טיפול בחולי טרשת נפוצה

(0)
לדרג

הספרות המחקרית מגלה: ככל שתדירות ההזרקה לחולי טרשת יורדת, וככל שמינון התרופה נמוך יותר, כך יופיעו פחות נוגדנים מנטרלים בשימוש ארוך טווח

מאת: מערכת zap doctors

טרשת נפוצה היא מחלה כרונית של מערכת העצבים המרכזית מהנחקרות ביותר בארץ ובעולם. מדובר במחלה הפוגעת בעיקר בצעירים ומבוגרים בין העשור השני והרביעי לחייהם, בעלי משפחות צעירות, הנמצאים בתחילת חייהם או לקראת שיא הקריירה שלהם. קבוצה טיפולית חשובה לטיפול במחלה נקראת אינטרפרונים; אלו חלבונים אשר מוזרקים לגוף בתדירויות ומינונים שונים בהתאם לפורמולציה בה הם מגיעים. לקבוצה זו משתייכים התרופות בטפארון הניתנת אחת ליומיים בהזרקה תת עורית, תרופת האבונקס הניתנת פעם בשבוע בזריקה לתוך השריר ותרופת הרביף הניתנת שלוש פעמים בשבוע בהזרקה תת עורית.

אחת הבעיות המוכרות בקבוצה טיפולית זו הינה היווצרותם של "נוגדנים מנטרלים" המפריעים לפעילות הביולוגית של התרופה, ובכך בעצם "מנטרלים" את השפעת האינטרפרון. התפתחות הנוגדנים פוגעת בטיפולים המתבססים על האינטרפרון ובכך מקטינה את יתרונות התרופה לטווח הארוך ומפחיתה את יעילותה לעיתים אף באופן משמעותי. במחקרים שפורסמו בנושא ובדקו את היעילות הקלינית של האינטרפרונים, נמצא כי בחולים אשר בגופם פיתחו נוגדנים מנטרלים לאינטרפרון, היו בעלי מספר רב יותר של נגעים בתמונת MRI, בהשוואה למטופלים אשר לא היו להם נוגדנים.

מחקר שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Lancet עקב אחרי כ-500 חולי טרשת במטרה להשוות בין מטופלים שהיו להם נוגדנים מנטרלים לבין מטופלים ללא נוגדנים. למטופלים ללא נוגדנים לקח 244 ימים יותר להגיע להתקף בהשוואה למטופלים עם נוגדנים.

שיעור המטופלים המפתחים נוגדנים לטיפול שונה בין הטיפולים השונים, שכן ישנו קשר בין מינון התרופה ותדירות ההזרקה להיווצרות הנוגדנים המנטרלים. בסדרת מאמרים שעסקו בנושא "נוגדנים מנטרלים" בטרשת נפוצה ופורסמו בכתב העת היוקרתי Neurology, נראה כי עליה במינון או בתדירות ההזרקה מעלה בשיעור משמעותי את הסיכוי לפתח נוגדנים מנטרלים, כך שככל שתדירות ההזרקה יורדת, וככל שמינון התרופה נמוך יותר, כך יופיעו פחות נוגדנים מנטרלים בשימוש ארוך טווח.

לממצאי המחקרים יש השלכות חשובות לגבי הטיפול בתכשירי האינטרפרון בטא הקיימים בשוק כיום, משום שהם מוכיחים נטייה שונה של התכשירים ליצר "נוגדנים מנטרלים". האבונקס ניתנת רק פעם בשבוע במינון של 30mcg. המינון הנמוך ותדירות הטיפול הנמוכה יחסית של התרופה, ביחס לשאר התרופות, הופכים אותה לבעלת הסיכויים הנמוכים ביותר לגרום להתפתחותם של נוגדנים מנטרלים, עובדה בעלת השלכות רפואיות חשובות ביותר.

מינון ותדירות אינם הפרמטרים היחידים החשובים לבחינת התרופה הנבחרת בטיפול, שכן גם בקרב טיפולים מאותן משפחות יש לבחור נכון ולקחת בחשבון משתנים נוספים שעשויים להשפיע על יעילות התרופה גם בטווח הארוך.

בואו לדבר על זה בפורום טרשת נפוצה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום