רפואת שיניים: בריאות החניכיים

(0)
לדרג

עישון פוגע בחניכיים, ובניגוד למה שחושבים ניתן לטפל בשיניים בזמן הריון. הכירו את כל העובדות על בריאות החניכיים ותתחילו לחייך

מאת: מערכת zap doctors

אם חשבתם ששיניים וחניכיים בריאות הן תוצאה של גנטיקה בלבד, אתם כנראה טועים. למעלה מ-90% מהאוכלוסייה סובלים מבעיות חניכיים בדרגה זו או אחרת, זאת עקב חיידקים והצטברות פלאק קבועה מסביב לשיניים, הגורמים לנפיחות, כאב או דימום של החניכיים, לריח פה רע ואף לנשירת שיניים. לפניכם כמה עובדות מיתוסים, שחיזוקן או הפרכתם, בהתאמה, יתרמו לשיניים ולחניכיים בריאות יותר:

שיני חלב לא צריך לצחצח - לא נכון. חשוב להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום כבר מבקיעת השן הראשונה. הנקה או שתייה ממותקת עלולים לגרום לעששת בשל פירוק הסוכרים על ידי חיידקי הפה, ולכן חשוב לנקות את שיני הפעוטות והתינוקות לאחר ההאכלה בעזרת גאזה או מברשת שיניים רכה מאוד.

אם החניכיים מדממות, לא כדאי לצחצח - לא נכון. אנשים רבים נמנעים מצחצוח שיניים כאשר קיים דימום מהחניכיים. חשוב לזכור שהדימום נובע עקב דלקת חניכיים, שנגרמה כתוצאה משמירת היגיינה לקויה, ורק צחצוח קפדני במשחה ייעודית יקטין את הדימום ואף יפסיק אותו. בעת הצורך כדאי גם לעבור ניקוי והדרכה אצל השיננית.

עישון מגביר את הסיכון למחלות חניכיים - נכון. העישון הוא גורם סיכון מרכזי בהתפתחותה ובמהלכה של מחלת חניכיים. עישון מוצרי טבק מכל סוג שהוא גורם לירידה באספקת הדם לחניכיים ולעצם התומכת בשיניים, דבר המוביל לירידה ברמת חומרי ההגנה והנוגדנים שהחניכיים מפרישות, וכך מתפתחת דלקת חניכיים.

ריח פה לא נעים נובע מדלקת חניכיים - נכון בחלקו. הצטברות חיידקים בכיסי חניכיים מגבירה את הריח הרע, אך מקור הריח יכול לנבוע גם מחיידקים המצטברים מתחת לאבנית בפה, בחורים בשיניים או מתחת לכתרים לקויים. גם יובש בפה מחוסר כמות מספקת של רוק או נשימה דרך הפה עלול לגרום לכך. הטיפול בתופעה זו צריך להיות יום-יומי, לכלול משחה המיועדת לטיפול במחלות חניכיים ובמניעתן ובמידת הצורך פניה לשיננית ו/או לרופא שיניים.

כדי לשמור על ריח פה נעים חייבים להשתמש בשטיפת פה עם אלכוהול - לא נכון. שטיפת פה צריכה להכיל מרכיבים פעילים שיעילותם מוכחת ואין להם השפעות מזיקות .מחקרים מוכיחים כי בכל הנוגע ליעילות האנטיבקטריאלית של מוצרים להיגיינת הפה, אין כל תועלת דנטלית להוספה של אלכוהול. שטיפות פה ללא אלכוהול בטוחות לשימוש אצל ילדים מעל גיל שש, נשים בהריון הסובלות מחניכיים רגישות, ואנשים הנמצאים בגמילה מאלכוהול. שטיפות אלו אינן מגרות את רקמות הפה וידידותית לשימוש במקרים של מוקוזיטיס, אפטות ופצעים בפה .

כדאי להימנע מטיפולי שיניים בזמן הריון - לא נכון. קיימת חשיבות גבוהה על שמירת בריאות החניכיים דווקא בזמן ההריון. נשים הנוטות לדחות ביקורים שוטפים אצל רופא השיניים מתוך חשש לפגיעה בעובר, מפסיקות להקפיד על היגיינה של הפה, על ביקורות סדירות אצל רופא השיניים ועל טיפולים נדרשים, ודבר זה עלול לגרום להידרדרות בבריאות השיניים והחניכיים. מחקרים מראים כי אף קיים קשר בין בעיות חניכיים ללידה מוקדמת או ללידה של עובר במשקל נמוך. לכן המלצת רופאי השיניים היא לסיים במידת האפשר טיפולי שיניים לפני תקופת ההריון, אך אם הדבר לא מתאפשר, ניתן לבצע טיפולי שיניים בשליש האמצעי של ההריון. רצוי להקפיד על ביקור שגרתי אצל רופא השיניים והשיננית גם בתקופת ההריון. הביקור כולל בדיקה, הדרכה בשמירה על בריאות השיניים והחניכיים וסילוק אבנית לפי הצורך.

הטיפול במחלת חניכיים נעשית באמצעות ניתוחי חניכיים - נכון בחלקו. ניתוחי חניכיים הם למעשה רק השלב השני של טיפול במחלת החניכיים, ונועדו לטפל בדלקות שלא נפתרו כראוי על ידי הטיפול השמרני, כגון באמצעות היגיינה אוראלית טובה, צחצוח נכון, שימוש במברשת ובעזרים לצחצוח בין השיניים וניקוי מקצועי במרפאה.

אין קשר בין תזונה למחלת חניכיים - לא נכון. ישנו קשר בין תזונה לבעיות חניכיים ולכן רצוי להימנע מאכילת סוכרים פשוטים, שמגבירים את הצטברות רובד החיידקים בשן ומחלישים את תפקוד מערכת החיסון. מומלץ להגביר אכילת מזונות העשירים בסיבים תזונתיים מכיוון שלעיסת המזון הסיבי מעודדת הפרשת רוק.

טיפול אינו חשוב, הכל עניין של גנטיקה - נכון בחלקו. מחלות חניכיים נובעות בין היתר מחוסר היכולת של המערכת החיסונית בגוף להתמודד עם כמות החיידקים בפה, כך שהקשר לגנטיקה או תורשה של בעיות חניכיים בא לידי ביטוי רק כתורשה של מערכת חיסונית חלשה ולא יותר מכך, וגם אז מדובר בדרך כלל באחוז שולי וזניח. ברוב המקרים מחלות החניכיים מתפתחות עקב זיהום, הזנחה וטיפול לקוי בהיגיינת הפה והשיניים ולא עקב גנטיקה.

מחלת חניכיים קשה יכולה לגרום למחלות קשות נוספות - נכון. בשל ההשפעה ההדדית שיש בין כל מערכות הגוף, הדלקת שבחניכיים עלולה להתפזר גם למקומות אחרים בגוף. הזנחת טיפול במחלת חניכיים עלולה לגרום לבעיה תפקודית של מערכות אחרות בגוף ובתוך כך עלולה להביא להחמרה של מחלת הסוכרת (וכך גם להיפך - חולי סכרת חייבים להקפיד יותר על היגיינת הפה והחניכיים), מחלות לב ומחלות מערכת הנשימה.

המחזור החודשי משפיע על בריאות החניכיים - נכון בחלקו. ישנו קשר בדיוק כמו בקרב נשים בהריון, אך בשיעור נמוך יותר. השינויים ההורמונליים בגיל ההתבגרות ובעת המחזור גורמים להפרעות בחניכיים אם הייתה כבר קיימת שם דלקת קודמת. שינויים הורמונליים אלה אינם הגורם להפרעות, אלא הם רק מחריפים בעיות קיימות: הרובד החיידקי הוא הגורם הראשוני.

המאמר פורסם באדיבות המחלקה הדנטלית ב"טבע" ישראל.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות חניכיים ושתלים דנטאליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום