אלרגיה בעונת מעבר

(0)
לדרג

עונת המעבר, האובך, זיהום האוויר והאלרגניים עלולים לגרום לקשיי נשימה חמורים. כיצד נעבור את עונת המעבר?

מאת: מערכת zap doctors

עונת המעבר, הנושאת בחובה אבקנים המחוללים אלרגיה בקרב הרגישים, ידועה כעונה הדורשת מצדם תשומת לב מיוחדת בכל הקשור לקשיי נשימה. מצבם של הסובלים מאלרגיה (כ-15% מהאוכלוסייה) מחמיר במיוחד בתקופות של אובך וזיהום אוויר.

"כלל האוכלוסייה תחוש בגירוי, אודם או דמעת בעיניים, גירוי באף, בגרון ובדרכי הנשימה, נזלת, התעטשויות, צרידות וליחה. מי שרגיש, כולל אוכלוסיות כמו תינוקות, קשישים ונשים בהריון, עלול לחוש החמרה במצבו, עד כדי סכנת חיים", מסביר פרופסור יצחק כץ, מנהל המכון לאלרגיה, אסתמה ואימונולוגיה במרכז הרפואי אסף הרופא.

חלקיקי זיהום נשימים מהווים גורם סיכון עיקרי לתמותה ותחלואה כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר. הסיבה לכך היא שמדובר בחלקיקים בעלי קוטר זעיר החודרים לעומק מערכת הנשימה, בה הם גורמים, בין השאר, לזיהום והתפתחות דלקות ו/או לגירוי חריף של מערכת הנשימה. חלקיקים אלו סופחים אליהם שאריות זיהום תעשייתי וזיהום מתחבורה. החלקיקים המזהמים באוויר גורמים לגירוי של הסימפונות, וכתוצאה מכך ישנה נטייה מוגברת של הפרשות ליחה. במקביל מתרחשת תגובה אלרגית הגורמת להתכווצות נאדיות הריאה ולצפצופים הידועים.

פרופ' כץ נותן טיפים לעונת המעבר:

יש לסגור את החלונות בבית ובמשרד.

על חולי לב ומחלות ריאה להימנע מחשיפה לאוויר בחוץ בימים של אובך כבד.

לחולי אסתמה ומחלות ריאה מומלץ לפנות לרופא במקרה של הרעה במצבם, כדי לבדוק אם עליהם להגביר את הטיפול באינהלציות ובתכשירים אחרים.

מומלץ להימנע מכניסה ויציאה תכופה מחדרים ממוזגים, מהפעלת מזגן ברכב וכדומה.

מאחר ועונת המעבר מאופיינת בשינויי מזג אוויר מהירים, ומעבר חד מחום לקור מגביר את הגירוי ברירית האף, מומלץ להתלבש במספר שכבות המתאימות לסוגים שונים של מזג אוויר.

יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת בימי אובך.

בכל החמרה יש לפנות לרופא המטפל.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום