מיגרנה: 10 עובדות חשובות

(0)
לדרג

מהם הגורמים לאחד מכאבי הראש הנפוצים ביותר? האם גם ילדים סובלים ממיגרנות? מהם הגורמים העשויים לזרז התקף מיגרנה? 10 עובדות חשובות שכדאי לדעת

מאת: ד"ר רחל הרינג-חנית

תופעת המיגרנה נגזרת מהשפה היוונית: Hemicrania ('חצי ראש'). רוב הסובלים מהתופעה מתלוננים על כאב ראש חד צדי. זהו למעשה כאב ראש התקפי, בדרך כלל פועם, שנמשך 4-72 שעות. הוא יכול להיות מלווה בבחילה, הקאה, אי-סבילות לאור, לרעש או לריח. בארץ, סובלים ממיגרנה 21-23% מהנשים ו-10-12% מהגברים. אין כיום בדיקת דם לאבחון המיגרנה ועל הרופא להסתמך על דברי החולה ותיאורו.


 כאב ראש התקפי, בדרך כלל פועם. צילום: שאטרסטוק

1. כאבים

נדמה כי זה המוח שכואב, אך למעשה, מה שכואב אלו הם מעטפותיו וכלי הדם הגדולים המזינים אותו המכילים קולטני כאב רבים המגיבים לגירוי או לחץ עליהם.

2. מיגרנה גם לילדים

בקרב ילדים שיעור הסובלים ממיגרנה מגיע לכ-4%. המיגרנה בילדים שונה מאשר במבוגרים: הכאב יכול להיות דו-צדדי ומשך ההתקף קצר יותר. סוג מיוחד של מיגרנה בילדים אינו מתבטא כלל בכאב ראש, אלא, בהתקפים של סחרחורות או הקאות חוזרות או כאבי בטן ("מיגרנה ביטנית"). בגילאי הילדות אין הבדל בסובלים ממיגרנה בין בנים ובנות.

3. מיגרנה והורמונים

נשים סובלות ממיגרנה פי 2 או פי 3 יותר מגברים. עלייה בשכיחות המיגרנה בקרב בנות מתחילה על רקע הורמונאלי סמוך לווסת הראשונה. גם גלולות למניעת הריון עלולות לגרום למיגרנה, אך כדאי לשים לב: התקפי מיגרנה יכולים להתחיל כחצי שנה לאחר התחלת נטילת הגלולות. גם היעלמות המיגרנה שנוצרת מגלולות עלולה להתעכב עד כחצי שנה לאחר הפסקת הגלולות.

4. רקע גנטי

המיגרנה היא ככל הנראה מחלה גנטית. לאחרונה נתגלה, כי בצורה הספציפית של המחלה (Hemiplegic Migraine) במחצית מהחולים קיים ליקוי בכרומוזום מספר 19. ואכן קיימות עדויות נוספות לליקויים גנטיים בכרומוזומים אחרים הגורמים למיגרנה.


5. סימנים מקדימים

ב-10-20% מהמקרים, קודמת לכאב הראש של המיגרנה תופעה הקרויה אאורה (Aura), אלו סימני חסר עצבי. האאורות מורכבות מהפרעות ראייה (אורות בוהקים, קווי זיג זג, "כתמים" ואפילו עיוורון מלא) או תחושת נימול, חולשה, הפרעת דיבור או הפרעה בשיווי משקל. האאורה נמשכת לרוב כ-20 דקות.


6. גורמים מזרזים למיגרנה

ישנם גורמים שונים העשויים לזרז הופעת התקף מיגרנה, המוכרים בהם הם מתח, חוסר או עודף שינה, מחזור חודשי וכן מזונות שונים כמו: יין אדום, גבינה צהובה, שוקולד ועוד. ישנם גם אנשים הרגישים לשינויים ברומטריים באוויר. הם יהיו מסוגלים לחזות את התקף המיגרנה הבא על פי מזג האוויר.

נשים סובלות ממיגרנה פי 2 או פי 3 יותר מגברים. צילום: שאטרסטוק

7. קפאין נגד הכאב

מחקרים מראים כי בזמן התקף מיגרנה לקפאין סגולות ויעילות בהורדת הכאב. על בסיס זה קיימות תרופות למיגרנה המכילות הרכב ייחודי של חומרים פעילים הכוללים תוספת קפאין, והן ניתנות לרכישה ללא מרשם רופא, כמו אקסידול. אולם, מה זה אומר לגבי הרגלי שתיית קפה? לא הרבה. שלא בזמן התקף מיגרנה יכולה צריכה יומיומית גבוהה של קפאין דווקא לעורר התקף, וכך גם הפסקה פתאומית של צריכתו, לכן לסובלים ממיגרנה רצוי לצרוך קפה במתינות.


8. סקס ומיגרנה

אנשים מסויימים עלולים לחוש כאב ראש במהלך קיום יחסי מין, אשר ילך ויחמיר עם עליית הריגוש ושיאו יהיה באורגזמה. זהו כאב הנובע מהתרחבות כלי דם בראש, תופעה הנפוצה יותר בקרב גברים. אצל אנשים הסובלים ממיגרנה, כאב ראש שלאחר הסקס יכול להפוך להתקף מיגרנה מלא.


9. רגישות לליטופים

במהלך התקף מיגרנה עשויה להופיע רגישות למגע מכל סוג, תופעה המוכרת בשם הרפואי האלודיניה. ואכן, מעדויות רבות של סובלים ממיגרנה, נראה כי פעולה פשוטה כמו הברשת השיער, או אפילו ליטוף אוהב, עשויים לעורר גלי כאב והתנגדות.



10. מיגרנה והריון

המיגרנה ה"רגילה" (זו ללא האאורה) נוטה להיעלם במהלך ההריון. לעומתה מיגרנה עם אאורה יכולה להופיע לראשונה בחיים דווקא במהלך הריון.

ד"ר רחל הרינג-חנית היא נוירולוגית בכירה ומנהלת היחידה לכאבי ראש, מרכז רפואי "מאיר", מקבוצת "הכללית".

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה וכאבי ראש.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום