סרטן השד: משקל כגורם מנבא

(0)
לדרג

מחקר חדש: משקל גופן של נשים לפני אבחון סרטן השד הוא גורם משמעותי בניבוי סיכויי ההישרדות מהמחלה

מאת: ד"ר תמי קרני

ממצאים חשובים ממחקר חדש רב שנים, מצביעים על כך שנשים בעלות עודף משקל בטרם אובחן אצלן סרטן השד הינן בסיכון גבוה יותר להישנות המחלה ובעלות סיכוי נמוך יותר לשרוד אותה. המחקר, אשר פורסם בדצמבר 2008 בכתב העת Cancer Causes and Control, בדק את הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) של נשים בזמן אבחון המחלה ושינויים במשקלן לאחר האבחון, לסיכויי ההחלמה שלהן.

החוקרים מאוקלנד ויוטה שבארה"ב, בחנו את התפתחות סרטן השד ותוצאותיו בקרב 1,692 חולות, אשר בזמן שחלו בסרטן שד סבלו ממשקל עודף, ירדו או עלו במשקל לאחר האבחון או נשארו במשקל יציב לאורך כל תקופת המחקר. המחקר שופך אור על יכולת הניבוי הסטטיסטי באשר לסיכויי ההחלמה של חולות סרטן השד, אשר סובלות מהשמנת יתר טרם האבחון. במחקר, שהתפרש על פני שבע שנים, השתתפו 1,692 נשים עם סרטן שד בשלבים מוקדמים. הן נשאלו לגבי משקלן וגובהן לאחר אבחון המחלה ובעת הצטרפותן למחקר. לאחר כשבע שנים של מעקב דווח על 207 חזרות של המחלה, 99 מקרי מוות מסרטן השד ו-162 מקרי מוות מסיבות אחרות.

עודף משקל מסוכן

מניתוח הנתונים עולה, כי נשים שסבלו מעודף משקל שנה לפני האבחון היו בסיכון גבוה יותר למוות מכל סיבה שהיא, כולל אפשרות לסיכון מוגבר למות מסרטן השד. יחד עם זאת, עלייה במשקל עד 4 שנים לאחר האבחון של סרטן השד לא היוותה סיכון מוגבר להישנות המחלה או למוות מכל סיבה שהיא. גם ירידה קלה במשקל (של 10-5 אחוזים) לא הורידה את הסיכון להישנות המחלה או למוות מכל סיבה שהיא.

נשים אשר השילו ממשקלן 10 אחוזים או יותר מזמן התקופה שקדמה לאבחון ועד הצטרפותן למחקר היו בסיכון גבוה יותר להישנות המחלה או למוות מכל סיבה שהיא, בהשוואה לנשים שמשקלן היה יציב. הסיכון הגבוה הזה בלט יותר בקרב נשים שסבלו מעודף משקל לפני האבחון וירדו דרמטית במשקל לאחר מכן, או שהיו להן גידולים לא רגישים לרצפטורים של אסטרוגן ופרוגסטרון (PR ו-(ER.

לסיכום, המחקר מצביע על כך שנשים בעלות עודף משקל טרם אבחון סרטן השד הינן בסיכון גבוה יותר להישנות המחלה ובעלות סיכוי נמוך יותר לשרוד אותה. ממצאים אלה נתמכים גם על ידי מחקרים קודמים. עם זאת, מאחר שעלייה במשקל לאחר האבחון לא העלתה את רמת הסיכון, משקל הגוף לפני האבחון הוא ככל הנראה הגורם המשמעותי ביותר לניבוי סיכויי ההישרדות של חולות בסרטן השד בהתאם למדד מסת הגוף שלהן.

ד"ר תמי קרני היא רופאה כירורגית בכירה ב"ליידי אסיא" - המרכז לבריאות השד מקבוצת אסיא מדיקל ובמכון לבריאות השד במרכז הרפואי "אסף הרופא".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סרטן השד
פורום השמנת יתר - כירורגיה ותזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום