מחלת כליה: איטית ומסוכנת

(1)
לדרג

מחלות כליה הן גורם מרכזי להתפתחות מחלות לב וכלי דם. דוקטורס מציג נתונים חדשים על המחלה

מאת: מערכת zap doctors

היום (חמישי) מצויין ברחבי העולם יום הכליה. יום זה נקבע על ידי האיגוד העולמי למחלות כליה במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את מחלות הכליה אשר שכיחותן באוכלוסייה מגיעה לכ-10%. הצורך בציון יום מיוחד זה גבר בשל התחלואה הקשה הנגרמת ממחלות כליה, ההולכת בד בבד עם הבורות הקיימת בציבור בכל הקשור למחלות אלה. מעטים יודעים כי מחלות הכליה מתקדמות לעתים באופן איטי, וכי ניתן על ידי טיפול תרופתי ואורח חיים נכון לטפל בהן ולעכב פעמים רבות את הצורך בדיאליזה. מחלות כליה הן גורם מרכזי להתפתחות מחלות לב וכלי דם הגורמות לתמותה בטרם עת.

הרוצח השקט

לדברי ד"ר אדורדו פודחרני, מזכיר החברה ליתר לחץ דם בישראל, "ההערכה המשוערת בעולם המערבי היא כי 10% מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל סובלים מהפרעה כלשהיא בתפקוד הכליה; נוסף על כך, כ-20% מהאוכלוסייה המבוגרת בישראל סובלים מיתר לחץ דם, שאחד מהסיבוכים הקשים של יתר לחץ דם לא מטופל הוא התפתחות של אי ספיקת כליות. נכון להיום, כ-5,000 חולים בארץ מטופלים בדיאליזה, מחציתם בגלל סוכרת וכ-15% בגלל יתר לחץ דם. אבחון מוקדם ואיזון טוב עשויים למנוע סיבוך זה. החברה ליתר לחץ דם בישראל והאיגוד הנפרולוגי ויתר לחץ דם, משקיעים מאמץ רב בתחום הסברתי, באיתור מוקדם ובטיפול, במטרה לעצור את המגפה שקרויה מחלת כליות כרונית. הם יוצאים אל הציבור בישראל בקריאה להשגיח על בריאותו ולא להיכנע למחלות הכליה הקשות".

יתר לחץ דם הוא אחת המחלות השכיחות והנפוצות ביותר בארצות המערב ובכלל זה ישראל. כמו-כן, הוא אחד הגורמים המובילים לתחלואה ותמותה בעולם. בשקט ובלי שנרגיש, יכול הרוצח השקט להתפתח בגופנו ולהביא למצב מסוכן ולעיתים קטלני של יתר לחץ דם. ללא בדיקה לא ניתן לדעת על לחץ דם גבוה - הגורם העיקרי היום לתחלואה של לב, מוח וכליות. עד שאין שבץ מוחי או התקף לב אפילו לא נדע שאנחנו סובלים מיתר לחץ דם.

טיפול ביתר לחץ דם

יתר לחץ דם הוא מצב בו קיים לחץ גבוה וקבוע בעורקים של הגוף. לרוב אין לו סימפטומים נלווים, אם כי יש אנשים הסובלים מכאבי ראש, סחרחורת, טשטוש והפרעות בשיווי המשקל על רקע זה. אם לא מטפלים ביתר לחץ הדם, הוא עלול לגרום לסיבוכים ואף למוות, ולכן הוא מכונה "הרוצח השקט".

בישראל, כמיליון בני אדם סובלים מיתר לחץ דם. לחץ דם גבוה לאורך זמן מגביר את הסכנה לשבץ מוחי, התקף לב, אי- ספיקת לב, מפרצת בעורקים, נזק לכליות ולעיניים, ואף עלול להיות קטלני. גורמי הסיכון למחלה: עישון, כולסטרול גבוה, גנטיקה ונטייה משפחתית, עודף משקל וסוכרת.

כיום קיימות תרופות רבות המסייעות לאיזון יתר לחץ הדם. אחת היא תרופה חדשה שנרשמה לאחרונה, בשם ראסילז. פרופ' שוקי וייסגרטן, מנהל המכון הנפרולוגי באסף הרופא: "התרופה ראסילז והטכנולוגיה של חסימה ישירה של האנזים רנין, הינה פריצת הדרך הגדולה והמשמעותית ביותר בתחום הטיפול ביתר לחץ דם מזה עשור, והיא מספקת לרופאים קו טיפולי חשוב נוסף. התרופה מהווה מהפכה בטיפול ביתר לחץ דם ובהגנה על איברי מטרה כמו כליות, עיניים, לב ומוח, ולמעשה מאפשרת לרופאים לאזן את החולים ולשלוט במחלתם לטווח ארוך. מדובר בבשורה של ממש לציבור החולים, במיוחד בהתייחס לכך שהיום, אחד מכל ארבעה ישראלים סובלים מיתר לחץ דם".

במהלך מרץ מבצעים ארגון רוטרי והחברה ליתר לחץ דם, בדיקות לחץ דם בקניונים ובמקומות ציבוריים אחרים בעזרת מתנדבים של מד"א.

לפרטים נוספים על טיפולים חדשניים - מחקרים קליניים בתחום האורולוגיה (פרוסטטה, סרטן שלפוחית, מחלת כליה ועוד) לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום