אלרגיה: טיפול משולב

(0)
לדרג

חתולים גורמים לכם להתעטש ופרחים גורמים לכם לבכות? להומאופתיה, לנטורופתיה ולהומוטוקסיקולוגיה יש דרכים טבעיות לסייע לכם בהתמודדות עם האלרגיות

מאת: ד"ר מוטי לוי

אלפי אנשים בישראל ובעולם סובלים מידי שנה מתסמיני אלרגיה בתקופת האביב. אף נוזל, עיניים דומעות, גרדת וגירויים בעור, לעיתים אף תופעות אסתמטיות. מדובר כמובן באלרגיים שבינינו, שהם יותר מחמישית מהאוכלוסייה. עבור קבוצה זו האביב הוא סבל אמיתי.

אלרגיה היא תגובת הגוף לאלרגן (גורם אלרגיה) המצוי במזונות מסוימים, צמחים, תרופות, אבקנים, שערות בעלי חיים וכמעט בכל דבר שנמצא מסביבנו. אצל הסובלים מאלרגיה מערכת החיסון מתייחסת לחומרים אלו כאילו היו פולשים זרים המסוכנים לגוף, והתגובה אליהם מתבצעת בהתאם ובמלוא העוצמה. התגובה כוללת שחרור של חומרים שונים בגוף, ביניהם חומר הנקרא היסטמין, הגורם לתגובה דלקתית. התוצאה היא הופעת תסמינים של אלרגיה כגון קדחת השחת, המתבטאת בנזלת שקופה, עיטושים מרובים, גרד בחך ובאף, התפתחות פוליפים באף; ועד אסתמה המאופיינת בקוצר נשימה, צפצופים, ושיעול. לעיתים התסמינים מופיעים בצורה של סרפדת, פריחה אדומה ומגרדת על העור. הטיפול המקובל כיום ברפואה הוא בעיקר שימוש בחומרים אנטי היסטמינים או אנטי דלקתיים. טיפול זה אינו מונע את המחלה, אך מטפל ביעילות בסימפטומים.

דרכי הטיפול באלרגיה ברפואה משלימה

את תופעות האלרגיה לא ניתן למנוע לחלוטין, אך אפשר לנקוט מספר צעדי מניעה כדי לצמצמן: מומלץ לצמצם את השהות מחוץ לחדרים. רצוי להתקין מערכת מיזוג אוויר המצוידת במסננים מתאימים לקליטת אבקנים. בחיק הטבע רצוי להימנע משהות בקרבת עצי אורן, זית ופקאן או צמחים שידוע כי ישנה רגישות אליהם. רצוי להימנע מצריכת מוצרי חלב במצבים שבהם קיימת ליחה ממקור לא ברור. תחומים שונים ברפואה המשלימה מציעים טיפולים נוספים.

תוספי מזון - ניתן לטפל באלרגיה באמצעות נטילת תוספי מזון מסוימים: ויטמין C התורם להגברת הפעילות של מערכת החיסון; סקוטלריה- צמח אנטי אלרגי שמייצב את תאי הפיטום (תאי דם לבנים שמכילים היסטמינים); סרפד - צמח משתן, יעיל לטיפול בתופעות אלרגיות ובמיוחד בקדחת השחת וסרפדת; אכיניצאה צמח שתורם לייצוב מערכת החיסון.

הומאופתיה - הומאופתיה היא שיטת טיפול המתבססת על עיקרון "הדומה בדומה ירפא" כלומר, כדי לטפל באלרגיות, על המטפל לתת לחולה חומר הגורם לאנשים בריאים תופעות הדומות לתופעות האלרגיה. תרופה הומאופתית בשם Allium cepa, המבוססת על בצל, מקלה מהר מאוד על תסמיני האלרגיה, ביעילות שאינה נופלת מתרופות אנטי היסטמיניות. צמח נוסף המשמש כתרופה הומאופתית לטיפול בקדחת השחת נקרא Uphrasia. צמח זה יעיל לטיפול במצב המתאפיין בעיטושים מרובים, נזלת מימית, גירוי וגרד בעיניים.

הומוטוקסיקולוגיה - שיטת טיפול נוספת ויעילה היא ההומוטוקסיקולוגיה. שיטה זו גורסת כי הצטברות של פסולת ורעלים בגוף כתוצאה מתזונה לא נכונה, מזהמים שונים באוויר ובמזון, שתייה לא מספקת וחיים במתח מתמשך מסייעים להיווצרות תנאים למחלות שונות, ביניהן אלרגיות. לתזונה נכונה יש בהחלט תפקיד חשוב במניעת התופעות ובצמצומן. מומלץ בדרך כלל לצמצם צריכת מזונות המעודדים ייצור חומצה ארכידונית, כמו בשר אדום ובוטנים. החומצה הארכידונית היא חומר מפתח בתהליך האלרגי-דלקתי, ולכן ככל שמקורות החומר מהמזון קטנים, כך יש יותר סיכוי להפחית את עוצמת האלרגיה. רצוי להמעיט בצריכת סוכר, אשר לעיתים קרובות מעמיס עבודת יתר על איברים שונים בגוף, כמו כבד ולבלב, וכן מקשה על פעילותה של מערכת החיסון.

נטורופתיה - על פי הנטורופתיה, מומלץ לכלול במזון ירקות עליים וירקות כתומים. לסובלים מקור ועייפות בנוסף לתופעות האלרגיות, כדאי להוסיף לתזונה כרוב, ג'ינג'ר, סלק ובצל וכן לאכול ארוחות חמות לפחות פעמיים ביום. יש לשים לב לא לצרוך מזונות המכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל, במיוחד הצבע טרטרזין הידוע בהשפעתו האלרגנית. מומלץ לאכול בשעות סבירות ובנחת ולא לבצע פעילויות נוספות כמו צפייה בסרט, שיחה בטלפון או קריאת עיתון בזמן הארוחה - פעילויות אלו מחלישות את המטבוליזם האנרגטי של הגוף ומאפשרות התפרצות אלרגיות או החמרתן.

ד"ר מוטי לוי הוא הרופא הראשי של רשת מרפאות "כללית רפואה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אלרגיה ואסתמה
פורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום