תרופות סבתא או קונבנציונאליות?

(0)
לדרג

ניתן להתמודד עם כאבים בדרכים שונות. ד"ר רקפת בכרך עושה סדר בארון התרופות ובפתרונות האלטרנטיביים הקיימים

מאת: ד"ר רקפת בכרך

ישנם סוגים שונים של כאב, החל מכאבי ראש וגרון וכלה בכאבי שיניים. במהלך השנים התפתחו תרופות טבעיות המכונות תרופות סבתא. אלה הן אותן עצות שעברו מדור לדור עם השנים מהסבתא לאם ולילדים. מדובר בעצות רבות ומגוונות. לעומתן, קיימים הפתרונות הקונבנציונאליים - תרופות המבוססות על פיתוחים מדעיים ומהותן לטפל בכאבים שונים.

^^כיצד כדאי לטפל בכל סוג של כאב? להלן רשימת כאבים עם פתרונות סבתא והמלצות לטיפולים קונבנציונאליים:^^

כאבי ראש

תרופת סבתא: מומלץ לשים פרוסות תפוח אדמה סביב הראש ולקשור עם מטפחת. כמו-כן, מומלץ לשים שום כתוש על המצח ולכסות בפיסת בד דקה.

תרופה קונבנציונאלית: לכאב ראש מומלצות תרופות המבוססות על החומר הפעיל איבופרופן כגון נורופן. אם מדובר במיגרנה ניתן לקחת אקמול פוקוס או נורופן פלוס.

כאבי גרון

תרופת סבתא: מומלץ לגרגר חצי כוס לימון ולאכול כף דבש. לכאב גרון דלקתי מומלץ לשתות מים חמים עם מלח.

תרופה קונבנציונאלית: למצוץ לכסניות להקלה על כאבי הגרון כגון סטרפסילס. לכאבי גרון חזקים במיוחד ניתן ליטול לכנסית למציצה המכילה חומר מאלחש.

גזים

תרופת סבתא: מומלץ לשתות תה מנטה קר ו/או לשתות ליקר אניס (ערק).

תרופה קונבנציונאלית: תכשירי פחם פעיל, כגון: אנציפלמד, קרבוסילן או נוריט.

הצטננות ושפעת

תרופת סבתא: טיפול של כוסות רוח. לאף סתום ניתן להריח שורש חזרת חתוך. לשפעת עם חום מומלץ לשתות תה עם תוספת ברנדי או קונייק. כמו-כן, רצוי לצרוך קיווי או פרי הדר המכיל כמות גדולה של ויטמין C עד תום המחלה.

תרופות קונבנציונאליות: יש ליטול תרופה המכילה פסאודופדרין כגון נורופן צינון ושפעת, אדויל קולד וסינוס או דקסמול צינון.

הורדת חום

תרופת סבתא: להיכנס לאמבטיה עם מים פושרים עד קרים לכמה דקות ו/או למרוח חומץ תפוחים על הגוף לעיסוי ממושך ולהתעטף בשמיכה חמה.

תרופה קונבנציונאלית: ליטול תרופות על בסיס איבופרופן או פרצטמול, המורידות את החום כגון נורופן או אקמול.

כאבי שיניים

תרופת סבתא: להניח על השן הכואבת צמר גפן ספוג בערק או קונייק.

תרופה קונבנציונאלית: משככי כאבים שונים כגון אלו המבוססים על איבופרופן או פראצטמול (תלוי בעוצמת הכאב).

טחורים

תרופת סבתא: להכין עיסה של שום ובצל כתושים, לשים על צמר גפן ולשבת עליה לכמה דקות. בנוסף, לשתות כל בוקר שמן זית על קיבה ריקה.

תרופה קונבנציונאלית: 30 סמ"ק של שמן פרפין לריכוך הצואה. משחות ונרות המכילים חומרי אילחוש ומשפיעים על כלי דם (כמו רקטוזורין, פרוקטוזורין, פרוקטוגליבנול או אדלט במשחה).

שלשולים

תרופת סבתא: שתיית מיץ רימונים תעצור שלשול. יש להרתיח אורז ולשתות רק את המים בהם בושל האורז.

תרופה קונבנציונאלית: קל בטן, "סטופ איט". במקרי זיהומים חיידקיים קשים אפילו טיפול אנטיביוטי.

שיעול

תרופת סבתא: לקצוץ בצל לחתיכות גסות ולשפוך עליהן דבש. יש להמתין כחצי שעה עד שהבצל מפריש נוזלים ולשתות כף או שתיים מהסירופ שנוצר. מומלץ לשתות יין אדום מעט מחומם.

תרופה קונבנציונאלית: תלוי בסוג השיעול - אם השיעול עם ליחה יש לקחת מכייח (כמו סולבקס מוקוליט). אם השיעול יבש מומלצים תכשירים על בסיס קודאין. במידה והשיעול ספסטי (אסטמה\ברונכיט) יש להשתמש באינהלציות או משאפים עם מרחיבי סימפונות ונוגדי דלקת. אם השיעול מלווה בקוצר נשימה בולט, או חום גבוה, מומלץ לפנות לרופא.

יש לזכור שהמלצות אלו טובות למצבים היומיומיים והפשוטים בהם נתקל כל אחד מאיתנו. אם תרופות הסבתא או הטיפול בתכשירים רפואיים אינם גורמים להקלה המצופה, יש להיבדק על-ידי רופא. בכל סיטואציה בה המצב רע במיוחד ויש חשד להתייבשות, או הסתבכות וכדומה, יש לפנות באופן מיידי לטיפול רפואי.

ד"ר רקפת בכרך היא רופאת משפחה בכירה בקופת חולים כללית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום