עלייה במספר חולי שחפת בארץ

(0)
לדרג

397 חולי שחפת חדשים התגלו בישראל ב-2007. המחלה המדבקת גורמת ל-1.7 מיליון מקרי מוות מדי שנה בעולם

מאת: מערכת zap doctors

בשנת 2007 התגלו בישראל 397 חולי שחפת חדשים (שיעור של 5.5 ל-100 אלף נפש), לעומת 386 חולי שחפת חדשים שהתגלו בשנת 2006 (שיעור של 5.4 ל-100 אלף נפש). כך עולה מנתונים שמפרסם משרד הבריאות לרגל יום השחפת העולמי שמצוין היום (ג').

מחלה מדבקת ומסוכנת

ב-24 במרץ 1882 הודיע ד"ר רוברט קוך על גילוי החיידק הגורם למחלת השחפת (Mycobacterium Tuberculosis). המחלה גרמה בתקופה ההיא למוות של אחד מכל שבעה אנשים באירופה ובאמריקה.

למרות התקוות הגדולות שליוו את גילוי החיידק, מתו משחפת מאז ועד היום לפחות עוד 200 מיליון בני אדם בעולם. שחפת היא עדיין המחלה המדבקת הראשונה בשכיחותה הגורמת למוות בעולם (כ-1.7 מיליון מקרי מוות מדי שנה).

משנות ה-80 אנחנו עדים לעליה בתחלואה בשחפת במדינות מפותחות ובשאר העולם. בשנים האחרונות מעריכים כי יש יותר מ-8 מיליון מקרים חדשים בכל שנה (בסוף שנת 2006 דווח על ידי ארגון בריאות העולמי על 9.2 מיליון מקרים חדשים). ב-1993 הכריז ארגון הבריאות העולמי בפעם היחידה בתולדותיו על מחלת השחפת כעל מצב חירום עולמי.

בארץ, כמו בעולם, מתייחסים בכובד ראש למגמות אלה. עקב העלייה בשיעור השחפת בארץ, ב-?1996 שר הבריאות בהסתמכות על פקודת בריאות העם (1940), הגדיר את השחפת לפי לשון החוק "כמחלה מדבקת מסוכנת". ומשנת 1997 פועלת בישראל התכנית הלאומית למיגור השחפת, המתבצעת בשיתוף פעולה עם כל קופות החולים, באמצעות לשכות הבריאות ובפיקוח המחלקה לשחפת ואיידס.

טיפול בהשגחה ישירה

על מנת להגיע לריפוי מלא, יש צורך בנטילה סדירה ומלאה של מספר תרופות אנטיביוטיות במשך לפחות 6 חודשים. טיפול כזה יביא לריפוי מלא ביותר מ-90% מהחולים. יש לציין, כי לפני עידן הטיפול האנטיביוטי, כמחצית החולים בשחפת מתו מהמחלה. טיפול בלתי סדיר מביא להתפתחות זנים עמידים לתרופות וסיכון להפצתם. על מנת להבטיח את השלמת הטיפול אצל החולה והענות טובה, השיטה המועדפת והמומלצת על-ידי ארגון הבריאות העולמי והמאומצת על-ידי משרד הבריאות היא שיטת טיפול בהשגחה ישירה (DOTS), המבוצעת בכל החולים בישראל.

כדי להבטיח מיומנות בטיפול ולאפשר ריכוז משאבים, נקבעו תשעה מרכזים לאבחון וטיפול בשחפת (מלש"חים). בנוסף, שתי מחלקות ארציות הוכשרו לאשפוז חולי שחפת: ביה"ח שמואל הרופא בבאר-יעקב וביה"ח זיו בצפת. כל הבדיקות המעבדתיות מתבצעות בשתי מעבדות שירות.

אתגרים חדשים

לאחרונה הופיעו ברחבי העולם דיווחים על בידוד זן חיידק שחפת שעמיד לרוב התרופות הקיימות כיום, ועל כן האפשרויות הטיפוליות בחולים המודבקים בחיידק זה מוגבלות. המחלקה לשחפת ואיידס בשיתוף המעבדות הארציות לשחפת והמרכזים לאבחון וטיפול בשחפת עוקבים אחר ההתפתחויות בנושא בעולם ובישראל.

בשנים האחרונות אנו עדים להגעתם לישראל של מהגרים מבקשי מקלט מאפריקה דרומית לסהרה, בעיקר דרך הגבול עם מצרים. הערכת משרד הפנים היא שבשנתיים אחרונות הגיעו כ-15 אלף איש. מבחינה רפואית שירותי בריאות הציבור הוציאו שני חוזרים המתייחסים הן להיבטים בריאותיים של קליטתם הרפואית והן להנחיות למניעת שחפת בקרב עובדים הנחשפים בצורה משמעותית במסגרת עבודתם. צוות המחלקה לשחפת ואיידס פעל יחד עם גורמים תוך משרדיים וגורמים חיצוניים על מנת להתמודד עם האתגרים החדשים.

משרד הבריאות מקיים היום כנס ארצי בנושא "מהגרים מבקשי מקלט-אתגרים חדשים, בריאותיים וחברתיים בישראל".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום