שומרים על בריאות גם בפורים

(0)
לדרג

פורים הוא חג שמח ומסוכן כאחד. דוקטורס מציג: כך תוכלו לשמור על כללי בטיחות וגם להנות מהחג

מאת: מערכת zap doctors

חג פורים הגיע ועימו שלל מנהגים, תחפושות ומאכלים אהובים. אולם גם בחג זה טמונות סכנות שכדאי לשים לב אליהן.

"בכל שנה אנו נתקלים בילדים שנפצעים כתוצאה ממשחק אסור בנפצים", מציין ד"ר צבי שטיינר, מנהל היחידה לכירורגית ילדים במרכז הרפואי הלל יפה. "בהקשר זה, חשוב להבין כי החומר הקיים בתוך הנפצים הינו חומר הרגיש לתנודות חום, ולכן כל פעולה יכולה לגרום לעליית הטמפרטורה בסביבת הנפץ ולהפעילו ללא התראה". ההמלצה של ד"ר שטיינר היא כמובן להרחיק נפצים מטווח ידיהם ועיניהם של הילדים ולא לעודד אותם לשחק בהם בכדי להימנע מכוויות מיותרות, אפילו הקטנות ביותר.

איפור ותחפושות

סוגיה נוספת בפורים היא עניין התחפושות. "ישנן תחפושת העשויות מחומרים דליקים במיוחד כגון מלמלות, פלסטיקים דקים, ניירות, צמר גפן ועוד", מציין ד"ר שטיינר. "לעניין זה, רצוי לנסות ולהימנע מתחפושות העשויות מחומרים שנוטים להידלק בקלות. אם בכל זאת נעשה שימוש בחומרים כאלו, יש להקפיד כי התחפושת תהיה ניתנת לתלישה בקלות במידת הצורך".

אם בכל זאת אירעה כוויה, ממשחק מנפצים או מתחפושת שהתלקחה, רצוי למהר ולשטוף את האזור במים קרים. בשום פנים ואופן לא לעשות שימוש בחומרים מחטאים כגון אלכוהול. אלו יכולים רק להגביר את הנזק שכבר נגרם. כמו כן, חשוב ביותר להגיע בהקדם למיון להערכת המצב ולקבלת טיפול מתאים.

"בהקשר של תחפושות עבור תינוקות ופעוטות", מוסיפה ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים בהלל יפה, "חשוב גם להקפיד, שהתחפושת לא תכלול חרוזים קטנים או דברים מתפרקים בכדי שהילד לא יבלע בטעות חלק מהתחפושת והדבר יגרום לחנק". בנוסף, ממליצה ד"ר קליין, להשתמש באיפור ראוי ואיכותי שלא יגרום לאלרגיות מיותרות וכן להימנע מביצוע קעקועי חינה, הנחשבים לקעקועים זמניים: "אנשים רבים אינם מודעים לכך שקעקועי חינה עלולים לגרום להתפתחות של אלרגיה חריפה שנגרמת מהחומר הקיים בחינה. זוהי אלרגיה שמתפתחת במהירות וגורמת למעין כוויה בעור ואף משאירה פעמים רבות צלקות לעד. בכל מקרה שאכן מתרחשת תגובה אלרגית אצל הפעוט או הילד, יש לשטוף את המקום במים וסבון (בסיסי) בלבד, להימנע ממריחת קרמים קוסמטיים ולגשת לרופא על מנת לקבל תרופה אנטי אלרגנית כלשהו או טיפול תומך".

אם שותים לא נוהגים

ומה בדבר שתיית אלכוהול? הרי ידוע שבפורים נהוגה אצל המבוגרים מצוות "עד דלא ידע" - כלומר שתייה לשוכרה עד ערפול חושים. בעניין זה מבקש ד"ר אשקר ג'לאל, מנהל המחלקה לרפואה דחופה ב"הלל יפה", לנהוג בצורה אחראית למרות המנהג והמסורת. ההשפעה של שתיית אלכוהול על כל אחד מאיתנו היא אינדיווידואלית ותלויה במין, גיל, משקל, כמות האוכל שנצרכה עם השתייה, כמות האלכוהול שלגמנו וסוגו וגם מרכיבים כגון תרופות שהאדם נוטל והמצב הנפשי בו נמצא בזמן השתייה. מכאן, שנושא המידתיות חשוב וקריטי מאוד לעניין זה.

אם החלטתם לשתות, אל תעשו זאת על בטן ריקה ואל תעשו זאת בהגזמה יתרה. אמנם שתיית אלכוהול לאחר ארוחה דשנה מעכבת את ספיגתו בגוף במידה מסוימת, אך האפקט שלה יהיה בדיוק אותו אפקט גם אם לא אכלנו דבר. הווה אומר - ערפול חושים, הערכה לקויה של זמן, צמצום שדה הראייה, תחושת בטחון מופרדת ועוד.

"לכן", מדגיש ד"ר אשקר, "חשוב מאוד להיות אחראים בטרם התחלתם לשתות. זכרו שגם בקבוק בירה אחד יכול להביא לתופעות שהוזכרו לעיל, ולכן אין לנהוג ברכב לאחר שתיית אלכוהול ולו המינימלית ביותר. תנו את מפתחות הרכב למי שלא שתה או פשוט קחו מונית או אוטובוס בחזרה הביתה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים - הלל יפה
פורום רפואה דחופה
פורום כירורגיית ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום