חולה - הכר את זכויותך

(1)
לדרג

כיצד ניתן לשמור על זכויות של אנשים שסובלים מלקות רפואית? אלון אהרונוב, מנהל פורום מימוש זכויות רפואיות, מספק את כל התשובות

מאת: אלון אהרונוב

אזרחים רבים במדינה סובלים מליקויים רפואיים ואינם מודעים לזכויותיהם. כל אדם הסובל ממחלה קשה או צירוף של מספר מחלות, שעבר תאונת דרכים קשה, נפצע בתאונה בעבודה או נפצע בפעילות שאינה קשורה לעבודתו, כדאי שיבדוק את זכויותיו. כמו-כן, גם לאנשים בעלי לקות רפואית הפוגעת בתפקודם, אנשים אשר חוו פגיעת חרדה או פגיעה פיזית מפעילות עוינת ואנשים שלקו בפוליו בילדותם, מומלץ לבדוק את זכויותיהם.

בירוקרטיה מתסכלת

רובנו מניחים שביום שנפגע, נחלה, נאבד את כושרנו לעבוד ונזדקק לעזרה יעמדו לימיננו המוסד לביטוח לאומי, לו אנו מפרישים מדי חודש כ-10% ויותר ממשכורתנו, מס הכנסה, הגובה את חלקו ממשכורתנו וחברות הביטוח להן אנו מפרישים סכומים נכבדים. בפועל גופים אלה מכבידים על האזרחים בבואם לממש את זכויותיהם. התהליך מעייף, מתסכל ומורכב גם לאדם בריא, וקל וחומר לחולה.

בביטוח לאומי יפנו אתכם לועדות מול רופאים - ועדות שבדרך כלל משפילות ומורידות את המוטיבציה להמשיך בתהליך. במס הכנסה יפנו אתכם לועדות של המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח יבקשו חוות דעת על חשבונכם כדי להוכיח את אחוזי הנכות, או ישלחו בודקים מטעמם שתפקידם לחפש את הסיבה לדחיית תביעתכם.

הזכויות הכספיות

תחום מימוש הזכויות הרפואיות מצריך הכרות יסודית ומעמיקה של חוקים ותקנות, פוליסות ביטוח מגוונות, ידע רפואי ובירוקרטי והמון זמן וסבלנות. חשוב וכדאי לעשות את התהליך פעם אחת, נכון, מהיר וללא טעויות ולשם כך יש להיוועץ עם המנוסים והמומחים בתחום, אשר ינתחו את המצב אליו נקלעתם, יסקרו את האופציות העומדות לרשותכם וינחו אתכם כיצד להגיע למטרה - לקבל את כל המגיע לכם כתוצאה מהלקות הרפואית.

להלן סקירה של הזכויות הכספיות כתוצאה מליקויים רפואיים:

^^חולי פוליו - ביטוח לאומי:^^

בשנת 2007 חוקק חוק הפוליו בו מכירה מדינת ישראל באחריותה לנפגעי הפוליו שחלו בישראל מיום הקמתה ומזכה אותם במענק חד פעמי ובקצבה חודשית קבועה.

^^קצבת נכות כללית - ביטוח לאומי:^^

קצבת נכות כללית משולמת מדי חודש על ידי המוסד לביטוח לאומי למי שעקב ליקוי רפואי צומצמה יכולתו להשתכר לפחות ב-50% או שאינו יכול להשתכר 25% מהשכר הממוצע במשק. כדי לקבל את הקצבה יש לעמוד בתנאים רפואיים ותפקודיים הנבחנים בועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי.

^^קצבת נכות מעבודה - ביטוח לאומי:^^

מי שנפגע בעבודתו, בדרך אליה או בדרך חזרה לביתו, או שחלה במחלת מקצוע ויוכר על ידי הביטוח הלאומי, יקבל מענק חד פעמי או קצבה חודשית קבועה התלויים באחוזי הנכות שיקבעו רופאי המוסד לביטוח לאומי. להכרה בפגיעה כפגיעה בעבודה משמעות רבה, משמעות כספית ומשמעות ביטוחית לעתיד.

זכאות לגמלאות בעין וגמלאות בכסף: גמלאות בעין כוללת תשלומים עבור כיסוי הוצאות, ריפוי, החלמה ושיקום רפואי ומקצועי, ואילו הגמלאות בכסף כוללת דמי הפגיעה, מענק או קצבת נכות כאמור.

^^קצבת ילד נכה - ביטוח לאומי:^^

ילדים אשר סובלים ממחלה הגורמת לפיגור התפתחותי, לפגיעה ביכולת התפקוד או לתלות בהוריהם זכאים לקצבת ילד נכה עד גיל 18.

^^פטור ממס - מס הכנסה:^^

בפקודת מס הכנסה נקבע כי מי שעקב ליקוייו הרפואיים נקבעה לו דרגת נכות של 90% ומעלה לתקופה של חצי שנה ויותר, יהיה זכאי לפטור ממס הכנסה על הכנסותיו מיגיעה אישית. ניתן לקבל גם החזרים רטרואקטיביים על שש שנים שחלפו.

^^קצבה לשירותים מיוחדים - ביטוח לאומי:^^

נכים במצב קשה אשר אינם יכולים לדאוג לעצמם, זקוקים להשגחה צמודה ועונים למספר מבחנים (ADL - יכולת להתרחץ, להתלבש, ללכת, לקום משכיבה לישיבה, לאכול ולשלוט על הסוגרים), יהיו זכאים לקצבת שירותים מיוחדים.

^^קצבת סיעוד - חברת ביטוח:^^

מבוטח שכתוצאה מליקוים רפואיים איבד את כושרו לתפקד בפעילות היום יומית (6 ADL - להתרחץ לבד, להתלבש לבד, לאכול לבד, ללכת לבד ולשלוט בסוגרים, יעבור בדיקה מקיפה על ידי חברת הביטוח ובתנאים מסוימים יהיה זכאי לקצבת סיעוד המשולמת לתקופה של בין 36 חודשים ל-60 חודשים בדרך כלל.

^^קצבת אובדן כושר עבודה - חברת ביטוח:^^

קצבה המשולמת על ידי חברת הביטוח למבוטח שאיבד את כושרו להשתכר בעבודתו המקצועית או בכל עבודה אחרת. על מנת לקבל את הקצבה ייבדק המבוטח על ידי רופא תעסוקתי או רופא משקם מטעם חברת הביטוח אשר יקבע את זכאותו של המבוטח.

^^קצבת ניידות - משרד הבריאות וביטוח לאומי:^^

קצבה המשולמת לסובלים מפגיעות ברגליים המוכיחים כי עומדים באחד התנאים כמפורט בהסכם הניידות שנחתם בין האוצר למוסד לביטוח לאומי. מי שזכאי לאחוזי ניידות יקבל גם הטבות נוספות כהנחה בקניית רכב, קצבה חודשית, תו נכה ועוד.

בואו לדבר עם אלון אהרונוב בפורום מימוש זכויות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום