוד השדרה, ותורמת להפחתת תחושת הכאב בעזרת הפרשת חומרים כימיים הקרויים אנדורפינים.

כיפוף והרמת משאות: חשוב להקפיד על שימוש בשרירי הרגליים. בהרמת משאות חשוב להצמיד את החפץ הכבד אל הגוף, להימנע מתנועות סיבוביות ומהרמת החפץ מעל לראש.

שינה: המזרון המומלץ הוא קשיח עם חיזוקים במרכז. מומלץ לא לישון על הבטן. בשינה על הגב מומלץ לשים כרית מתחת לברכיים ובשינה על הצד כרית בין הברכיים. בכל התנוחות רצוי להשתמש בכרית אורטופדית תומכת.

ד"ר זיו בר הוא המנהל רפואי של מרפאות כללית רפואה משלימה באזור הדרום.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום