'בקרוב יוחלט על מינוי שר בריאות'

(0)
לדרג

כך אומרים מקורבי נתניהו לדוקטורס לגבי מינוי שר הבריאות. הר"י עתרה לבג"ץ: ההחלטה לא למנות שר בריאות אינה חוקית

מאת: מערכת zap doctors

ההסתדרות הרפואית עתרה הבוקר לבג"ץ נגד ראש הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה, סיעת הליכוד, יהדות התורה והממשלה. בעתירתה מבקשת הר"י כי בג"צ יורה לראש הממשלה לנמק מדוע לא יפעל לאלתר למינוי שר בריאות במשרה מלאה, וכי יורה ליועץ המשפטי לממשלה לנמק מדוע לא ינחה לאלתר את ראש הממשלה למנות שר בריאות במשרה מליאה. כמו כן, הר"י מבקשת מבג"ץ להורות לראש הממשלה, לסיעת הליכוד וליהדות התורה לנמק מדוע לא ישונה או/יבוטל ההסכם הקואליציוני ביניהן כך שבמקום אי מינוי שר בריאות, ימונה לאלתר שר בריאות במשרה מלאה. העתירה הוגשה בשם כל בעלי המקצועות ובעלי התפקידים המועסקים במערכת הבריאות.

מקורבים לנתניהו אמרו לדוקטורס כי בימים הקרובים יקבל ראש הממשלה החלטה לגבי סוגיית מינוי שר בריאות.

השלכות הרסניות

הר"י טוענת כי ההחלטה לא למנות שר בריאות אינה חוקית, אינה תקינה ובלתי סבירה נוכח השלכותיה ההרסניות על מערכת הבריאות ומתן שירותי רפואה לציבור ונוכח גודלו של משרד הבריאות, תקציבו, מורכבותו, חשיבותו ועוד.

בעתירה נטען כי ההחלטה לא למנות שר בריאות במשרה מלאה סותרת את חוק יסוד הממשלה, הקובע כי בראש כל משרד יעמוד שר, והוא זה שיהיה בעל הסמכויות הסטטוטוריות שניתנו לשר הממונה על המשרד בחקיקה הראשית.

סמכויותיו הסטטוטוריות והפוליטיות של סגן שר מוגבלות ואין בכוחו להעביר שינויים ורפורמות, לחתום על שורה של תקנות מהותיות ולתפקד בפועל בהיקף ובעצמה הנדרשים משר בריאות במשרה מלאה. כמו-כן, סגן שר אינו חבר בועדת השרים לענייני חקיקה; בהינתן שבכנסת הקודמת הוגשו כ-500 הצעות חוק בענייני בריאות, חוסר יכולתו של סגן שר "במעמד שר", ליטול חלק בישיבות הועדה היא בגדר נתון מדאיג, בנסיבות העניין.

בעתירה מדגישה הר"י, כי ההחלטה לפיה תיק הבריאות "יוחזק" על ידי ראש הממשלה אינה אלא פיקציה, מכיוון שעד כה ראש הממשלה לא הצהיר על היותו שר בריאות, לא הצהיר אמונים כשר בריאות והכנסת לא אישרה את היותו כזה. בנוסף, משמעותה אי תפקוד מוחלט של ראש הממשלה כשר בריאות נוכח היקף המשימות המוטלות עליו ונוכח הגדרת הכוחות בין הסיעות לפי ההסכם הקואליציוני. משלא הוצג לכנסת שר בריאות ומשלא אושר על ידי הכנסת כחלק ממשלת ישראל, אין למדינת ישראל שר בריאות כלל.

מבחן ההיסטוריה מלמד שבכל הממשלות הקודמות, מאז ומעולם, כיהן שר בריאות במשרה מלאה, למעט תקופות מעבר קצרות בהן החזיק ראש הממשלה בתיק באופן זמני. גם לפי הפסיקה ולפי חוק יסוד לפיו: ראש הממשלה לא יכהן כשר אחר, אלא במצבים מיוחדים וחריגים, לתקופה קצובה בלבד, וכל זאת על מנת למנוע מצב בו יוזנח הטיפול במשרד, נוכח עומס המטלות וכובד האחריות המוטלים על כתפי ראש הממשלה.

הר"י מבקשת בעתירתה כי הממשלה לא תדון בינתיים בכל הנושא הקשור למשרד הבריאות (לרבות שינוי שיטת התיקצוב של הממשלה, מתקציב חד שנתי לתקציב דו שנתי).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום