פרקינסון: טיפול מתקדם

(0)
לדרג

חדש בצרכנות: מכשירים ממוזערים המעבירים גירויים חשמליים למוח ומטפלים בהפרעות מוטוריות של חולי פרקינסון ודיסטוניה

מאת: מערכת zap doctors

פרקינסון היא מחלה כרונית פרוגרסיבית הפוגעת בתאי המוח המייצרים דופמין. חומר זה משמש להעברת אותות מהמוח למערכת העצבים המרכזית. המחלה מתאפיינת בהפרעות במערכת המוטורית, המתבטאות ברעד, נוקשות בגפיים, איטיות תנועה ועוד. כאשר מתגברים סימפטומים אלו עלולים החולים להתקשות בהליכה, בדיבור או בהשלמת משימות פשוטות אחרות. בישראל חיים כ-20 אלף חולי פרקינסון. בניגוד למקובל לחשוב, המחלה תוקפת גם צעירים בשנות ה-30 ו-40 לחייהם. החולים חווים תנודות קיצוניות ביכולת שליטתם בתנועה מתקופות של תפקוד מוטורי נורמאלי לחלוטין להתקפות של חוסר ניידות מוחלט.

חברת מדטרוניק משיקה בישראל את הדור החדש של אקטיבה - Activa RC ו-Activa PC. מדובר במכשירי נוירוסטימולטורים מושתלים בניתוח פולשני מזערי, המעבירים גירויים חשמליים לאזור במוח האחראי על בקרת התנועה, ומיועדים לטפל בהפרעות מוטוריות של חולי פרקינסון, דיסטוניה ורעד ראשוני.

המכשירים החדשים ממוזערים ב-50% בהשוואה למכשירים מהדור הקודם, כך שהשתלת המכשיר קלה יותר ונוחה יותר לרופאים ולחולים. כמו-כן, Activa RC הינו המכשיר הנטען הראשון והיחידי בעולם, והוא מבטל את הצורך בניתוח חוזר להחלפת סוללות במשך קרוב לעשור. חולי פרקינסון יכולים להטעין את המכשיר בנוחות בביתם.

לדברי פרופ' לארסן, מראשוני הנוירולוגים המשתילים את אקטיבה בחו"ל, "המכשירים החדשים עשויים להביא לשינוי דרמטי בחיי המטופלים, שכן נותנים בידיהם את הכוח ואת הבחירה להתאים את הטיפול בהתאם לצרכיהם. למכשיר הנטען תועלת נוספת בדמות ירידה במספר הניתוחים הנדרשים לאורך חיי המטופלים. בעבר חולי דיסטוניה וחלק מחולי הפרקינסון נזקקו לניתוח החלפה אחת לשנה-שנתיים, וכעת ניתן לדחות את הניתוח למשך תקופה של עד 9 שנים".

הטיפול הנ"ל הביא להפחתה בכמות התרופות הנדרשות מצד חולי פרקינסון לאחר השתלה וצמצום הצורך בביקורי מעקב בחולים עם דיסטוניה.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום