רפיון מפרק הברך מושפע מהווסת

(0)
לדרג

לידיעת הספורטאיות: מחקר חדש מגלה כי קיים קשר בין מחזור הווסת החודשי לרפיון מפרק הברך וסיכון לפציעות במהלך פעילות ספורטיבית

מאת: מולי אפשטיין

מחקר חדש מצא קשר בין רפיון מפרק הברך בקרב נשים למחזור הווסת החודשי. המחקר בוצע באוניברסיטת קלגרי שבקנדה, על-ידי מדענים מתחום ההנדסה והקינזיולוגיה ומדענים מתחום הרפואה. החוקרים מצאו כי לא כל הנשים חוו רפיון במפרק הברך באותה נקודת זמן לאורך מחזור הווסת. החוקרים שיערו שזו כנראה הסיבה שבמחקרים קודמים לא נמצא קשר ברור בין פציעות במפרק הברך ובין השינויים ההורמונליים שחלים במהלך המחזור החודשי. ממצאי המחקר פורסמו בעיתונים הרפואיים המובילים British Journal of Sports Medicine ו-The American Journal of Sports Medicine.

במסגרת המחקר השתתפו 26 נשים; לגבי כל אחת מהן בוצע ניטור שמטרתו הייתה לברר מהו השלב בו הן נמצאות במחזור החודשי שלהן. דרגת הרפיון של מפרק הברך נמדדה בכל אחד משלבי המחזור. בנוסף נדרשו הנשים לבצע כמה פעולות אתלטיות ייחודיות, כמו שינויי כיוון בתנועה או קפיצות מתפרצות. החוקרים מצאו שככל שדרגת הרפיון של מפרק הברך גדולה יותר, כך נצפו יותר שינויים ביו?מכאניים בתנועה, מה שעלול לגרום לפציעות במהלך פעילות ספורטיבית.

החוקרים ציינו ש-14 מתוך 26 הנשים הפגינו את דרגת הרפיון הגדולה ביותר במפרק הברך במהלך שלב הביוץ (ovulation phase); אצל 10 נשים דרגת הרפיון הגדולה ביותר הופיעה בשלב היווצרות הזקיק (follicular phase) ואצל שתי נשים הוא הודגם בשלב הגופיף הצהוב (luteal phase).

סיכון מוגבר לפציעות

"תוצאות המחקר מראות שהקשר בין רפיון מפרק הברך ובין המחזור ההורמונלי של האישה אינו בעל התנהגות אופיינית וצפויה מראש", ציין החוקר הראשי, פרופסור Darren Stefanyshyn. "למדנו שלכל אישה יש התנהגות אינדיווידואלית בכל האמור למחזור הווסת ולרפיון במפרק הברך. אם נצליח לברר מהו מקור ההבדלים האלה, יתכן שנוכל לעזור לספורטאיות להבין האם הן בסיכון מוגבר לפציעה ואולי לבנות עבורן תכנית התערבות אישית שתפחית באופן ממשי את ממדי הפציעות", הוסיף החוקר.

נשים ספורטאיות נמצאות בדרגת סיכון גבוהה פי 8-2 בהשוואה לגברים בכל האמור לפגיעה ברצועה הצולבת הקדמית של מפרק הברך. פגיעה ברצועה הצולבת הקדמית היא עדיין אחת הבעיות המטרידות ביותר את עולם רפואת הספורט. על פי הערכות, הנטל שנופל על כתפי מערכת הבריאות האמריקאית כתוצאה מפגיעות ברצועה הצולבת הקדמית בקרב נשים מוערך בקרוב לשני מיליארד דולר בשנה.

ספורטאיות צעירות שסובלות מפציעות בברכיים נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול משיגרון של מפרק הברך. ספורטאיות אלה עלולות לסבול בעתיד מירידה ביכולת התנועה שלהן וכתוצאה מכך לירידה באיכות חייהן.

מולי אפשטיין הוא פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט.

המאמר פורסם באתר של מכון וינגייט.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ספורט לבריאים ונכים
פורום אימון, כושר גופני ותזונה
פורום גינקולוגיה ופריון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום