סוכרת: להוריד את קצב פעימות הלב

(0)
לדרג

מחקר חדש ותקדימי: חולי סוכרת הסובלים מקצב לב לא תקין (פרפור עליות) נמצאים בסיכון מוגבר לפתח אירועים מוחיים ואי ספיקת לב

מאת: מערכת zap doctors

סוכרתיים הסובלים מפרפור עליות (פרוזדורים - קצב לב לא תקין בו הפרוזדורים פועמים בקצב מהיר ולא סדיר) נמצאים בסיכון מוגבר יותר משמעותית לפתח אירועים קליניים בלתי רצויים בהשוואה לסוכרתיים ללא פרפור עליות, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בגיליון מארס של European Heart Journal. בהשוואה לסוכרתיים ללא הפרעת קצב, סוכרתיים עם פרפור עליות נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות מסיבות קרדיווסקולאריות או מכל סיבה אחרת, ומו?עדים לפתח יותר אירועים מוחיים ואי ספיקת לב.

המחקר העריך את האפקטים של הורדת לחץ דם ושליטה אינטנסיבית ברמת הסוכר בדם על תוצאות ווסקולאריות. במסגרתו נעשה ניתוח נתונים שבא להעריך את המשמעות של נוכחות פרפור פרוזדורים על הסיכון הקיים לפתח מחלה קרדיווסקולארית בסוכרתיים, ואף לבחון כיצד מטופלים אלה מגיבים לטיפול להורדת לחץ דם. פרפור פרוזדורים מופיע באופן שכיח יחסית בסוכרתיים, כאשר שיעורי השכיחות גבוהים לפחות פי 2 בסוכרתיים בהשוואה למטופלים ללא סוכרת.

במסגרת המחקר, נמצא שבקרב 11,140 חולי סוכרת סוג 2, השכיחות של פרפור פרוזדורים בתחילת המחקר הייתה 7.6%. מטופלים אלה היו מבוגרים יותר, עם BMI (מדד להשמנה המבוסס על הנוסחא של משקל גוף חלקי גובה בריבוע) גבוה יותר, לחצי דם גבוהים יותר וגורמי סיכון קרדיווסקולאריים רבים יותר. במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 4.3 שנים, המטופלים עם פרפור פרוזדורים בנקודת ההתחלה היו בסיכון גדול יותר משמעותית לפתח אירועים קרדיווסקולאריים ולתמותה מכל הסיבות בהשוואה למטופלים ללא פרפור פרוזדורים בנקודת ההתחלה.

טיפול פעיל משולב להורדת לחץ דם בקרב חולים אלה הביא את החולים הללו לאותה רמת סיכון כמו אצל המטופלים ללא פרפור פרוזדורים.

הערכת החוקרים היא ש-5 שנות טיפול משולב פעיל להורדת לחץ דם בחולים אלה, תמנע מקרה תמותה אחד על כל כ-40 מטופלים כאלה.

לסיכום, תוצאות המחקר מדגישות את החשיבות של ביצוע בדיקות וסקירה יזומה לאבחון פירפור פרוזדורים במטופלים סוכרתיים (תופעה זו מופיעה בחלק מהמקרים ללא סימפטומים והיא ניתנת לאיבחון רק לאחר בדיקות א.ק.ג ובדיקות נוספות). החוקרים מאמינים שמתן שגרתי של טיפול להורדת לחץ דם ושימוש גדול יותר בתרופות נוגדות טסיות (כמו אספירין למשל), סטטינים ותרופות נוגדות קרישה (כמו קומדין למשל) עשוי להפחית את הסיכון לאירועי לב ומוח.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום