סרטן מעי הגס: נבדקים ומתעלמים

(0)
לדרג

משרד הבריאות: ישנה ירידה קלה במספר החולים בסרטן המעי הגס. ואולם, 40% מהמטופלים שאובחנו כחולים בוחרים להתעלם ממחלתם

מאת: מערכת zap doctors

ישנה ירידה מתונה במספר החולים במעי הגס בישראל בשנים האחרונות, כך עולה מדוח של משרד הבריאות המתפרסם לרגל פתיחת חודש המודעות לסרטן מעי הגס. יש לציין כי כ-40% מהמטופלים שעברו בדיקות לזיהוי מוקדם של המחלה וקיבלו תוצאה חיובית, התעלמו מהתוצאות עד לשלב מתקדם של הסרטן.

על-פי הדוח שהכין ד"ר מיכה ברחנא, הממונה על רישום הסרטן במשרד הבריאות, עולה כי בשנת 2006 אובחנו בישראל 3,181 חולים חדשים בסרטן המעי הגס והחלחולת. 52% מהם גברים ו-48% נשים. קיימים שני גורמים שהוצעו כהסבר אפשרי לירידה בהיארעות של סרטן המעי הגס, והם שימוש גובר בבדיקות קולונוסקופיה ונטילת תרופות מסוג סטטינים (להפחתת רמת הכולסטרול). לדברי ד"ר ברחנא, מדובר בהשערות בלבד. "אין בידינו נתונים מוכחים אודות שיעור התרומה של כל אחד מהגורמים הנ"ל בהורדת שיעורי היארעות".

עוד עולה מהדוח כי באוכלוסייה הערבית בישראל שיעורי ההיארעות נמוכים מאלו שביהודים. תזונה שונה במקצת מזו שבאוכלוסייה היהודית ושימוש מופחת בבדיקות קולונוסקופיה יכולים להוות הסבר לממצאים אלו. מבדיקת החוקרים בין השנים 2000-2007, מסתמנת מגמה מסוימת של אחוז גבוה יותר בשנתיים האחרונות שנבדקו, במיוחד בגברים יהודים. במקביל ישנה ירידה בשיעור גילוי המחלה בשלב הגרורותי.

גילוי מוקדם מציל חיים

סרטן המעי הגס הוא הגידול השני בשכיחותו בארץ ומופיע בשיעור דומה אצל גברים ונשים, במיוחד בגילאי 50 ומעלה. שיעור ההישרדות מהמחלה תלוי בשלב האבחון. אבחון בשלב מוקדם מוביל לשיעורי ריפוי גבוהים.

מנתוני התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס עולה כי כ-336 אלף איש בישראל עברו בדיקת דם סמוי בשנת 2008. מדובר ב-31% מבני 50 ומעלה שאינם בעלי היסטוריה משפחתית של המחלה. בשנת 2008 בוצעו 85 אלף בדיקות קולונוסקופיה. כאמור, עדיין רבים מאלו שביצעו בדיקת דם סמוי שנמצאה חיובית, לא המשיכו לקולונוסקופיה. בכ-70 איש מהם התגלה השנה בשל כך סרטן המעי הגס.

לדברי מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, "ייחודו של סוג סרטן זה הוא שאפשר למנוע ואפשר גם להבריא מסרטן המעי הגס. בכוחו של הציבור להעלות את שיעורי ההישרדות ל-90% ויותר. אכן, שיעורי ההישרדות מסרטן המעי הגס הולכים ועולים בזכות הגילוי המוקדם, אך הדרך עוד ארוכה. במקביל לחשיבות הגילוי המוקדם, כדאי להזכיר את חשיבות הרגלי תזונה נכונים וביצוע פעילות גופנית. על פי ארגון הסרטן הבינלאומי 11% ממקרי סרטן המעי הגס קשורים בהשמנה. גם שתייה מרובה של אלכוהול נמצאה קשורה בעליה בסיכון לסרטן המעי הגס. פעילות גופנית יכולה למנוע כ-30-40% ממחלות הסרטן".

האגודה למלחמה בסרטן תשלח, ללא תשלום, לכל פונה לטלמידע שמספרו 1-800-599-995, חוברת מידע מעודכנת בנושא מניעה וגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

בואו לדבר על זה בפורום פרוקטולוגיה, כירורגיה קולורקטלית ומחלות מעי דלקתיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום