טיפול רפואי - לא לכל הילדים

(0)
לדרג

רופאים למען זכויות אדם בעתירה לבג"ץ: המדינה מונעת מילדים, חסרי מעמד אזרחי, טיפול רפואי נאות

מאת: מערכת zap doctors

ארגון רופאים לזכויות אדם עתר היום (ה') לבג"ץ כנגד משרד הבריאות בדרישה להחיל את חוק ביטוח בריאות ממלכתי על כלל הילדים השוהים בישראל, ללא תלות במעמדו החוקי של הילד או במעמד הוריו.

בעתירה, שהוגשה על-ידי עו"ד יוהנה לרמן, נטען כי בישראל מצויים כיום ילדים רבים המוגדרים "חסרי מעמד אזרחי", אשר אינם נחשבים כ"תושבי ישראל" לענייני חוק הביטוח הלאומי, ולכן אינם מקבלים טיפולים רפואיים ללא תשלום, כפי שהחוק מעניק. ילדים אלו חיים בישראל וחלקם נולדו כאן. בין חסרי המעמד ניתן למצוא: ילדי פליטים, ילדים של מבקשי מקלט מדיני, ילדים שההורה האחראי עליהם הינו פלסטיני ועוד.

המתנה ארוכה לטיפולים

משנת 2001 ניתן לבטח ילדים חסרי מעמד באמצעות ביטוח פרטי דרך קופת חולים מאוחדת. בפועל קיימות בעיות רבות בהסדר הביטוחי ורופאים מתנדבים של רל"א (רופאים לזכויות אדם), הפועלים במרפאה הפתוחה של הארגון, מצאו כי המצב הקיים מגביל את נגישותם לבריאות של ילדים רבים.

כדוגמה ניתן להצביע על מספר בעיות בהסדר: ראשית, נדרשת תקופת המתנה של חצי שנה עד לזכאות לטיפולים לילדים שלא נולדו בישראל, או לילדים שהוריהם לא רשמו אותם במועד. שנית, אם המצב הרפואי נתגלה אצל הילד או הפעוט בטרם נכנס הביטוח לתוקפו, לא יהיה זכאי הילד לטיפול הקשור אליו. כמו-כן, השירות הרפואי מותנה בתשלום חודשי. הורים רבים אינם עומדים בעלויות הביטוח, עובדה המובילה להפסקת הכיסוי הביטוחי של הילדים. בנוסף, ישנה שלילה גורפת של זכאות לביטוח רפואי לילדים אשר אחד מהוריהם הינו פלסטיני החי בישראל.

"יש פתרון פשוט להזנחה של ילדים רבים", אומר רן כהן, מנהל מחלקת חסרי מעמד ברופאים לזכויות אדם. "הילדים לא אשמים ביכולת הכלכלית של ההורים, והמדינה לא צריכה להעמיד תנאים דרקוניים למתן שירותי בריאות. ישראל חייבת להעניק תושבות חברתית לילדים החיים כאן, ללא קשר למעמד הוריהם".

לדברי עו"ד יוהנה לרמן, "הזכות לחיים היא זכות חוקתית בסיסית הנתונה לכל אדם וכך הזכות לקבל טיפול רפואי. ההסדר הקיים כיום מונע מילדים ותינוקות טיפול רפואי. על מדינת ישראל, שחתומה גם על האמנה לזכויות הילד, החובה להפסיק להפקיר אותם".

בואו לדבר על זה בפורום מימוש זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום