חיסון הפנוימוקוק בשגרת החיסונים

(0)
לדרג

חיסון נגד חיידק הפנוימוקוק יתווסף במהלך החודשים הקרובים לשגרת החיסונים בישראל. החיסון מונע תחלואה קשה ומקרי מוות הנובעים מהחיידק

מאת: מערכת zap doctors

במהלך החודשים הקרובים יתווסף לשגרת החיסונים בישראל החיסון נגד חיידק הפנוימוקוק (שם מסחרי: פרבנאר). הכללת חיסון זה בשגרת החיסונים, במסגרת סל השירותים בטיפות חלב, הינה חלק מיישום תוכנית החיסונים הלאומית של משרד הבריאות.

חיידק מסוכן

לפנוימוקוק 91 זנים, אך ישנו מספר מצומצם של זנים הגורמים לרוב המקרים. זנים אלו הפכו במרוצת השנים גם לזנים עמידים לאנטיביוטיקה. זיהומים הנגרמים מחיידק הפנוימוקוק הינם אחד הגורמים המובילים לתמותת ילדים בעולם.

החיידק גורם למחלות דלקת קרום המוח, זיהום דם, דלקות ריאה ודלקות אוזניים. מדי שנה מתים בעולם כ-1.6 מיליון אנשים, מחציתם ילדים מתחת לגיל 5 שנים. מדי שנה חולים במחלה הנגרמת על ידי חיידק זה בעולם כ-150 מיליון אנשים.

על פי ההערכות המומחים בישראל, מדי יום מתגלה בממוצע לפחות ילד עם זיהום קשה הנגרם מחיידק הפנוימוקוק. הזנים המכוסים על-ידי החיסון הקיים גורמים לכ-4,000 אשפוזים בשנה ולכ-10 מקרי מוות.

יתרונות החיסון

החיסון בטוח לילדים החל מהחודשים הראשונים לחייהם. הוא מורכב משבעה זנים של החיידק הגורמים לכמחצית ממקרי התחלואה מפנוימוקוק בילדים הצעירים מגיל 5 שנים. החיסון נכלל עד היום בשגרת החיסונים ב-35 מדינות בעולם.

מחקרים רחבי היקף שנעשו בארה"ב מצאו כי ההשפעה של החיסון על התחלואה הנובעת מחיידק הפנוימוקוק גבוהה. כך למשל נמצא כי כל ילד מחוסן מונע הידבקות בזני החיסון של 2.2 מבוגרים או ילדים שלא חוסנו בעצמם, אך נהנים מהחיסון שקיבלו התינוקות (תופעת "חיסון העדר"). עוד נמצא כי החיסון הפחית את שיעור האשפוזים מדלקת ריאות מכל הסיבות/הגורמים, מתחת לגיל שנתיים ב-40%, שעל פי הערכת המומחים שווה ערך לחיסכון של יותר מ-1,500 מקרי אשפוז בשל דלקת ריאות בגיל זה בישראל.

תוכנית החיסון בישראל

החיסון יינתן בשגרת החיסונים בישראל בשלוש מנות: שתי מנות בגיל חודשיים וארבעה חודשים ועוד מנה בגיל 12 חודשים. החיסון יינתן בלוח זמנים זה החל ממועד תחילת מתן החיסון השגרתי בישראל (על המועד המדויק יודיע משרד הבריאות בקרוב). בנוסף, ינקוט המשרד בתוכנית מיוחדת להרחבת אוכלוסיית הילדים המחוסנים, כך שגם ילדים שנולדו החל מ-01.01.08 אשר יהיו בני למעלה מחודשיים בעת התחלת התוכנית בישראל, יקבלו שתי מנות חיסון בשנת חייהם השנייה.

ילדים שנולדו לפני 01.01.2008 ועד גיל שנתיים יכולים לקבל את החיסון בתשלום במסגרת קופות החולים או באופן פרטי. חיסון ילדים מעל גיל שנתיים ועד גיל חמש מומלץ לקבוצות סיכון ומצוי בסל השירותים הניתנים על ידי הקופות לילדים אלו. מספר המנות תלוי בגיל הילד. יש להתייעץ עם רופא הילדים.

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום